Sport

Sponsorguruen mener Viking bør tjene mer

Jacob Lund (66) mener Viking bør sikte langt høyere på sponsorinntekter framover. Han ser ikke at klubbens verdi blitt forringet av nedrykk og bråk de siste årene.

Følg RA Sporten på Facebook!

Lund, som opprinnelig kommer fra Vigrestad, er kjapp på avtrekkeren når RA konfronterer ham med årets budsjett som ligger på 44 millioner. Ut ifra tallene, slik han kjenner dem, er det et minimum som bare vil kunne gi i nærheten av nullregnskaper.

Tallene bør opp for å være konkurransedyktige.

– Det er for lavt! Viking bør opp mot 60 millioner kroner i markedsinntekter for å kunne ha en sunn drift, sier han.

Uten kostnadskuttene som har blitt gjort de siste årene peker han på at det tallet måtte vært opp mot 80 millioner – og at det langt ifra er uoppnåelig i norsk fotball.

I toppårene til Viking, da norsk fotball hadde sin boom og stadion var nybygget, dro klubben inn markedsinntekter i nærheten av det Lund nå peker på.

LES OGSÅ: Viking forlenget sin viktigste sponsoravtale

– Verdien ikke forringet

Da nedrykket var et faktum i 2017 gikk tallene naturlig nok merkbart ned i Viking. Men de hadde alt krøpet nedover i noen sesonger takt med sviktende publikumstall og resultater.

Lund, som nå er eier og partner i Sponsorconsult AS etter å ha bygget opp sponsormaskinen til DNB, mener at det er fullt mulig å vokse. Han tror heller ikke verdien av merkenavnet Viking er påvirket av de siste årene.

– Dette har ikke forringet Vikings markedsverdi. Det er bare å se på Brann, sier Lund.

At Lyse denne uken benyttet seg av en klausul for å forlenge sitt hovedsponsorat i Viking mener han er naturlig. Han tror heller ikke dette nødvendigvis ble gjort nå fordi Lyse så sitt snitt til å skvise Viking på pris i forhold til hva klubben vil kunne være verdt med en god sesong.

Lund ser på samarbeidet mellom Viking og kraftaktøren som naturlig. Som et fyrtårn i næringslivet regionalt er de mørkeblå perfekte å assosiere seg med for Lyse. At avtalen har løpt i 25 år sier alt.

– De fleste større avtalene i toppfotballen er av regional art. Det har i stor grad vært bank og kraft som sitter på denne typer avtaler.

Før avtalen mellom Viking og Lyse ble fornyet i 2016 – og så videre til 2021 på samme betingelser denne uken – skal den ha hatt en årlig ramme på rundt åtte millioner kroner.

Partene vil ikke opplyse hva den nåværende ligger på.

Lund kommer også gjerne med et løst anslag på hva han mener et hovedsponsorat i Viking bør være verdt på årlig basis i dagens marked.

– Et sted mellom fem og ti millioner kroner.

LES OGSÅ: Viking har kun 12 spillere tilgjengelige

Uenig i størrelsesjaget

De siste årene har Viking endret noe på innslagsprisen for sponsorat og dratt seg mer mot Oilers sin strategi om å ha et størst mulig nettverk. Hockeyklubben på Tjensvoll er størst i Norge på området, men Viking er passert 200 sponsorer og like i nærheten nå.

Lund mener likevel at den interne konkurransen om å ha størst sponsornettverk i Norge har lite for seg. Han peker på at det er svært begrenset hvor mye bedriftene egentlig får ut av slik «B2B-handel» internt.

– Dette handler egentlig om god gammeldags kundepleie. Bedriftene vil gjerne ha billettene for å kunne ta med kunder – eller eventuelt konemor og ungene. Det er et gode som er kjekt å ha.

Hvert år rangerer selskapet Sponsor Insight de norske sponsorobjektene. I 2018 kom Viking på en niendeplass på denne listen. Stavanger Oilers endte på 5. plass. Lund ser ikke på det som unaturlig at byens ishockeylag ligger foran fotballaget med sin lange og tunge historie også i fortsettelsen. Han peker på fasiliteter og sportslig suksess når det skal forklares.

– Hockey er «in», det er god plass til å parkere utenfor DNB Arena og det er lett å få tak i varme pølser. Legg til at det stort sett spilles på en tid av året når fotballen har pause. Det forundrer meg ikke det minste at et hockeylag rangeres foran. De har vært gode sportslig lenge og er på vei opp igjen nå. Der har ikke Viking vært.

LES OGSÅ: Viking vil se mer av indisk prøvespiller

Henningsen: – 60 millioner tar vi som en hårete utfordring

Daglig leder Eirik Henningsen i Viking forteller at Viking neppe kommer til å klare å komme seg opp på et nivå hvor de henter inn 60 millioner kroner i markedet i en håndvending.

Samtidig ser han poenget i uttalelsene om nivået for sunn drift fra Jacob Lund og tror det er mulig å komme der om noen år.

– Vi klarer det ikke i 2020, men vi jobber stadig med å utvikle bredden vår. Blant annet gjennom ting som E-sport og gatelag. Vi prøver å være gode på å se nye veier og være offensive, sier Henningsen til RA.

Han har selv også vært veldig involvert i å se på nye muligheter. Blant annet har dette skjedd gjennom rundreisen han var på i India før jul.

Viking har et ønske om å maksimere sitt kommersielle potensial ved å se mot verdens nest mest folkerike land.

De har også sett på mulighetene for å se mot det indiske spillermarkedet parallelt.

Utradisjonelle tanker for å vokse ytterligere er det så definitivt åpnet for i Jåttåvågen.

Henningsen gir også langt på vei Jacob Lund medhold i sitt anslag om at 60 millioner i markedsinntekter hadde gitt en veldig sunn drift av Viking.

– Å komme opp mot 60 millioner i markedsinntekter tar vi som en hårete utfordring. Vi prøver stadig å tenke bredere.

Brann presenterte for øvrig sine tall for 2018 i tirsdag.

Der kom det fram at klubben hadde 51,3 millioner i markedsinntekter. Klubben fikk også et betydelig tilskudd på 12,5 millioner av Trond Mohn i 2018.

Mer fra Dagsavisen