Nyheter

Slik er den nye planen for Madla

4000 boliger, barneskole, to barnehager, to fotballbaner, nytt sykehjem og trippel flerbrukshall skal fordeles på 800 dekar på Madla og Revheim.

Bilde 1 av 3

– Dette er et stort løft. Ikke bare for Madla, men for hele kommunen. Dette blir nesten som en helt ny bydel, og med så flotte områder vil det også tiltrekke folk fra andre kommuner.

Det sier leder i kommunalstyret for byutvikling (KBU) Kari Raustein (H) om den nye områdereguleringsplanen for Madla og Revheim, som skal behandles i KBU i morgen. Dersom planen vedtas gjenstår behandling i bystyret og detaljregulering av områdene før noe av byggingen kan starte.

– Jeg håper planen blir vedtatt, slik at vi kan komme i gang så fort som mulig. Vi ønsker å få dette klarlagt, og jeg tror det er mange utbyggere som står klare for å ta tak i dette. Det kan være enkelte detaljer vi må kikke nærmere på, men det viktige nå er at vi kommer i gang. Det er noen arkeologiske utgravinger som skal i gang før vi kan bygge. Dersom ikke planen blir vedtatt nå risikerer vi et års utsettelse, sier Raustein.

LES OGSÅ: Lervig vil bygge nytt bryggeri

800 dekar

Planen omfatter blant annet opp mot 4000 boliger, ny barneskole, to barnehager, et sykehjem med 120 plasser, lokalsenter med handel, service og næring, to fotballbaner med kunstgress, trippel flerbrukshall og et administrasjonsbygg med garderober, som skal fordeles på rundt 800 dekar.

En viktig del av Madla/Revheim-planen er den såkalte 10-minuttersbyen. I planforslaget står det at utviklingen av 10-minuttersbyen er et bærende prinsipp, og at beboerne innen ti minutter til fots fra boligen skal nå de viktigste daglige gjøremål innenfor området.

Det er også lagt stor vekt på grøntområdene i planen.

KBU-medlem Kjartan Alexander Lunde (V) omtaler Madla-planene som «veldig spennende» og mener dette kan bli framtidens boområde.

– Det kommer ny bussvei forbi som gjør at det blir godt koblet til Stavanger sentrum, Forus og Sola. I tillegg er det lagt opp til flotte grøntområder, miljøvennlig bebyggelse og gode møteplasser. Det har stort potensial til å bli en flott bydel, sier Lunde.

Likevel ser han ikke på de nye planene som helt problemfrie.

– Med et så stort planområde er det vanskelig å gjøre alle 100 prosent fornøyde, det har jo blant annet vært en utfordring når det gjelder kraftledningen, men jeg tror helheten blir veldig bra, sier Lunde.

LES OGSÅ: Åpner for mulighetsstudie av SUS-tomten

Fra jorde til by

Frede Cappelen (Ap) i KBU er positiv til planen, men sier samtidig at det finnes utfordringer.

– Det er en veldig god plan som bygger på mange gode kvaliteter. Det vi må huske på er å ivareta de gode kvalitetene underveis i utbyggingen, og at vi ikke mister disse fordi vi henger oss opp i detaljproblemstillinger, sier Cappelen.

– Fra å være nærmest et vasstrukket jorde med bygninger på, så vil dette bli et nytt bymessig område, hvor det vil være attraktivt både å bo og være. Dersom man får gjennomført utbyggingen etter kvalitetsprogrammet, får vi en bydel som er bygget opp på en måte som vil stå igjen som et eksempel, legger han til.

Kristen Høyer Mathiassen (H) er leder for Madla bydelsutvalg. Han er utelukkende positiv til planene, og er allerede nå klar for å ta imot nye Madla-beboere.

– Tanken om å ruste opp bydelen med mange nye boliger, friområder og en idrettsarena i midten er kjempebra. Jeg tror det kommer til å bli vanvittig flott, sier Høyer Mathiassen.

– Vi har aldri vært nærmere å få dette realisert enn vi er nå. Nå krysser jeg fingrene for at det ikke er lenge til vi ser de første gravemaskinene.

LES OGSÅ: Strid om Selvaags store prosjekt i Lervig

Utdrag fra planen: 

* Planområdet avgrenses av Revheimsveien og Alvasteinsveien i nord, Regimentveien i sør og vest og Kompani Lingesvei og Madlaleiren i øst. Dagens adkomster til planområdet er fra Revheimsveien, Regimentsveien og Kompani Lingesvei.

* Planforslaget baserer seg på nærhetsprinsippet 10-minuttersbyen, hvor områdets beboere skal ha kortest mulig avstand til kollektivtransport, skole, barnehage, nærbutikk, handel, rekreasjon, idrett, lek- og aktivitetstilbud med mer.

* Det tilrettelegges for trygge, effektive forbindelser for gående og syklende. I den urbane bebyggelsen, innenfor 500-meterssonen fra rv. 509, har alle boliger kollektivtilbud tilgjengelig innen 5-minutters gåavstand.

* Sentrum for planen er skole- og idrettsområdet med et variert tilbud for skoleelever, idrettslag og områdets beboere.

* Lokalsenteret er plassert tett opp mot hovedkollektivstopp langs rv. 509. Handel sikres etablert i første etasjer mot solrikt hovedtorg og interne bilfrie gater. Det gis også rom for etablering av et sykehjem innenfor lokalsenteret, og som vil ligge tett opptil kollektivstopp, handel og service.

* Det er en forutsetning for planen at eksisterende kraftledning gjennom området legges om til kabel i tunnel eller jordkabel, slik at dagens båndlagte hensynssone (magnetfelt) for kraftledning i luftstrekk frigjøres til annen arealbruk. I planen som nå fremmes til behandling, har rådmannen valgt å anbefale jordkabel gjennom planområdet.

Mer fra Dagsavisen