Nyheter

Slik påvirker lesing på skjerm oss over tid

UiS-forsker mener innføring og bruk av digitale teknologier i skolen i langt større grad burde vært basert på funn fra forskning som har sett på effekten.

Professor ved Lesesenteret på Universitetet i Stavanger, Anne Mangen, har forsket på fordelene og ulempene ved å lese på skjerm og papir.

Det er ulike fordeler og ulemper avhengig av hva slags lesing og tekst det er snakk om, og hva som er formålet og konteksten til lesingen.

– For lengre tekster er det mye forskning som tilsier at papir gir bedre støtte til hukommelse og forståelse, sier Mangen.

Leseforståelsen er ofte dårligere på skjerm enn på papir når man leser sammenhengende informasjonstekster, men ikke narrative (fortellende tekster).

– Denne forskjellen i favør av papir har økt over de siste 15 årene. Det betyr at det ikke er slik at yngre i dag leser stadig bedre på skjerm – stikk i strid med antakelser om såkalt «digital natives,» sier Mangen til RA.

Hun påpeker at skjerm ikke nødvendigvis gjør en forskjell for korte tekster, hvor alt får plass på en side, og hvor det ikke er behov for rulling.

Fordelene ved å lese på skjerm er at man for eksempel kan justere fontstørrelse og -type etter personlige preferanser og behov, og man har tilgang til praktisk talt ubegrenset med informasjon og tekster over alt og til enhver tid.

###

Professor Anne Mangen.  Foto: Inge Schreuder-Lindløv

LES OGSÅ: Tidligere rusmisbrukere åpner opp på scenen

Overvurderer forståelsen

Lesing på skjerm over tid gjør at vi muligens blir flinkere til å gjøre hurtige skifter mellom flere tekst-steder, men vi blir dårligere til å «dvele» i en og samme tekst, særlig hvis denne er lang og kognitivt utfordrende.

– Skjermlesing fungerer dårlig for å trene kognitiv utholdenhet som trengs til blant annet lang-lesing, siden vi tillegger oss en lesemåte på skjerm som innebærer mange og hurtige vekslinger mellom mange ulike typer tekster og tekst-steder. I tillegg er det mye forskning som viser at vi har en tendens til å overvurdere lesingen vår på skjerm, vi leser kanskje for fort i forhold til å få en god forståelse, og vi tror vi forstår og har lest en tekst bedre enn vi faktisk har gjort, sier Mangen.

Hun forklarer at konsekvensen av innføringen av digital teknologi i skolen spørs på hvilke aspekter ved for eksempel lesing man snakker om.

– Men stadig mer skjermlesing på bekostning av lesing i bøker gir dårlig trening i å lese lange, sammenhengende tekster, og dertil dårligere lese-utholdenhet. Det gir derimot god trening i å hurtig orientere seg i et mangfold av multimedia-tekster, sier hun.

Mangen mener at innføring og bruk av digitale teknologier i skolen burde i langt større grad vært basert på funn fra empirisk forskning som har sett på effekten av ulike medier på ulike aspekter ved for eksempel lesing og skriving.

– I tillegg bør man legge til grunn at alle teknologier, både skjerm og papir, har sine styrker og svakheter. De bør brukes i de lese/skrive-situasjonene og til de lese-/skriveformålene der de best støtter opp under lesingen og skrivingen.

Mer fra Dagsavisen