Viking

Dette betyr bronsen for Vikings markedsarbeid

Kontrasten er stor for Vikings salgssjef Børge Moi Nilsen, som kom tilbake til markedsavdelingen da klubben hadde rykket ned til OBOS-ligaen.

Stavanger — Da Viking rykket ned til OBOS-ligaen i 2017 valgte Børge Moi Nilsen å returnere til SR-Bank Arena etter noen år i Stavanger Oilers. Fire år senere har Viking tatt bronse i serien, og veien dit var lang. Både med et nervepirrende opprykk til Eliteserien, 5. plass og cupgull i sesongen etter.

I løpet av den perioden har engasjementet også økt rundt Viking, på tross av koronapandemien.

– Da jeg kom tilbake hadde den verste frykten til folk skjedd. Viking hadde rykket ned og klubben gikk dårlig økonomisk. Folk samlet seg, og det gjelder ikke bare sponsorer. Spesielt var det merkbart med supporterne. Vi fikk enorm støtte, både på hjemme- og bortebane. Klubben hadde godt av sjokket som nedrykket ga, og restarten som fulgte med, sier Moi Nilsen til RA.

I pausen mot Odd var jenter 16 og gutter 16 på banen for å feire cupgull. Det gjør noe med Viking-stoltheten når de samles til felles lagbilde på banen.

—  Børge Moi Nilsen

Moi Nilsen: – Skal vokse videre

Han mener økningen i sponsornettverket, som har ført til 220 bedrifter som partnere, viser litt av hva klubben betyr for folk. Et sponsorbudsjett på rundt 47 millioner skal økes til 2022.

– Vi skal vokse videre. Vi skal bli enda bedre på arrangementer og innhold. Flere har betalt i koronaperioden uten å få det de har betalt for. Likevel har de vært med på å støtte oss, og det er helt fantastisk, sier Moi Nilsen.

Hvor mye de mørkeblå skal vokse på sponsorbudsjettet er ennå ikke sikkert, men Moi Nilsen ser en magisk grense som han ønsker å passere.

– Styret har ikke vedtatt noe, men målet må være over 50 millioner kroner. Vi leker med litt forskjellige tanker, sier han.

Allerede har Viking signert tre nye sponsorer. Denne sponsorsesongen skal ingen av de store kontraktene forhandles, men det er mange reforhandlinger på små- og mellomstore avtaler.

– Det er uvanlig å signere helt nye sponsorer mot slutten av sesongen, forteller Moi Nilsen.

Han lover også nye initiativ fra klubben framover.

– Det skjer mye kjekt i kulissene i Viking, så folk skal ha mye å glede seg til.

Vikings profiler

Selv om det er gode tider i markedsavdelingen velger salgssjefen å gi honnøren videre.

– Det er lett å være en god markedsavdeling når man har så godt lag og gode trenere.

Han ønsker ikke å legge seg opp i det som skjer i sportsavdelingen, men er ikke bekymret for markedssiden av et eventuelt salg av Veton Berisha eller Joe Bell.

– Det er så mange kule profiler i laget. I tillegg er det mye å se fram til i årene som kommer. I pausen mot Odd var jenter 16 og gutter 16 på banen for å feire cupgull. Det gjør noe med Viking-stoltheten når de samles til felles lagbilde på banen, sier Moi Nilsen.

Salgssjefen håper begge blir værende i klubben.


Mer fra Dagsavisen