Nyheter

– Søker om HC-kort for å få bomfritak

I fjor fikk Stavanger parkering nesten 140 prosent flere nye søknader om handikapkort enn året før. – Kan ha en sammenheng med innføringen av de nye bomringene, mener bransjeforening.

– Vi ser en bekymringsfull utvikling. Nesten overalt hvor det innføres nye bomringer, skjer en kraftig økning i søknader om kort for forflytningshemmede, sier Lars Monsen, daglig leder i Norpark, som er en bransjeforening for all parkeringsrelatert virksomhet, både privat og offentlig.

Med handikapkort (HC-kort) følger nemlig goder som muligheten til å søke om bompengefritak, samt gratis parkering på plasser reservert forflytningshemmede.

Monsen understreker at foreningen ikke har forskning som tilsier at økonomiske goder som dette er motivet for en del søkere av HC-kort.

– Men vi ser eksempler på kommuner som er blitt oppringt av folk som lurer på hvor de kan få tak i dette «bomkortet», sier han. 

LES OGSÅ: Stavanger kommune ber om bomfritak for 17 husstander (RA+)

– Lettvint å si ja

For de kommunale parkeringsselskapene kan det også være fristende å si ja til søkerne, tror han.

– De får ingen insentiver for å være kritiske til søknadene. De får bare kjeft. Hvis man bor i en liten kommune i nærheten av en stor kommune hvor veinettet er blitt belastet med bom, så kan nok tildelingen være litt for lettvint.

Stavanger Parkeringsselskap KF mottok i fjor 447 søknader om HC-kort. De fleste av dem var søknader fra personer som søkte fornyelse av kortet, men rekordmange – 119 stykker – var nye. Det er en økning på nesten 140 prosent fra året før og det høyeste antallet nye søknader de fem siste årene.

2018 var også året da de nye bomringene ble innført på Nord-Jæren. 

LES OGSÅ: Stavanger kommune innfører adgangskontroll til bystyremøter etter bompengeaksjon

Strenge kriterier

Christian Tønnevold, daglig leder i parkeringsselskapet, sier til RA at han ikke har noen formening om økningen har en sammenheng med bomringene.

– Motivet deres for å søke vet vi ingenting om, sier han til RA.

Han påpeker at deres ansatte er godt kurset i å behandle søknader, og at det foretas en streng vurdering av hvem som får tildelt HC-kort.

– Det er i dag to kriterier som må ligge til grunn for at en søknad kan innvilges: Søkeren må ha legeerklæring som dokumenterer nedsatt gangevne. I tillegg må man å vise at man faktisk har et behov for kortet. Det har man ikke hvis man har tilrettelagt parkeringsplass på jobb eller sjeldent er ute, sier han, som opplyser at de behandler søknader om parkeringstillatelse for forflytningshemmede etter forskrift og gjeldende føringer og regler bestemt av Vegdirektorater.

LES OGSÅ: Siddiser klager mest på avslag på HC-kort (RA+)

Oppgir bomfritak som grunn

Stavanger Parkeringsselskap ga i fjor 156 avslag på søknader om HC-kort, noe som er en økning på 36 prosent fra året før. I Sandnes Parkering KF behandlet de i fjor 362 søknader om HC-kort. Dette tallet er og har vært synkende de siste årene, ifølge konstituert daglig leder Nina Lura. Samtidig er det en betydelig økning i antall avslag, ifølge henne. Av fjorårets søknader ble 104 innvilget. 258 fikk avslag på søknaden.

– De fleste i fjor fikk avslag fordi de klarer å bevege seg over avstandene det er mellom de ordinære parkeringsplassene. Noen sier rett ut at de søker for å få bomfritak, sier Lura.

Til sammen administrerer selskapet rundt 700 parkeringstillatelser i Sandnes.

LES OGSÅ: Dette er «smutthullene» i bomringen

Avhengig av kortet

Daglig leder i Norpark mener at de økonomiske insentivene i HC-kortet bør fjernes. I stedet bør goder som bompengefritak og gratisparkering behovsprøves gjennom NAV.

– De mange søknadene legger i dag et press på kommunene som må behandle dem. Man risikerer også at flere får HC-kort som strengt tatt ikke har et reelt behov. For mange HC-kort i omløp vil redusere tilbudet til de som virkelig trenger det, sier Lars Monsen.

I Stavanger Parkeringsselskap er behandling av søknader om HC-kort en svært tidkrevende oppgave, ifølge daglig leder Christian Tønnevold. 
– Forflytningshemmede skal selvfølgelig få den støtten de trenger, men jeg er enig i at det kan diskuteres hvem som skal ha ansvar for å tildele den, sier han, som ber dem som vurderer å søke om HC-kort å tenke seg om:

– Spør deg selv: Er dette noe jeg virkelig trenger, eller kan jeg avse det til de som virkelig har behov for plassene?  Parkeringslette er til for de som har en sterk bevegelseshemming og som har et stort behov for dette. Vi har mange eksempler på personer som er helt avhengig av rullestol, som er i full jobb, og som er avhengig av ledige parkeringsplasser for forlytningshemmede for å få utført sitt arbeid. Disse må prioriteres, sier Tønnevold.

LES OGSÅ: Boligmeglere frister kjøpere med avstand til bommen (RA+)

Mer fra Dagsavisen