Nyheter

Spesialbutikkene i Sandnes vokser

I fjor hadde spesialbutikkene i Sandnes en vekst på 1,7 prosent. Blomsterbutikken Umulig Bukett tror det handler om tilby noe andre ikke har.

– Jeg tror kundene kommer hit fordi de ønsker noe unikt og annerledes. Og det får de jo her, sier Trond Aakre og smiler.

Sammen med Melissa Comito-Aakre driver han blomsterbutikken Umulig Bukett i Langgata i Sandnes. I tillegg til blomster selger de også vintage klær og gamle møbler, og går under kategorien «spesialbutikk».

– Vi liker blomster vi ikke har sett før og bestiller en del blomster andre butikker ikke har. Mange kommer igjen fordi de vet de får spesielle blomster og buketter, sier Aakre til RA.

LES OGSÅ: – På tide å være stolte av Sandnes

Får noe unikt

En fersk varehandelrapport fra SR-Bank forteller at den totale handelen i Sandnes sentrum har sunket med 1,0 prosent i 2017. De eneste kategoriene som har hatt positiv vekst, og som dermed bremser nedgangen, er «hus og hjem» og «spesialbutikker». Disse to kategoriene har hatt en vekst på henholdsvis 1,0 og 1,7 prosent.

Blomsterbutikken i Langgata er relativt ny, og startet opp i august 2017. Men allerede nå har de flere faste kunder. En av dem er Berit Rønneberg Karlsen, som selv jobber i Langgata og ofte benytter seg av de ulike butikkene der.

– Her vet jeg at jeg får noe unikt, og de lager det jeg ønsker på bestilling. I tillegg er de veldig kreative, og de har blomster her jeg aldri har sett noen andre plasser, sier hun til RA. 

Hun tror det er i tiden å søke etter noe litt annerledes, kunstnerisk og som skiller seg ut.

– Jeg er i alle fall opptatt av det, for jeg synes det er gøy å ha noe ikke alle andre har. Jeg ble veldig glad da butikken kom hit, sier Rønneberg Karlsen.

– Jeg går heller hit enn på et kjøpesenter. Det er så mange flotte butikker i Sandnes, men folk må bli litt flinkere til å bruke de, legger hun til.

LES OGSÅ: Sandnes-kokk vant Bocuse d'Or Europa

Personlig service

For Umulig Bukett var det aldri et alternativ å etablere seg på et kjøpesenter.

– Vi bor i Sandnes, og Langgata har blitt ny og kjempefin, så vi så heller ingen grunn til å etablere oss i Stavanger. Langgata er et veldig konsentrert sentrum hvor du har alt på én plass, sier Aakre.

– Det er viktig å bruke de små butikkene og støtte lokalsamfunnet. Det er mye spennende som skjer i Langgata, og jeg håper det fortsetter, sier Comito-Aakre.

Noe av det spesielle med små butikker er også forholdet til kundene, mener hun.

– Kundene kommer igjen, gang etter gang. Noen ganger for å handle, andre ganger bare for å si hei. Mange av dem er dessuten opptatt av hvordan det går med bedriften, og flere har sagt de er glade for at vi valgte å etablere oss her, i stedet for i Oslo eller Stavanger, sier hun, og nevner personlig service som en av tingene hun liker best ved å handle i små butikker.

– Selv bruker jeg mye tid på hver kunde; spør dem hvilke farger de liker og om de ønsker en spesiell stil. Det er det du får når du går til mindre butikker, og det er det fine med det. Det er derfor jeg bruker dem selv også, legger hun til.

LES OGSÅ: Selskaper i Sandnes smykker seg med Stavanger

Krydderet i gata

Sigrun Gabrielsen, markedssjef i Sandnes Sentrum AS, synes det er gledelig at spesialbutikkene og hus og hjem-butikkene har hatt vekst.

– Skal man lykkes mot internetthandelen må man lykkes med spesialbutikkene. Det at vi nå styrker oss innen spesialbutikker vil være med på å styrke vår konkurransekraft og gjøre Sandnes by til en enda mer attraktiv handelsdestinasjon. Så vi er veldig fornøyde med at det segmentet har vokst, sier hun.

– Vi trenger spesialbutikkene – det er de som er krydderet i sentrum og i gata, og gir deg ekstra lyst til å komme hit, legger Gabrielsen til.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise ute i Sandnes denne uken

Tre prosent i pluss

Hun forteller at Sandnes sentrum hittil i år er tre prosent i pluss, og at de er optimistiske når det gjelder varehandelen i Sandnes framover.

– Det er stadig folk som spør om det er noen ledige lokaler i sentrum fordi de ønsker å etablere seg der. De siste to årene har det vært en nedgang, men det skyldes nok både en generell nedgang i regionen, i tillegg til graving i Langgata. Det har jo ikke vært særlig gunstig, sier Gabrielsen til RA, og legger til:

– Men mens disse tingene har pågått, har det likevel kommet på plass 30 nyetableringer. Og det viser jo at vi er en attraktiv destinasjon. Men det kommer ikke gratis – du må by på deg selv og bruke nye medier og kanaler. For det handler ikke lenger bare om et produkt, men om en opplevelse, sier Gabrielsen.

LES OGSÅ: Han ble årets sentrumsgaug

Kampen mot nettet

Hun mener den største konkurrenten til de fysiske butikkene er internetthandelen.

– Foreløpig spiser de bare syv prosent av kaka, men det er forventet å øke til 20 prosent innen 2020. Dersom det skjer er det jo fortsatt 80 prosent som handler i fysiske butikker, men derfor er det som sagt viktig å skape gode opplevelser for kundene, i tillegg til gode produkter, sier markedssjefen.

Selv om det skjer mye positivt i Sandnes, hadde de likevel en total nedgang på én prosent i fjor.

– Vi skulle selvfølgelig helst sett at vi hadde en positiv utvikling i stedet for en negativ. Men vår forklaring på det er at Langgata var under oppussing første halvdel av 2017. Og det positive med nedgangen er jo at det likevel har vært en oppgang fra 2016, da tallene viste -3,8 prosent, sier Gabrielsen.

LES OGSÅ: – Nå fortjener vi et jordbær, Stanley

SR-Banks varehandelrapport:

* De to største varegruppene i Sandnes er «mat og drikke» og «spesialbutikker».

* Sandnes har hatt en negativ vekst i 2017 som spesielt trekkes ned av «Klær, sko og vesker», med en nedgang på 5,3 prosent.

* Det har derimot vært en positiv vekst innen «spesialbutikker» og «hus og hjem» på 1,7 og 1,0 prosent. Disse var negative i 2016, med -3,0 og -10,4 prosent.

*  Det har vært negativ vekst i Sandnes sentrum de siste tre årene. I 2015 viste tallene -0,3 prosent. I 2016 var det -3,8 prosent og i 2017 var det 1,0 prosent.

Mer fra Dagsavisen