Stavanger Oilers

Oilers-spillerne klare for bartefest på isen

Selv om bartene fører til underholdning for spillere og publikum er det ingen tvil om at det er et alvorlig bakteppe.

Stavanger — November har i mange år vært omdøpt til Movember i DNB Arena. Den internasjonale kampanjen handler kort og godt om at menn lar barten gro for å skape bevissthet om menns helse. Kampanjen omfatter i all hovedsak prostatakreft, testikkelkreft og psykisk helse.

For noen av spillerne ligger det sterke koblinger til dette, deriblant Oilers’ beste poengplukker denne sesongen.

– Menns helse er viktig for meg. Bestefaren min døde av prostatakreft, så dette er en sak som betyr mye. Movember er viktig for å sette søkelys på det, sier Jarrett Burton til RA.

Jarrett Burton

Jeg som relativt ung går ikke rundt og bekymrer meg, men man vet jo aldri hvem det rammer.

—  Anders Tangen Henriksen

Han har selv valgt å gå for en fyldig variant med et noe ferskere tilbehør på haken.

– Jeg føler ikke det ser bra ut. Dette er kun én måned for sakens skyld, sier Burton.

Tangen Henriksen: – Vet jo aldri hvem det rammer

Kvernevik-gutten Anders Tangen Henriksen er en av de tre navnene som går igjen når RA spør spillerne om hvem som har den beste barten. Selv har 26-åringen et avslappet forhold til det, og tar det hele med et glimt i øyet.

– Det er en stor ære. Kult å ha den beste. Jeg får jo kombinere det å se ut som en konge og støtte en god sak, sier Tangen Henriksen – før han legger til:

– Det er en kul greie at alle sparer bart for en god sak. Ingen synes det ser bra ut.

Han synes det er viktig at spillerne er med på Movember, for å skape bevissthet.

– Jeg som relativt ung går ikke rundt og bekymrer meg, men man vet jo aldri hvem det rammer, sier 26-åringen.

Anders Tangen Henriksen

Burton mener sin landsmann, franskcanadieren Martin Lefebvre, er den som har den aller kuleste mustasjen.

– Han kler det godt, sier Burton.

For ordens skyld, Tangen Henriksen går med på at Lefebvre er en god nummer to.

Martin Lefebvre.

Backen Lefebvre har hentet inspirasjonen fra barndomsårene i Canada.

– Min far hadde lik bart, så det var lett å velge da jeg fikk vite at vi deltar i Movember som lag, sier han.

Tjuvstart

I garderoben har det vært mye snakk om bartene, men canadieren ønsker enda mer i ansiktet.

– Det er ikke min stil. Jeg foretrekker fullskjegg, sier Lefebvre.

Selv synes backen at nykommeren Rob Bordson er den som har den peneste mustasjen. Centeren fra Minnesota har tidligere spart ut langt hår og donert til den amerikanske barnekreftforeningen. Håret til ishockeyspilleren ble brukt til å lage parykker til barn. Han er opptatt av å bidra til veldedighet, og ikke minst å gjøre det skikkelig.

– Jeg er stolt over å ha vært glattbarbert 1. november, sier Bordson – og sender et stikk til noen av lagkameratene som tjuvstartet for å sikre noe som minnet om ansiktshår.

Rob Bordson

Han synes Tangen Henriksen og Lefebvre har godt ansiktshår, men påpeker at de startet tidlig.

Den dagen vi slutter å arrangere temakamper med gode formål har vi ikke en klubb lenger.

—  Kjetil Garvik

Topp 20 i verden

En som iallfall ikke skryter på seg gode vekstforhold i ansiktet er Oilers’ informasjons- og samfunnskontakt Kjetil Garvik. Likevel har Sandnes-mannen lagt sin elsk på Movember-aksjonen, som han som et hjertebarn. Tilbake i 2011 var det daværende Oilers-stjerne Martin Strandfeldt som dro i gang det som kan anses som et pilotprosjekt for Movember. Sammen med blant andre Lars-Peder Nagel og Lukas David ble det spart ut bart og samlet inn penger til kampanjen. Det var ifølge Garvik et tidlig tegn på at det var noe i spillergruppen. Året etterpå endret hverdagen seg for Oilers. Klubben flyttet inn i DNB Arena, og det ga et annet potensial.

– Da jeg var nytilsatt høsten 2012, og vi flyttet inn i DNB Arena, ble det generert en del nye muligheter fasilitetsmessig. Det var premisser for å ta steg som klubb, noe som også omhandlet ting utenfor isen. Plutselig lot deg seg gjøre å knytte ulike prosjekter opp mot kamparrangementer, sier Garvik.

Movember 2012 ble sterkt preget av en region med et næringsliv som gikk godt. Klubben klarte, blant annet gjennom et sponsorinitiativ som het «tokronerskampen» å samle inn 700.000 kroner til kampanjen.

– Det satt oss på kartet som en topp-20-klubb på verdensbasis. Vi har ikke vært der etterpå, men det ga relasjonen til Movember en kanonstart. Det gjorde at vi fikk besøk fra toppledelsen i Movember, og ikke minst har vi fått fram et utrolig godt samarbeid med Brødrene Fevangs Barberstue. Der er faktisk noen av bildene til årets Movember-kalender tatt, sier Garvik.

Kjetil Garvik

Kalenderen er én av to ting Oilers gjør i forbindelse med årets kampanje. Den andre er at laget spiller med egne Movember-drakter mot Grüner torsdag. I tillegg er det mulig å støtte aksjonen direkte via bartene.

– Vi har brukt mye tid og gjort oss veldig flid med en kalender som går ganske langt i å være estetisk planlagt. Det er tolv bilder som er tatt av fotograf Tom Haga. Vi har jobbet mye med å få et estetisk flott uttrykk, sier informasjons- og samfunnskontakten.

Kjetil Garvik

Sportslig for Oilers

Kritiske røster skal ha det til at klubben ofte taper temakampene.

– Jeg registrerer at det snakkes om sportslig nedtur de kampene, og historisk sett er det sant. Vi velger å heve oss over det og ha tro på guttene, sier Garvik med et glimt i øyet – før han blir mer alvorlig og legger til:

– Den dagen vi slutter å arrangere temakamper med gode formål har vi ikke en klubb lenger. Vi kan ikke slutte å være en klubb som er en vital aktør på grunn av et poengsnitt. Det vil jevne seg ut over tid.

Kampen mot Grüner starter torsdag klokken 18.00 og kan følges hos RA.

Terje Haukali













Mer fra Dagsavisen