Sandnes

Solide plusstall for Stavanger og Sandnes

Kommuneøkonomien i Stavanger og Sandnes var gikk langt bedre enn mange trodde ved inngangen til 2017. Begge kommuner har kuttet kostnader og fått inn mer skatt enn forventet.

Det foreløpige regnskapet for Stavanger kommune viser et netto driftsresultat på kr 443 millioner, tilsvarende 4,4 % av samlede driftsinntekter. Gjeldsgraden ble på 62 %. Egenfinansieringen av investeringene i 2017 var på 63 %.

– Bedre resultater enn forventet for 2017 gir et viktig bidrag i arbeidet med å styrke kommunens økonomi. Høyere frie inntekter, god avkastning på finansforvaltningen samt mindre forbruk på tjenesteområdene, preger de foreløpige regnskapstallene som nå foreligger», sier rådmann Per Kristian Vareide.

– Strammere økonomiske rammer over flere år har resultert i en betydelig innsats fra virksomhetene, og det er kjekt å se at vi langt på vei lykkes i dette arbeidet, fortsetter han.

Bedre resultat enn forutsatt

Det budsjettjusterte netto driftsresultatet var på 1,0 %. Høyere nasjonal skatteinngang enn de statlige styringssignalene tidligere på høsten, medførte lavere utjevningskrav for Stavanger. Frie inntekter ble dermed om lag kr 40 mill. høyere sammenlignet med høstprognosene. Resultat av finanstransaksjoner ble kr 29 millioner bedre enn forventet. I tillegg har tjenesteområdene gjort en betydelig jobb med å tilpasse seg den nye økonomiske hverdagen.

Resultatet for tjenesteområdene

Tjenesteområdene hadde kr 58 millioner (0,9 %) i mindre forbruk i forhold til et netto budsjett på kr 6,8 mrd. i 2017. Det har vært stor oppmerksomhet på økonomistyring. Siden 2015 er det gjennomført omstillinger i driften på kr 375 millioner, herav kr 51 millioner i 2017.

De aller fleste virksomhetene avlegger et resultat i balanse, eller med et mindre forbruk enn budsjettert. Dette gjelder blant annet skolene, alders- og sykehjem og bosetting av flyktninger. Det er mottatt høyere inntekter enn forutsatt fra den innførte piggdekkavgiften, merinntekter på kommunens svømmeanlegg samt lavere kostnader knyttet til energiforbruk.

Investeringer

Brutto investeringsutgifter ble kr 1 232 milioner i 2017. Dette er kr 14 mill. lavere enn budsjettert, og følger i all hovedsak av endret finansiell framdrift i flere investeringsprosjekter enn tidligere forutsatt. Investeringsinntekter utgjorde kr 596 millioner som er kr 227 milioner høyere enn budsjettert. Det ble solgt eiendommer for kr 93 millioner i 2017 som er i tråd med budsjettet.

Egenfinansieringsgraden ble 63 % for investeringsprosjekter gjennomført i 2017 som er høyere enn budsjettert, og er over kommunens langsiktige mål om 50 %. Investeringsregnskapet er gjort opp med et regnskapsmessig resultat på kr 0.

Kommunens ordinære lånegjeld var på kr 6,2 milliarder ved utgangen av 2017. I tillegg kommer startlån på kr 1,9 mrd. Gjeldsgrad eksklusivt startlån var på 62 % i 2017. Gjeldsgraden er dermed i overkant av kommunens langsiktige mål på 60 %.

Samlede frie disposisjonsfond utgjør kr 544 millioner, og dermed 5,4 % av driftsinntektene.

Frie inntekter

Samlet skatteinngang til Stavanger kommune i 2017 ble kr 4,9 milliarder. Nivået er kr 171 millioner lavere (-3,4 %) sammenlignet med 2016 og kr 29 mill. lavere enn justert budsjett 2017.

Skatteinngangen samlet til kommunene ble på 4,5 % mot en anslått vekst på 3,3 %. Økningen i nasjonal inngang medfører lavere skatteutjevning for Stavanger kommune og høyere frie inntekter. Frie inntekter ble i 2017 på kr 7034 millioner og 40 millioner kroner høyere enn budsjettert.

Årsregnskapet overleveres i dag til revisjonen. Årsberetning og årsregnskap 2017 skal til behandling i formannskapet 26. april og i bystyret 28. mai 2018.

Sandnes sitt resultat for 2017

Sandnes kommune fikk i 2017 et netto driftsresultat på kr 255 millioner tilsvarende 4,7 prosent av driftsinntektene. God økonomistyring med mindreforbruk i resultatenhetene, høyere skatt og rammetilskudd enn budsjettert samt høyere tilskudd til ressurskrevende brukere er hovedforklaringene på det gode resultatet, skriver Sandnes kommune i en pressemelding.

– Det gode resultat i 2017 kommer som følge av handlingsrommet som ble skapt gjennom omstillings- og effektiviseringsarbeidet i 2016 og god økonomistyring ute i enhetene. Jeg vil spesielt berømme de ansatte for god budsjettdisiplin. Sandnes kommune bruker relativt lite ressurser på de store tjenesteområdene sammenlignet med de ti største kommunene i landet, sier rådmann Bodil Sivertsen ifølge pressemeldingen.

Høyere enn budsjettert

For 2017 ser det ut til at Sandnes kommune vil få vesentlig mer i refusjon for ressurskrevende tjenester enn tidligere år. Foreløpig prognose tilsier at kommunens krav for 2017 vil være om lag kr 60 millioner høyere enn budsjettert. Økningen i refusjon skyldes omfattende brukerkartlegging basert på tolkning av rundskrivet fra Helsedirektoratet i samråd med de andre storbykommunene.

Hele 97 av 108 resultatenheter gikk i 2017 med mindreforbruk eller i balanse. Etter avsetninger til og bruk av fond er årsresultatet kr 57,7 millioner.

– I 2017 har vi fått full effekt av det gjennomførte omstillings- og effektiviseringsprosjektet i 2016. Dette gir et godt grunnlag for å sette fart på digitaliseringsarbeidet i 2018, sier Bodil Sivertsen.

Ordfører Stanley Wirak gir de ansatte honnør for god økonomistyring, omstillingsvilje- og evne. Dette gir oss gode muligheter for en fortsatt sunn kommuneøkonomi, sier han.

Skatteinntektene for Sandnes var i 2017 på samme nivå som i 2016 (0 prosent skattevekst). Dette er vesentlig lavere enn opprinnelig budsjett. Lavere skatteinntekter gir lavere inntektsutjevning, og sum skatt og rammetilskudd for 2017 er kr 21 millioner høyere enn budsjett. Skatteveksten for landet var 4,5 prosent. Skatt per innbygger i Sandnes i prosent av landsgjennomsnittet er 100,9 prosent. Til sammenligning var skatt per innbygger i Sandnes i prosent av landsgjennomsnittet 116,4 prosent i toppåret 2014.

Lavere

Utgifter til pensjon og arbeidsgiveravgift er om lag kr 30 millioner lavere i 2017 sammenlignet med budsjett. Dette skyldes i hovedsak lavere reguleringspremie og premieavvik.

Brutto investeringsutgifter ble i 2017 om lag kr 1,05 milliarder mot et budsjett på kr 1,48 milliarder. Av dette utgjorde større byggeprosjekter innen skole, barnehage, idrett, kultur, helse og omsorg til sammen om lag kr 482 millioner. Utgifter til nytt rådhus utgjorde kr 98 millioner og utgifter til ny brannstasjon med felles øyeblikkelig hjelp og ambulansestasjon utgjorde kr 61 millioner. Investeringene innenfor VAR-området (inkludert avtaler om anleggsbidrag) var i fjor på kr 105 millioner.

Kommunens netto lånegjeld har økt fra om lag kr 3,4 milliarder i 2016 til kr 3,7 milliarder i 2017. Per innbygger har netto lånegjeld økt om lag fra kr 45 000 i 2016 til om lag kr 49 000 i 2017.

Årsregnskap og årsrapport 2016 vil bli behandlet i formannskapet 7. mai og i bystyret 14. mai 2018. Det gode resultat i 2017 kommer som følge av handlingsrommet som ble skapt gjennom omstillings- og effektiviseringsarbeidet i 2016 og god økonomistyring ute i enhetene. Jeg vil spesielt berømme de ansatte for god budsjettdisiplin. Sandnes kommune bruker relativt lite ressurser på de store tjenesteområdene sammenlignet med de ti største kommunene i landet, sier rådmann Bodil Sivertsen.

Mer fra Dagsavisen