Viking

Siste millioninnspurt

Vikings markedsavdeling har fått mer tid på seg på innsalget til ny sesong og er greit i rute. Likevel mangler fortsatt en håndfull millioner på budsjett.

Stavanger — Da salgssjef Børge Moi Nilsen satte kursen for påskefjellet og Sirdal var han ganske greit fornøyd etter å ha gjort opp status for salgstallene.

– Det er solgt avtaler for 42,5 millioner kroner nå. Budsjettet vårt for 2021 er på 48 millioner. Vi er i rute, men ting stanset litt opp da serien ble utsatt, sier Moi Nilsen til RA.

Eliteserien er nå planlagt med oppstart i mai. Signalene fra både helsemyndigheter og kulturminister Abid Raja er at klubbene faktisk igjen skal få spille treningskamper fra midten av april.

Dermed er det ikke bare spillerne som får det travelt med å finne formen etter påsken. Det gjelder i aller høyeste grad også Vikings markedsavdeling.

– Vi må få gang på det igjen og det blir intensivt etter påsken, sier Moi Nilsen.

Var bekymret

At Viking har kommet såpass langt i arbeidet nå var noe som ikke virket gitt i fjor høst. Ingen viste helt hvordan pandemien ville slå inn for sponsorbudsjettene hos næringslivet og Viking skulle reforhandle over 85 prosent av avtalene foran denne sesongen. Dette skulle de gjøre i en setting hvor det på det meste hadde blitt sluppet inn 600 tilskuere i løpet av 2020. I det meste av sesongen var tallet 200. Viking prioriterte, bortsett fra da de syngende supporterne på Felt O ble samlet mot Molde, å fordele billettene ganske flatt mellom sponsorer og sesongkortholdere.

Moi Nilsen innrømmet i høst overfor RA at han var bekymret, men han kan definitivt puste langt lettere nå. Samtidig er det fortsatt en jobb igjen og salgsvinduet til de mørkeblå er ikke ubegrenset.

– Den siste måneden før seriestart er tradisjonelt sett bra og så selger vi normalt en del avtaler den første måneden etter start, sier han.

Salgssjefen er klar på at det vil hjelpe på å få i gang kampene. Da vil interessen naturlig ta seg noe opp. Aller viktigst er likevel å få inn tilskuere på kampene igjen.

– Det hjelper på når det spilles kamper igjen, men det vil bety enda mer med en mulighet for å få folk inn.

Moi Nilsen tenker både på de vanlige tilskuerne og ikke minst de som betaler for sponsorpakker uten at de får kommet seg inn på stadion. Disse kan naturlig nok ikke i normal grad benytte nettverket de kjøper seg en plass i på en best mulig måte.

Håper på tilskuere i sommer

At sesongen er utsatt vil bety at sjansen for tilskuere sannsynligvis øker i takt med vaksineringen. FHI varslet så sent som mandag at de om ikke så lenge ville vurdere lettelser for dem som er vaksinerte. Forskning fra USA viser at flere av vaksinene både beskytter mot smitte, men også i stor grad mot å kunne videreføre smitten.

Aller helst ville selvsagt de fleste involverte i norsk fotball startet opp denne sesongen for fulle tribuner. Viking er ikke noe unntak der. Slik blir det neppe, men det behøver ikke bli så enormt lenge til ting begynner å skje på en oppusset SR-Bank Arena kledd med nye seter i svingene.

– Det er viktig at det kommer inn folk så tidlig som mulig, men må vi starte uten tilskuere igjen så må vi det.

– Når tror du dere får slippe inn tilskuere i en viss mengde igjen?

– Hvis jeg skal tippe, og dette er min personlige mening, så tror jeg på noen tusen i løpet av juni. Samtidig ønsker vi ikke å pushe på. Vaksiner skal settes og virke. Vi må også få gjort siste del av denne dugnaden, sier Moi Nilsen.

For markedsavdelingens arbeid er det ingen tvil om at folk på kampene er det viktigste av alt. Selv om reklameskiltene er synlige på TV handler jobben med å selge Viking om så mye mer.

– Så er ingen synske. Ingen vet helt hva som skjer med dette viruset. Men funker vaksinene, samtidig som leveransene holder skjema, så tror jeg ikke vi stenger ned igjen etter sommeren.

For nå mener Børge Moi Nilsen at man kan se lys i enden av tunnelen.






Mer fra Dagsavisen