Viking

Nå tar Viking offensivt grep

En voldsom interesse, og masse tilskuere på kampene, gjør at Viking nå tar grep for å bli enda bedre.

Stavanger — Klubben har bestemt seg for å utvide staben med en ny leder for privatmarked. Stillingen ble utlyst i helgen og dermed vil antallet ansatte i AS vokse fra ni til ti.

Mye av det som ligger inne i den nyutlyste stillingen var Eirik Bjørnøs ansvarsområder før han ble toppsjef i klubben i fjor.

Den rollen ble aldri erstattet og det var heller ikke tilfeldig. Midt i en pandemi var en person som hadde et utvidet ansvar mot publikum naturlig nok ikke så nødvendig.

Viking valgte heller en edruelig linje. Samtidig kom også Lars-Peder Nagel inn fra Oilers for å styrke bedriftssiden og bidra med sin kreative hjerne her.

– Så har de første kampene etter gjenåpningen av samfunnet vist at interessen for Viking er sterkt økende. Da ønsker vi å være offensive, sier Eirik Bjørnø til RA.

Øker mest

Viking har hatt den i særklasse største publikumsøkningen i norsk fotball etter pandemien og kan slå i bordet med en kraftig oppsving sett mot de sammenlignbare serierundene i 2019.

Klubben har også hatt de høyeste besøkstallene i norsk fotball på hjemmekampene siden 25. september. Det ER fotballfeber i Stavanger.

Eirik Bjørnø

Direktøren forteller at den de ansetter i stillingen skal ha ansvar for å videreutvikle og forbedre publikumsopplevelsen. Samtidig skal han eller hun bidra til å skape enda mer engasjement og trøkk.

– Dette er noe vi håper skal bidra til å generere inntekter. En offensiv ansettelse. Det er naturlig og rett nå. Fotballbyen Stavanger har vist seg fra sin gode side i det siste, sier Bjørnø.

– Stor mulighet

Den som skal inn i rollen vil rapportere til markedssjef Kjartan Salvesen.

– Hva slags menneske leter dere egentlig etter?

– Den rette! Vi har en svær stadion med 15.900 i kapasitet og mange tusen sesongkortholdere. Menneskene som fyller plassene er det viktigste av alt for oss. Vi søker en mann eller kvinne som ser muligheter i å bygge et enda bedre fundament og hjelpe til med å bidra til gode opplevelser. Det er en once in a lifetime-mulighet for den som måtte elske arrangementer og Viking.

Salvesen trekker fram at de skal ha noen som er glad i folk og som selvsagt er serviceinnstilt ut over det vanlige. Klubben sikter mot et enda større publikum framover.

– Dette skal være noen som kan ta med Viking inn i framtiden og en rolle som vil henge høyt. En yngre utgave av meg ville siklet på en slik rolle.

Også Salvesen mener at dette er viktig å få på plass nå.

– Vi har fortsatt mye å gå på og er en liten organisasjon egentlig. Kanskje blant de minste i Eliteserien.






Mer fra Dagsavisen