Viking

Viking plusser på med +: - Håper det gir flere muligheten til å gå på kamp

Den nye sesongkortordningen til Viking har vært en suksess, ifølge klubbens Frida Gloppen. En ny målgruppe har vokst fram, og tar stadig større plass på kampdag.

Stavanger — Sesongkortene på SR-Bank Arena er for lengst erstattet med Viking+-abonnementer, som i praksis fungerer likt som abonnementene folk har på eksempelvis Spotify, Netflix og Viaplay. I stedet for å betale flere tusen kroner i starten av året blir man trukket et beløp per måned for sesongkortet.

I Jåttåvågen er de mørkeblå fornøyd med starten de har fått på det nye eventyret. Frida Gloppen begynte som leder for privatmarkedet i Viking i mai, og har ikke vært med på den gamle ordningen med sesongkort. Hun har brukt mye tid på å skaffe tilbakemeldinger på den nye ordningen, og kårer det allerede til en suksess for alle aldersgrupper.

– Det har vært bra. Viking+ har vært en suksess så langt. Vi ser en økning fra vanlige sesongkort til abonnenter. Det er rett under 5500 abonnenter nå, sier leder for privatmarked Frida Gloppen til RA – og legger til:

– Fortsatt relativt nytt, så vi har ikke fått et godt bilde på hvor mange som faller fra og kommer til ennå. Det er utvikling i begge ender. Få melder seg av, og det kommer nye abonnenter selv om vi er langt ute i sesongen.

Hun forteller videre at det bare forrige uke kom ti nye abonnenter. Den nye løsningen gjør at “sesongkortene” har mer fleksibelt kjøpstidspunkt.

Uansett når et Viking+-abonnement kjøpes er det seks måneders bindingstid. Etter det kan abonnementet sies opp, og det forplikter for Viking.

Frida Gloppen

Valuta utenfor sesongen

Tidligere har betalingene for sesongkort skjedd én gang i året, og klubben har fått inn pengene før sesongstart. Nå får Viking pengene spredd ut gjennom året, slik også utgiftene i klubben er. Det gir naturligvis en oppside for likviditeten.

Abonnementet er aktivt også gjennom månedene uten kamper. Likevel håper Gloppen det skal gi valuta for pengene for Viking-fansen selv når laget ikke spiller kamper.

Hun trekker fram både forkjøpsrett til Europa-kamper og konserter, retten til å beholde sitt eget sete på stadion og egne arrangementer.

– Vi ønsker å ha egne Viking+-eventer gjennom vinteren. Det kan bli både før og etter jul, og er noe vi jobber med akkurat nå. Vi har en viktig jobb å gjøre med å fortelle om alt vi skal gjøre framover, sier Gloppen.

Etter koronapandemien har Viking evnet å gjøre seg attraktive for Stavanger-publikumet, blant annet med bronsemedalje i 2021 og kvalifisering til Conference League i sommer. til de kampene hadde abonnentene forkjøpsrett på setet sitt.

Viking

Barn og unge på Viking-kamper

En trend nå er at den yngre målgruppen sikrer seg Viking+.

– Det er utrolig gøy å se hvor mange barn og unge som henger utenfor stadion og synes det er kult å gå på kamp. Da har det skjedd noe i positiv retning. Det er de som er de nye supporterne vi ønsker å få inn, sier Gloppen – og legger til:

– Vi ser en utvikling med barn og unge. Jeg tror abonnementsløsningen gjør at vi treffer bedre der, og med familier. Det er stor forskjell på å betale et stort beløp i januar, og å fordele kostnaden utover året. Vi håper det gir flere muligheten til å gå på kamp.

2022 er første året med Viking+, og klubben jobber med å utvikle både tilbud og fordeler. En av tingene de ser på er hvordan de kan bruke samarbeidsnettverket til å gi flere fordeler til abonnentene.

Utviklingen av løsningen fortsetter også sentralt. Flere toppklubber har gått i gang med sesongkort som abonnementstjeneste, og Gloppen forteller at det jobbes med å gjøre den tekniske løsningen enda bedre.

Da skal også de som har valgt å ikke følge med fra sesongkort til Viking+ ivaretas.

– Norsk Toppfotball har satt i gang et CRM-prosjekt (kunderelasjonsprogram, journ.anm.) som følger opp, sier hun.

Det første topplaget i Skandinavia til å utvikle et lignende konsept var danske FC København.

Mer fra Dagsavisen