Sport

Askeland kommer inn – Selvig forsvinner ut

Viking tar grep når det kommer til spillerekruttering og restrukturerer arbeidet foran neste sesong.

Følg RA Sporten på Facebook!

Ole J. Askeland er alt i gang som rekrutteringskoordinator. Nåværende speider Johan Selvig vil samtidig bli mindre benyttet.

Askeland har tidligere vært mediesjef i klubben i flere år, men returnerer nå til klubben i en halv stilling som er langt mer knyttet mot sport.

– Vi er veldig glade for å ha Ole tilbake i klubben, sier daglig leder Eirik Henningsen.

Han bekrefter ansettelsen og forteller at Viking gjør en aldri så liten restrukturering mot spillerekruttering som en del av dette.

Samtidig bekrefter han at Johan Selvig vil få en mindre sentral rolle.

Selvig har hatt et fast engasjement som speider for klubben de siste årene. Han har vært sterkt involvert i overganger som Axel Oskar Andresson, Kristoffer Løkberg og Benjamin Källman.

– Vi takker av Johan i et fast engasjement, men han vil være knyttet til oss på oppdragsbasis, sier Henningsen.

LES OGSÅ: – Sånn er fotballen. Skader er det lite å gjøre med.

Jobbet for Red Bull

Ettersom mye av det fotballmessige skjer på kveldstid skal Ole Askeland også fortsette i sin dagjobb som partner og rådgiver i kommunikasjonsbyrået Impress. Planen er å være innom stadion tre ganger i uken for å jobbe med spillerekruttering.

– Det er et stort hopp fra kommunikasjon til sport?

– Jeg har faktisk gjort en tilsvarende jobb før. Før jeg ble fulltidsansatt i Viking var jeg speider for Red Bull Salzburg i Norge i årene mellom 2006 og 2008. I så måte har jeg en bakgrunn på dette området, sier Askeland til RA.

I praksis vil restruktureringen Viking nå gjør på området handle om å bruke kompetansen de har på huset – og tilgjengelig utenom – på en bedre måte.

– Vi har folk både i utviklingsavdelingen og rundt A-laget som kan benyttes bedre rundt dette arbeidet. Det er ønskelig. Vi ønsker god oversikt i de tradisjonelle markedene – det vil si Norge og Norden. Så håper vi å treffe like godt som de siste årene, sier Askeland.

Digitale muligheter

Han peker også på at den nye digitale hverdagen gir andre muligheter enn før. Dette gjelder alle klubber.

Med verktøy som for eksempel videobasen til «Wycout» har klubbene en mye større tilgang mot et mye større marked enn tidligere. Håpet er at med større tilgjengelige ressurser på analyse skal en både kunne ha større oversikt og kvalitetssikre enda bedre før Viking eventuelt ser en spiller live. De vil ha opp treffprosenten ytterligere.

– Vi håper dette vil gi en bredere totaloversikt, sier Askeland.

Han vil også holde tråden i kontakten med agentene.

– Det er veldig gøy å være tilbake. Jobben som har blitt gjort de siste årene i klubben er utrolig god. Så skal vi sørge for å følge det opp på det som har med rekruttering å gjøre.

Mer fra Dagsavisen