Viking

Interessen har eksplodert: – Skal ikke glemme hvordan vi kom oss tilbake

Et Viking i toppen av tabellen har gitt en interesse og trøkk som er nytt i Jåttåvågen. Daglig leder Eirik Bjørnø erkjenner at det nok må settes litt i system, men hilser det samtidig like velkomment som en gammel venn.

Stavanger — Det har kommet gradvis etter samlingen i bunn med nedrykket i 2017. Fra å være på et lavpunkt man knapt har opplevd før har interessen rundt Viking eksplodert fullstendig. Man kan se det på dekning i mediene, tilskuertall, omtaler i sosiale medier, sponsorsalg og nærmiljø. Snaue to år etter at Eirik Bjørnø ble annonsert som Europas yngste klubbleder har det tatt fullstendig av.

At laget i helgen snudde 0–3 til 4–3 borte mot Molde bidro neppe til å dempe tendensen.

Nå peker ikke riksmediene på Viking som en underdog, men en favoritt. Fansen snakker selvsagt om gull og det koker i Stavanger. Midt oppi dette skal Bjørnø prøve å bidra til at klubben ikke tar av med omgivelsene. Samtidig må det gjerne ta av rundt Viking. Det er bare kjekt.

– Dette er ikke noe som har skjedd plutselig, men gradvis. Det har kommet sammen med den økende publikumsinteressen og det er gledelig. Viking engasjerer bredere og bredere for hvert år, sier Bjørnø til RA.

– Hvordan merkes det – ut over den økte interessen fra mediene og flere journalister på kampene?

– Det har blitt flere henvendelser fra samarbeidspartnere, skoler, lag og barnehager. De ønsker bidragene våre i stadig større grad. Folk har fått Viking på maten. De vil helt klart ha en bit. Økningen i interesse nasjonalt er økende, men det er vel så mye lokalt.

Skal ikke glemme

Bjørnø mener det først og fremst er kjekt. Veldig kjekt. Klubbens mål er å bety mest mulig for flest mulig. Situasjonen nå tyder på at de lykkes. Likevel har Viking ingen planer om å sette bremsene på i forhold til hvor mye de skal bidra med og by på.

– Vi skal møte alle med et smil og være akkurat så inkluderende og åpne som vi har vært også i fortsettelsen. Det er dette vi har ønsket å være og det er det Viking skal være. Vi har ikke kommet dit at vi føler vi må legge begrensninger, vi har nemlig en klubb, spillere og frivillige som hver dag bidrar til at Viking når så bredt som mulig. Det skal vi fortsette med.

Bjørnø er nemlig tindrende klar på at man ikke skal sperre tilgjengeligheten for dem som faktisk har bidratt til å gjenreise Viking.

– Omgivelsene våre har bidratt til å skape denne reisen. Da skal vi ta vare på dem.

At interessen for Viking er såpass voksende gir selvsagt muligheter. Også kommersielle. Stavanger Oilers tok tidlig steget mot større nasjonale sponsoravtaler etter sin suksess – hvor Fjordkraft og Norwegian kom inn. Bjørnø ser at den økende interessen også gir et økt mulighetsrom for Viking her, men mener klubben skal være bevisste på at det først og fremst har vært de lokale samarbeidspartnerne som har løftet opp Viking.

– Det er kjekt om nasjonale aktører også nå finner oss interessante. Det gir et økt rom, men det er næringslivet her som har bidratt til vår vekst.

Vi må skape øyeblikkene underveis og nyte dem – ikke bare sportslige prestasjoner. Dette er faktisk viktig. Ellers dør engasjementet ut.

—  Eirik Bjørnø

– Det høres litt ut som om dere har en tydelig strategi på dette?

– Helt klart! Vi skal ikke glemme hvordan vi kom oss tilbake. Det er en klisjé, men helt avgjørende å holde beina på jorden. Vi må forstå og respektere hva som tok oss opp fra OBOS-ligaen igjen. Det må ligge først og skal være først.

Bjørnø peker på at folkene i og rundt Viking skal ha blikkene rettet mot å være seg selv. Hundre prosent.

– Vi skal by på oss selv også i fortsettelsen. Da tror jeg også vi skal klare å utvikle oss videre.

Paradigmeskifte

Det er likevel ikke til å stikke under stol at det er i ferd med å skje et slags paradigmeskifte rundt Viking. Klubben har gått fra å være underdog til å bli «top dog» i manges øyne. Bjørnø ser helst at klubben forblir en «hotdog» litt til. Når snakk om gull og favorittstempel kommer på banen er han like fast i praten om utvikling som trenerne og spillerne.

– Vi har spilt seks runder og skal ikke snakke om det ene eller det andre. Dette skal vi ta stille og rolig. Vi kjenner ikke oss igjen i at vi er noen favoritt.

Så er det sikkert smart nok. Bjørnø har – sett fra utsiden – knapt tatt et steg feil siden han fikk toppjobben i Viking som 29-åring i juni 2020. Samtidig benekter han at det er slik.

– Heldigvis har jeg tatt noen steg feil internt! Vi har lært noe på veien. Samtidig er det sånn at gjengen som jobber i Viking dratt i samme retning. Det gjør at de siste to årene har vært kjekke. Det har vært god utvikling. Så må det være en dynamikk. Høyt under taket og en gjeng som vil bli bedre. Det skaper mer utvikling.

Randaberg-mannen vet godt at det vil komme regnværsdager også. Derfor er det ekstra viktig å nyte det som skjer nå.

– De dagene kommer garantert. Den eneste konstanten i fotball er at det svinger. Man må våge å leve i nuet. De gode opplevelsene må få leve akkurat lenge nok før man jakter neste steg. I fotball er det fra søndag til mandag.

Viking

Egentlig synes ikke Bjørnø at det er slitsomt at det koker rundt Viking nå og at alle vil ha en bit. Faktisk gir det energi og positivitet. Å bare leve mot et klimaks – som skal ende i en tittel – er ikke sunt. Han har ingen problemer med å ty til en klisjé for å forklare det heller.

– Det er viktig å huske at veien er målet. Det er viktig i fotball. Vi skal glede oss over fullsatte kamper på stadion og at folk har det kjekt med Viking underveis. Vi må skape øyeblikkene underveis og nyte dem – ikke bare sportslige prestasjoner. Dette er faktisk viktig. Ellers dør engasjementet ut. Folk må kose seg på kamp – ikke bare være nervøse. Der har jeg noe å lære selv. Jeg er pissenervøs tre timer før det begynner. Så skal det mye til å gjøre det også. Det er soleklart at Molde og Glimt er lengst fremme. Det vil bli tungt å bli nummer fem om du ikke har hatt det kjekt på veien.

Positiv kanalisering

– Klarer dere å oppdra omgivelsene til å tenke på den måten i en by som ikke alltid er kjent for sin evne til å ha beina på bakken?

– Godt spørsmål! Vi har hundre prosent blikket mot å tenke på oss selv. Så får alle andre mene, synse og skape forventninger. Så har man de siste årene sett at et økt tilskuersnitt har gått parallelt med stadig bedre resultater.

Bjørnø vet nemlig utmerket godt at adrenalinet og mekanismene som slår ut hos de på banen når det koker på tribunen ikke skal undervurderes. Det er bare å se på hvor mange færre hjemmeseirer det var internasjonalt i fotballen under pandemien.

Derfor handler det egentlig nå om å bruke koken rundt Viking til noe positivt. Det må kanaliseres.

– Vi mener at et fullsatt SR-Bank Arena i ryggen gir energi og muligheten for å være oss selv. Dess flere som kommer på neste kamp jo bedre er muligheten for å vinne den, sier Bjørnø – og vender tilbake til det ultrakortsiktige perspektivet som gjennomsyrer klubben.

Så får helle vi andre rette blikket mot november og potensielle pokaler.

Med Viking-sjefens velsignelse.






Mer fra Dagsavisen