Sport

11.000 droppet Viking-kampen fire dager etter semifinalefesten

Et nesten utsolgt SR-Bank Arena så Viking sikre cupfinaleplass. Et par dager senere kom under 4000 tilbake for å støtte Viking mot Lillestrøm. Ekspert på området, Arve Hjelseth, tror han vet hvorfor.

Følg RA Sporten på Facebook!

Over 15.000 tilskuere opplevde festkvelden da de mørkeblå sikret sin første cupfinale på 18 år forrige onsdag.

Viking-feberen herjet i dagene etterpå. «Alle» snakket om Viking som skulle til Ullevaal, og fortsatt hadde mulighet til å henge seg på i medaljekampen i serien.

Det ga grunn til å tro at mange ville stille opp også fire dager senere, i seriekampen hjemme mot Lillestrøm.

Det offisielle tilskuertallet, det vil si antall solgte billetter, ble 7037.

Nå har RA talt hvor mange som egentlig var på kamp, fra bilder tatt for formålet. Vi har rundet godt opp med tanke på at enkelte kan ha vært borte fra setene sine eller av andre årsaker ikke ble fanget opp av kamera. Vi endte på rundt 3800 tilskuere.

LES OGSÅ: Berntsen får viljen sin. Flere får cupmedalje.

– For lett å se på TV

Arve Hjelseth er idrettssosiolog ved NTNU og har fotballpublikum som et av sine forskningsområder. Han peker på at problemet ikke er unikt for Viking, og mener grunnen til den generelle tilskuersvikten i norsk fotball er at det er for lett å se kampen for eksempel på TV.

– Vissheten om at det nok kommer lite folk er også selvforsterkende. Folk ser kanskje for seg at vil bli slapt og kaldt på stadion, sier Hjelseth til RA.

Det er ingen tvil om at det er enkelt å trigge Stavanger-publikumet til de store anledningene. Dette er selvforsterkende andre veien: Folk føler at dette er en kamp «alle» skal på. Da må jo de også. Opprykkskampen i fjor, 16. mai-oppgjørene og semifinalen i cupen er eksempler på det. Det viser at interessen finnes.

LES OGSÅ: Sjekk hvor mye Viking øker markedsbudsjettet med suksessen

Utfordringen er å få folk til å velge stadion framfor TV-en i «hverdagen».

Den oppgaven er det Eirik Bjørnø, leder for privatmarked, som har i Viking. Han er først og fremst stolt over at Viking er en av få klubber i Eliteserien som kan vise til et økende publikumssnitt. Han peker på at ligaen nå har flere utsolgte kamper – samtidig som det totale snittet likevel går ned.

– Det viser hvor viktig det er med «melk og brød-kampene». Jeg tror det handler om å legge riktige motstandere til riktig tidspunkt. Klarer man det, klarer man øke det generelle snittet, sier Bjørnø.

Hjemmekampen mot Mjøndalen, en sen mandagskveld i september, er et eksempel på et oppgjør som ikke kan sies å møte de kriteriene. Det ble solgt 6500 billetter. Hvor mange som faktisk kom, hevder Bjørnø klubben ikke har tall på.

– For lang sesong

Hjelseth gir Viking ros for å øke snittet over tid, men peker på at terskelen blir høyere og høyere for å komme på stadion jo lenger ut på høsten man kommer. Særlig om det er lite å spille om.

– Sesongen er egentlig for lang. Det norske klimaet er ikke skapt for det, mener Hjelseth.

– Burde sesongen vært kortere?

– Det har i hvert fall sin pris. Det er kaldt i slutten av mars og november.

Hjelseth tror tiden da Viking lå stabilt på et femsifret antall tilskuere, som i 2004, er forbi. Kanskje kan det komme en bølge igjen, men den vil neppe vare, mener han. Det store spørsmålet blir da: Hva kan Viking gjøre for å få flest mulig av de 15 000 som var på semifinalen til å stille i hverdagen?

– Markedsmessig: lite. Folk vet det er kamp. De har interessen, men velger å få det med seg på andre måter, sier Hjelseth.

– Hva skal til for å få med de 11 000 som droppet LSK-kampen?

– Hvis hver tilskuer med sesongkort får med seg én eller to på kamp hver gang, vil det skape en vekst nedenfra. Et slikt nettverk av folk som drar med seg andre ville vært veldig positivt.

Mer fra Dagsavisen