Sport

Har nå solgt for 27,5 millioner

Vikings markedsavdeling er godt i gang med innsalget til 2021. Hvor mye Bjarne Berntsen-bråket vil spille inn vet de fortsatt ikke.

Følg RA Sporten på Facebook!

Salgssjef Børge Moi Nilsen forteller at klubben har som mål å klare det samme tallet de hadde i årets budsjett – uten at noe er styrevedtatt. Det vil si rundt 45 millioner kroner. I 2020 ender de på rundt 43,5 millioner i markedsinntekter.

– Foreløpig har vi solgt for 27,5 millioner, men det er fortsatt en stor jobb som må gjøres. Vi har blant annet 136 avtaler som skal fornyes, forteller han.

LES OGSÅ: Forhandler med Ibrahimaj – Heggheim kan bli salgsobjekt

85 prosent gikk ut

Foran 2021 gikk rundt 85 prosent av avtalene ut. Timingen var alt annet enn god med koronaviruset herjende. Av de store avtalene var kun Lyse løpende for ett år til.

Nå er de fleste store på plass og på drakten har OBOS, Bouvet, SR-Bank, Coop, Altibox og Cegal forpliktet seg ut over hovedsponsor Lyse.

Selv om de er godt i gang med jobben med å gi Viking best mulige forutsetninger er det liten tvil om at det er mye usikkerhet. Det gjelder både situasjonen rundt viruset og hvordan samarbeidspartnerne reagerer på at Bjarne Berntsen er på vei ut dørene.

– Klart vi har merket kjøret rundt Berntsen. Vi sitter i første linje. Det var hektisk da det sto på som verst.
Salgssjefen er klar på at kun tiden vil vise hvilke konsekvenser dette får.

Koronaviruset er selvsagt også et stort spørsmålstegn for dem som selger klubben. Så håper de at positive nyheter rundt vaksiner slår til og endrer bildet utover våren.

Som en konsekvens av korona har de fryst prisene på avtalene og er også tydelige på at Viking ba både sponsorer og sesongkortholdere om hjelp i år. Det vil ikke skje i 2021.

– Derfor er det slik at om noen som har kjøpt VIP uten å kunne bruke det vil de få igjen pengene etter sesongen.
Det samme gjelder for sesongkortholdere.

Nagel i sving

Klubben håper også at nykommer Lars-Peder Nagel skal kunne generere både nye ideer og inntekter. Han kom fra Oilers i september. Vikings nye forretningsutvikler er allerede godt i gang og har ifølge Moi Nilsen allerede mer enn dratt inn sin egen lønn.

– Nå har jeg først og fremst brukt tid på å lære organisasjonen å kjenne, samtidig som jeg har fått dratt inn noen nye kunder. Det har også blitt litt arbeid med noen småprosjekter og mot supporterne. Noe har vi likevel fått tatt tak i. Blant annet seteservering fra den ene kiosken grunnet korona, sier den kreative seriegründeren og tidligere hockeyprofilen.

Mer fra Dagsavisen