Stavanger — Sesongkortene på SR-Bank Arena er for lengst erstattet med Viking+-abonnementer, som i praksis fungerer likt som abonnementene folk har på eksempelvis Spotify, Netflix og Viaplay. I stedet for å betale flere tusen kroner i starten av året blir man trukket et beløp per måned for sesongkortet.
I Jåttåvågen er de mørkeblå fornøyd med starten de har fått på det nye eventyret. Frida Gloppen begynte som leder for privatmarkedet i Viking i mai, og har ikke vært med på den gamle ordningen med sesongkort. Hun har brukt mye tid på å skaffe tilbakemeldinger på den nye ordningen, og kårer det allerede til en suksess for alle aldersgrupper.
– Det har vært bra. Viking+ har vært en suksess så langt. Vi ser en økning fra vanlige sesongkort til abonnenter. Det er rett under 5500 abonnenter nå, sier leder for privatmarked Frida Gloppen til RA – og legger til:
– Fortsatt relativt nytt, så vi har ikke fått et godt bilde på hvor mange som faller fra og kommer til ennå. Det er utvikling i begge ender. Få melder seg av, og det kommer nye abonnenter selv om vi er langt ute i sesongen.
Hun forteller videre at det bare forrige uke kom ti nye abonnenter. Den nye løsningen gjør at “sesongkortene” har mer fleksibelt kjøpstidspunkt.
Uansett når et Viking+-abonnement kjøpes er det seks måneders bindingstid. Etter det kan abonnementet sies opp, og det forplikter for Viking.
[ Flere Viking-spillere borte - dette skal resten jobbe med ]
Valuta utenfor sesongen
Tidligere har betalingene for sesongkort skjedd én gang i året, og klubben har fått inn pengene før sesongstart. Nå får Viking pengene spredd ut gjennom året, slik også utgiftene i klubben er. Det gir naturligvis en oppside for likviditeten.
Abonnementet er aktivt også gjennom månedene uten kamper. Likevel håper Gloppen det skal gi valuta for pengene for Viking-fansen selv når laget ikke spiller kamper.
Hun trekker fram både forkjøpsrett til Europa-kamper og konserter, retten til å beholde sitt eget sete på stadion og egne arrangementer.
– Vi ønsker å ha egne Viking+-eventer gjennom vinteren. Det kan bli både før og etter jul, og er noe vi jobber med akkurat nå. Vi har en viktig jobb å gjøre med å fortelle om alt vi skal gjøre framover, sier Gloppen.
Etter koronapandemien har Viking evnet å gjøre seg attraktive for Stavanger-publikumet, blant annet med bronsemedalje i 2021 og kvalifisering til Conference League i sommer. til de kampene hadde abonnentene forkjøpsrett på setet sitt.
[ Nå tar Viking grep for å møte strømprisene i vinter ]
Barn og unge på Viking-kamper
En trend nå er at den yngre målgruppen sikrer seg Viking+.
– Det er utrolig gøy å se hvor mange barn og unge som henger utenfor stadion og synes det er kult å gå på kamp. Da har det skjedd noe i positiv retning. Det er de som er de nye supporterne vi ønsker å få inn, sier Gloppen – og legger til:
– Vi ser en utvikling med barn og unge. Jeg tror abonnementsløsningen gjør at vi treffer bedre der, og med familier. Det er stor forskjell på å betale et stort beløp i januar, og å fordele kostnaden utover året. Vi håper det gir flere muligheten til å gå på kamp.
2022 er første året med Viking+, og klubben jobber med å utvikle både tilbud og fordeler. En av tingene de ser på er hvordan de kan bruke samarbeidsnettverket til å gi flere fordeler til abonnentene.
Utviklingen av løsningen fortsetter også sentralt. Flere toppklubber har gått i gang med sesongkort som abonnementstjeneste, og Gloppen forteller at det jobbes med å gjøre den tekniske løsningen enda bedre.
Da skal også de som har valgt å ikke følge med fra sesongkort til Viking+ ivaretas.
– Norsk Toppfotball har satt i gang et CRM-prosjekt (kunderelasjonsprogram, journ.anm.) som følger opp, sier hun.
Det første topplaget i Skandinavia til å utvikle et lignende konsept var danske FC København.