Stavanger

Snart kan du se nøyaktig hvor bussen du venter på er

Etter det nye Kolumbus-styret tok over i 2014 har det skjedd store endringer i busshverdagen. Teknologi er et av satsingsområdene, og de tester nå ut betaversjonen av en ny sanntidsapp.

Fra før av finnes Kolumbus’ sanntidsapp, hvor du ved hjelp av GPS kan se hvor lenge det er til bussen kommer til ditt stopp. Den nye oppgraderingen som foreløpig er under betatesting, gjør det i tillegg mulig å se hvor i byen bussene befinner seg.

– Ved hjelp av et kart kan du se nøyaktig hvor bussen er, noe som er med på å gi mest mulig forutsigbarhet, sier styreleder i Kolumbus, Steinar Madsen, og legger til at teknologi er et av deres satsingsområder.

– Teknologi er fantastisk hvis det utnyttes på en god måte. Vi prøver å gjøre bussene mer tilgjengelige ved å ta i bruk moderne teknologi, sier han.

Kollektivkultur

Det nye styret, med Madsen i spissen, tok over for snart to år siden. Han sier det er viktig å møte brukerne på en god måte, og å tilrettelegge på best mulig måte for å sikre at flere velger kollektivt.

– Å få Stavanger-folk til å la bilen stå er noe vi jobber hardt med. Et ledd i det prosjektet er utbyggingen av nye bussveier og økt frekvens på bussene, sier Madsen, som stusser over vestlendingenes kollektivkultur.

– Vi prøver å senke barrieren for å reise kollektivt for dem som kanskje ikke er vant med det. Det har vi gjort ved å senke prisene, men kanskje enda viktigere; gjort systemet mer brukervennlig og enklere å forstå nettopp ved hjelp av teknologien og det nye sonesystemet, sier Madsen, og legger til at nummerering på de nye bussene nå er fordelt på farger, noe som skyldes at det planlegges fargelinjer, slik det blant annet er på T-banen i Oslo.

Umulig å være plettfrie

Når det gjelder kritikken som har rast over Kolumbus i forbindelse med ruteendringene 1. juli, sier Madsen at det skal godt gjøres å tilfredsstille de 26 millionene som årlig reiser med Kolumbus.

– Det er nærmest umulig å ha et plettfritt system. Vi loggfører alle tilbakemeldinger vi får, og dersom vi ser at noe ikke fungerer er det mulig å gjøre justeringer underveis, sier Madsen.

– Vår jobb er å gjøre det best for flest, og da må det gjøres kompromisser, sier han til RA.

Høye mål

I tillegg til ruteendringene har det nye styret også skrenket inn antall soner fra 156 til 5, samt senket billettprisene for de aller fleste. Noe av det viktigste, ifølge Madsen, er også de nye, mer miljøvennlige bussene.

– Nå går 97 av bussene på biodiesel, og vi har som mål å bli fossilfrie på både båt og buss innen 2024, sier Madsen til RA.

Styrelederen forteller at de så langt i år har hatt nådd målet om 3 prosent flere reisende.

– Økt bruk fører til bedre tilbud, og det er en positiv sirkel vi ønsker å havne i, sier han, og nevner at videre mål for Kolumbus er en fortsettende økning og høy kundetilfredshet.

– Vi verken skal eller kan bli fornøyde. Vi må hele tida fortsette å utvikle oss, sier Madsen.

Mer fra Dagsavisen