Sport

Øystein Elvestad: – Vi ten­ker re­gio­nalt

Ko­ro­na­pan­de­mi­en har brem­set topp­id­ret­ten på man­ge må­ter, men på Øs­ter Hus Arena sik­ter kom­mer­si­ell le­der Øy­stein El­ve­stad på vekst. Det er i ferd med å skje.

Følg RA Sporten på Facebook!

På en helt ny sta­di­on, som få har fått be­sø­ke, job­bes det nå for å ska­pe en­ga­sje­ment rundt Sand­nes Ulf. Tid­li­ge­re Sand­nes Ulf-spil­ler Øy­stein El­ve­stad, som i åre­ne et­ter han la opp var speak­er på Sand­nes Ulfs hjem­me­kam­per, be­gyn­te som kom­mer­si­ell le­der i sep­tem­ber.

Der har det vært in­tens job­bing den siste ti­den for å nå mar­keds­bud­sjet­tet. Klubben, som spil­ler i OBOS-li­ga­en, har et bud­sjett på 20 mil­li­o­ner kroner. Det vil gi en vekst på mel­lom fem og ti pro­sent fra 2020. Store de­ler av inn­sal­get har skjedd i pan­de­mi­pe­ri­oden. De ly­se­blå er på vei til å nå spon­sor­bud­sjet­tet al­le­re­de to må­ne­der før se­rie­start. Det skjer på tross av ko­ro­na­pan­de­mi­en og usik­re ti­der for be­drif­te­ne i re­gi­o­nen.

– Vi har rundt 90 pro­sent av bud­sjet­tet i boks al­le­re­de. Vi opp­le­ver en enorm lo­ja­li­tet, og folk er po­si­ti­ve til det vi hol­der på med, sier El­ve­stad til RA.

Lo­ja­li­te­ten er god. Iføl­ge den kom­mer­si­el­le le­de­ren kan man tel­le an­tall spon­so­rer som har for­latt nett­ver­ket på én hånd.

LES OGSÅ: Er i ferd med å kuppe Bjarne Berntsen

Ten­ker stør­re enn Sand­nes

Den am­bi­si­ø­se mar­keds­man­nen er også opp­tatt av å løf­te Sand­nes Ulf som et re­gio­nalt spon­sor­ob­jekt.

– Vi ten­ker re­gio­nalt. Vi har tolv lo­ka­le spil­le­re på laget vårt, og det er folk fra både Stavanger og Jæ­ren. Da må vi til­la­te oss å ten­ke re­gio­nalt, sier El­ve­stad.

Han drar fram to vik­ti­ge fak­to­rer for Sand­nes Ulf, det sports­li­ge og ny sta­di­on. Det som i man­ge år var en fram­tids­drøm he­ter nå Øs­ter Hus Arena.

Sports­lig er Land­ros ty­de­li­ge bud­skap om opp­rykk en med­vir­ken­de fak­tor til at folk i Sand­nes igjen har fått tro på opp­rykk. Han er hel­ler ikke redd for å være med på ak­ti­vi­te­ter med spon­so­rer.

LES OGSÅ: Ny Ulf-stopper passer som hånd i hanske

Mot Bryne

Det var eks­tra stor in­ter­es­se for OBOS-li­ga­en her i re­gi­o­nen i 2018. Da var både Viking og Sand­nes Ulf i di­vi­sjo­nen. Det ga lo­kal­opp­gjør og ri­va­li­se­ring. Viking gikk opp til Eli­te­se­ri­en, og før den­ne se­son­gen har Bryne tatt ste­get opp fra PostNord-li­ga­en. Det gir økt at­trak­ti­vi­tet for kam­pe­ne, men også stør­re kon­kur­ran­se i spon­sor­mar­ke­det.

– Har dere mer­ket en «Bryne-ef­fekt»?

– Nei, og de som har vært med beg­ge ste­der er fort­satt med hos oss, sier El­ve­stad – før han fort­set­ter:

– Job­ben min er å set­te folk opp med hver­and­re slik at de kan gjø­re for­ret­nin­ger. Vi må være at­trak­ti­ve, og jobbe for å være i en si­tua­sjon hvor spon­so­re­ne ikke har råd til å gå ut av nett­ver­ket vårt.

Så langt er det ikke man­ge som har hatt mu­lig­he­ten å se kam­per på Øs­ter Hus Arena. Ko­ro­na­re­strik­sjo­ne­ne har lagt en be­grens­ning på det. Se­song­kort­in­ne­ha­ver­ne fra i fjor har fått flyt­tet se­song­kor­te­ne sine til 2021 uten kost­nad. El­ve­stad er op­ti­mis­tisk og hå­per det vil åp­nes for mer folk på tri­bu­ne­ne i år.

– Det er blitt godt mot­tatt av folk, og vi føl­te de med se­song­kort for­tjen­te det, sier El­ve­stad.

Så langt har kun ti pro­sent av ka­pa­si­te­ten på Sand­nes’ stor­stue blitt brukt. Det har vært til­latt med maks 600 til­sku­e­re, på en sta­di­on med plass til 6000.

Nye inn

Spon­sor­nett­ver­ket til Sand­nes Ulf er på 115 be­drif­ter.

– Før den­ne se­son­gen har det kom­met inn tolv nye sam­ar­beids­part­ne­re. Det er fle­re vi for­hand­ler med nå, så vi hå­per å øke det an­tal­let, sier El­ve­stad.

Selv om de ly­se­blå har et stort nett­verk er det ikke en ho­ved­spon­sor på plass.

– Vi går inn i år to på Øs­ter Hus Arena uten ge­ne­ral­spon­sor. Vi snak­ker med fle­re, men hå­per noen ser at vi har job­bet hardt for å kom­me der vi er i dag, både med sta­di­on og laget, sier El­ve­stad.

– Hvil­ken type ho­ved­spon­sor er det dere jak­ter?

– Det må være noen som vil as­so­sie­re seg med Sand­nes Ulf og det vi står for. De må også ten­ke lang­sik­tig, sier han.

LES OGSÅ: Nå starter opprykksjakten for Landro

Mer fra Dagsavisen