Viking

Salvesen: - Forstår kritikken

Viking vil ende med et svært godt tilskuersnitt etter gjenåpningen av samfunnet, men veldig mange billetter gis bort. Blant klubbens mest trofaste finner vi dem som nå reagerer på en «devaluering» av sesongkortene.

Stavanger — Onsdag formiddag kunne salgssjef Børge Moi Nilsen opplyse om at 12.000 solgte billetter var passert til Viking-Odd. Klubben har tro på helt utsolgt arena når bronsen kan sikres. Snittet så langt etter gjenåpningen er på 11.441 tilskuere på de fire spilte hjemmekampene. Det tallet vil nok bevege seg opp mot 12.000 etter siste hjemmekamp.

Samtidig har veldig mange av disse billettene gått til barn og unge – som ikke har betalt for å motta dem.

Rune Edvardsen, en sentral skikkelse blant de syngende supporterne på Felt O, reagerer på praksisen. På mikrobloggen Twitter skrev han tirsdag at den faste julegaven med sesongkort til datteren stadig framsto mer bortkastet – all den tid hun hadde fått tilgang på gratisbilletter seks-sju ganger i år.

– Det nærmer seg meningsløst, slo Edvardsen fast.

Til RA presiserer han at datteren har fått stor tilgang gjennom å spille i SIF. Han peker også på at han vet billettene kjøpes av en sponsor, men mener poenget står seg likevel.

– Gis ikke bort

Viking og markedssjef Kjartan Salvesen, som denne uken endret sesongkort til et nytt abonnementskonsept ved navnet «Viking +», er også rask med å peke på at billettene som er i omløp ikke er gratis. Viking får betalt for dem.

Til kampen mot Odd deler Lyse ut 3000 billetter til foreninger og lag.

– Våre største sponsorer har et antall billetter i avtalene sine, som kan være høyt, som de ønsker å bruke på barn og unge. Så kan jeg på vegne av Viking si at jeg skjønner dem som reagerer.

Salvesen peker også på at tettheten av «gratisbilletter» nå i stor grad har handlet om at sponsorene må få brukt opp billettene de sitter på for å dele ut før året er omme. Det har ikke vært så lett under pandemien.

– Men jeg skjønner hva det oppleves som.

Kjartan Salvesen

Han er også åpen for at verden er litt i endring. Det er «gratisopplevelser» over alt i samfunnet og konkurransen om folks tid er mye større enn før. Da må også Viking våge å tenke annerledes. Fasiten på hvordan det beveger seg vil man først få et stykke fram i tid.

Salvesen lover uansett at det vil være lengre intervaller mellom kampene hvor dette vil skje i 2022. Det skal også utelukkende rettes mot barn og unge. Det skal ikke være sånn at verdien av å kjøpe faste plasser skal forsvinne.

Samtidig har Viking selvsagt et kommersielt mål med strategien. Klubben ønsker å få de yngste på kamp for å skape nye supportere. Også de som ikke nødvendigvis har foreldre som er interesserte.

Salvesen peker på at de unge tilskuerne de siste kampene har bidratt til en usedvanlig god ramme og kampopplevelse for alle.

I så måte drar også klubben selv direkte med svært lave priser for denne gruppen – ikke kun gjennom sponsorenes billetter.

– Presenterer dere ikke et tilskuersnitt som egentlig er kunstig høyt, når dere skal selge dere inn til sponsorene, med praksisen man nå har?

– Vi bruker ikke tilskuersnitt i innsalget til sponsorene våre, men inngang til nettverket vårt – som nå er Norges største. Det er hovedelementet. Så hjelper det selvsagt på om de får bli med på en lørdagskamp med 15.000 tilskuere, svarer Salvesen.

Han mener publikumssnittet ikke framstår veldig interessant og at sponsorene heller ikke spør mye om det.

– LED-skjermene rundt banen og eksponering rettet mot TV er viktigere.

Endrer system

Viking bestemte seg nylig også for å endre helt på strategien sin for framtiden når det kommer til sesongkort. Dette forsvinner nå og erstattes med et abonnement de kaller «Viking+». Nå skal en månedlig sum betales inn og bindingstiden er seks måneder.

Konseptet er likt det FC København har og foruten den faste plassen vil abonnentene få tilgang på eksklusive opplevelser og innhold.

Salvesen mener at dette også vil kunne dempe kritikken mot utdeling av billetter.

– Innholdet de får skal være så eksklusivt at folk føler det gir masse verdi. Nå må det hele spisses.

Markedssjefen trekker fram personlig møte med trenerne som en av mange ideer de har på tegnebrettet – foruten førsterett på «vanlige» ting som cupfinalebilletter og arrangementer.

– Hvor mange faste seter håper Viking å ha i bunn i 2022?

– Vi håper på rundt 5000 til sesongstart. Det inkluderer sponsorer og medlemmer som normalt. Så selges det hele året, avslutter Salvesen.




Mer fra Dagsavisen