På en helt ny stadion, som få har fått besøke, jobbes det nå for å skape engasjement rundt Sandnes Ulf. Tidligere Sandnes Ulf-spiller Øystein Elvestad, som i årene etter han la opp var speaker på Sandnes Ulfs hjemmekamper, begynte som kommersiell leder i september.
Der har det vært intens jobbing den siste tiden for å nå markedsbudsjettet. Klubben, som spiller i OBOS-ligaen, har et budsjett på 20 millioner kroner. Det vil gi en vekst på mellom fem og ti prosent fra 2020. Store deler av innsalget har skjedd i pandemiperioden. De lyseblå er på vei til å nå sponsorbudsjettet allerede to måneder før seriestart. Det skjer på tross av koronapandemien og usikre tider for bedriftene i regionen.
– Vi har rundt 90 prosent av budsjettet i boks allerede. Vi opplever en enorm lojalitet, og folk er positive til det vi holder på med, sier Elvestad til RA.
Lojaliteten er god. Ifølge den kommersielle lederen kan man telle antall sponsorer som har forlatt nettverket på én hånd.
LES OGSÅ: Er i ferd med å kuppe Bjarne Berntsen
Tenker større enn Sandnes
Den ambisiøse markedsmannen er også opptatt av å løfte Sandnes Ulf som et regionalt sponsorobjekt.
– Vi tenker regionalt. Vi har tolv lokale spillere på laget vårt, og det er folk fra både Stavanger og Jæren. Da må vi tillate oss å tenke regionalt, sier Elvestad.
Han drar fram to viktige faktorer for Sandnes Ulf, det sportslige og ny stadion. Det som i mange år var en framtidsdrøm heter nå Øster Hus Arena.
Sportslig er Landros tydelige budskap om opprykk en medvirkende faktor til at folk i Sandnes igjen har fått tro på opprykk. Han er heller ikke redd for å være med på aktiviteter med sponsorer.
LES OGSÅ: Ny Ulf-stopper passer som hånd i hanske
Mot Bryne
Det var ekstra stor interesse for OBOS-ligaen her i regionen i 2018. Da var både Viking og Sandnes Ulf i divisjonen. Det ga lokaloppgjør og rivalisering. Viking gikk opp til Eliteserien, og før denne sesongen har Bryne tatt steget opp fra PostNord-ligaen. Det gir økt attraktivitet for kampene, men også større konkurranse i sponsormarkedet.
– Har dere merket en «Bryne-effekt»?
– Nei, og de som har vært med begge steder er fortsatt med hos oss, sier Elvestad – før han fortsetter:
– Jobben min er å sette folk opp med hverandre slik at de kan gjøre forretninger. Vi må være attraktive, og jobbe for å være i en situasjon hvor sponsorene ikke har råd til å gå ut av nettverket vårt.
Så langt er det ikke mange som har hatt muligheten å se kamper på Øster Hus Arena. Koronarestriksjonene har lagt en begrensning på det. Sesongkortinnehaverne fra i fjor har fått flyttet sesongkortene sine til 2021 uten kostnad. Elvestad er optimistisk og håper det vil åpnes for mer folk på tribunene i år.
– Det er blitt godt mottatt av folk, og vi følte de med sesongkort fortjente det, sier Elvestad.
Så langt har kun ti prosent av kapasiteten på Sandnes’ storstue blitt brukt. Det har vært tillatt med maks 600 tilskuere, på en stadion med plass til 6000.
Nye inn
Sponsornettverket til Sandnes Ulf er på 115 bedrifter.
– Før denne sesongen har det kommet inn tolv nye samarbeidspartnere. Det er flere vi forhandler med nå, så vi håper å øke det antallet, sier Elvestad.
Selv om de lyseblå har et stort nettverk er det ikke en hovedsponsor på plass.
– Vi går inn i år to på Øster Hus Arena uten generalsponsor. Vi snakker med flere, men håper noen ser at vi har jobbet hardt for å komme der vi er i dag, både med stadion og laget, sier Elvestad.
– Hvilken type hovedsponsor er det dere jakter?
– Det må være noen som vil assosiere seg med Sandnes Ulf og det vi står for. De må også tenke langsiktig, sier han.
LES OGSÅ: Nå starter opprykksjakten for Landro