Stavanger — Klubben har bestemt seg for å utvide staben med en ny leder for privatmarked. Stillingen ble utlyst i helgen og dermed vil antallet ansatte i AS vokse fra ni til ti.
Mye av det som ligger inne i den nyutlyste stillingen var Eirik Bjørnøs ansvarsområder før han ble toppsjef i klubben i fjor.
Den rollen ble aldri erstattet og det var heller ikke tilfeldig. Midt i en pandemi var en person som hadde et utvidet ansvar mot publikum naturlig nok ikke så nødvendig.
Viking valgte heller en edruelig linje. Samtidig kom også Lars-Peder Nagel inn fra Oilers for å styrke bedriftssiden og bidra med sin kreative hjerne her.
– Så har de første kampene etter gjenåpningen av samfunnet vist at interessen for Viking er sterkt økende. Da ønsker vi å være offensive, sier Eirik Bjørnø til RA.
Øker mest
Viking har hatt den i særklasse største publikumsøkningen i norsk fotball etter pandemien og kan slå i bordet med en kraftig oppsving sett mot de sammenlignbare serierundene i 2019.
Klubben har også hatt de høyeste besøkstallene i norsk fotball på hjemmekampene siden 25. september. Det ER fotballfeber i Stavanger.
:quality(70)/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/mentormedier/T2D2AREDUJFR7GNAHZN5R44J2Y.jpg)
Direktøren forteller at den de ansetter i stillingen skal ha ansvar for å videreutvikle og forbedre publikumsopplevelsen. Samtidig skal han eller hun bidra til å skape enda mer engasjement og trøkk.
– Dette er noe vi håper skal bidra til å generere inntekter. En offensiv ansettelse. Det er naturlig og rett nå. Fotballbyen Stavanger har vist seg fra sin gode side i det siste, sier Bjørnø.
[ Oilers-Kissel fikk nei til norsk pass nå ]
– Stor mulighet
Den som skal inn i rollen vil rapportere til markedssjef Kjartan Salvesen.
– Hva slags menneske leter dere egentlig etter?
– Den rette! Vi har en svær stadion med 15.900 i kapasitet og mange tusen sesongkortholdere. Menneskene som fyller plassene er det viktigste av alt for oss. Vi søker en mann eller kvinne som ser muligheter i å bygge et enda bedre fundament og hjelpe til med å bidra til gode opplevelser. Det er en once in a lifetime-mulighet for den som måtte elske arrangementer og Viking.
Salvesen trekker fram at de skal ha noen som er glad i folk og som selvsagt er serviceinnstilt ut over det vanlige. Klubben sikter mot et enda større publikum framover.
– Dette skal være noen som kan ta med Viking inn i framtiden og en rolle som vil henge høyt. En yngre utgave av meg ville siklet på en slik rolle.
Også Salvesen mener at dette er viktig å få på plass nå.
– Vi har fortsatt mye å gå på og er en liten organisasjon egentlig. Kanskje blant de minste i Eliteserien.
[ Dagen derpå kom den virkelige Viking-festen ]