Stavanger — Oilers søker nå etter en kommersiell leder, som skal være med på å bygge klubben videre på markedssiden.
– Hvorfor lyser dere ut stillingen nå?
– Vi regner med at vedkommende ikke går arbeidsledig i dag, og da er det fort litt oppsigelsestid. Da har vi i beste fall en ny person på plass i august. Det er optimalt inn mot en ny sesong, og situasjonen vi står i nå, sier daglig leder Terje Haukali til RA.
[ Lokal Oilers-spiller med videre ]
Salgsjobb
Han forteller at jobben som kommersiell leder vil være en salgsrelatert stilling. Oilers har hatt en person mindre på marked gjennom den nylig avsluttede sesongen, etter Lars-Peder Nagels overgang til Vikings markedsavdeling i 2020. Noen av hans arbeidsoppgaver er allerede fordelt i organisasjonen, men Haukali er tydelig på at mye av arbeidsoppgavene vil være avhengig av den som blir ansatt.
– Den handler om å være med på å styrke teamet i Oilers, til å nå nye høyder. Vi ser for oss at høsten blir tilnærmet den nye normalen, og da skal vi virkelig være på plass og re-bygge det vi har. Vi skal være best i klassen på det vi holder på med, sier Haukali.
[ Oilers-eieren fikk hederspris ]
Konkurranse og vekst
Konkurransen på markedssiden er sterk i regionen. Flere lag er på øverste nivå i sin idrett, blant annet Viking (Eliteserien, fotball), Sandnes Ulf (OBOS-ligaen, fotball), Bryne (OBOS-ligaen, fotball), Sola (Rema 1000-ligaen, håndball), Viking (Rema 1000-ligaen, håndball), Klepp (Toppserien, fotball) og Randaberg (Eliteserien, volleyball).
Konkurransesituasjonen er ikke noe Oilers-lederen er redd for i kampen om sponsorer.
– I mange tilfeller jobber vi med de samme, men det at vi er gode i idrett kommer til å gagne seg. Vi er i et fylke hvor vi er gode i idrett, og folk ønsker å assosiere seg med vinnere, sier Haukali.
– Vil dere klare vekst med denne stillingen, eller er målet å få omsetningen tilbake der den var før koronapandemien?
– Her ønsker vi å ha vekst. Vi hadde en jevn vekstkurve før pandemien startet. Vi skal tilbake der. Nå skal vi først knuse pandemibudsjettet, så mener vi at vi har verdens kuleste produkt. Da er skyene målet, hvis vi jobber hardt, sier Haukali ambisiøst.
[ Oilers-spillere kjemper om gull i England ]