Nyheter

Slik digitaliseres sykehuset

– Digitaliseringen av samfunnet går litt for fort, mener fylkesleder i pensjonistforbundet i Rogaland, Kjell Erfjord. Ved Stavanger universitetssjukehus brukes mobilen som viktig verktøy i ny selvbetjeningstjeneste.

Like før sommeren lanserte Stavanger universitetssjukehus (SUS) en digital ordning hvor pasienter ved seks utvalgte poliklinikker kan registrere seg elektronisk når de kommer til timen på sykehuset. Det kan de gjøre via mobil eller automat i et velkomstområde. I tillegg kan man etter timen betale via Vipps på mobilen.

Fylkesleder i pensjonist­forbundet i Rogaland, Kjell Erfjord, har stor forståelse for at eldre kan ha problemer med den digitale utviklingen man ser på flere områder av offentlige tjenester.

– Jeg synes ikke noe om at man stadig blir henvist til data i de offentlige tjenestene. Jeg har hørt historier om folk som i forbindelse med sykehusbesøk må registrere seg her og der og finne fram på mobil og data og så videre. Det kan man ikke forvente av folk på 80 eller 90 år, som ikke har den samme opplæringen som ungdom i dag. De har satt i gang med digitaliseringen for tidlig, sier Erfjord til RA.

LES OGSÅ: Slik blir nye SUS

På tide med oppgradering

Prosjektleder for innsjekk og betaling på SUS, Anne Berit Naley, forklarer at det enda er mulig å få hjelp av folk som sitter i skranken, og at selvbetjeningen er noe som har kommet i tillegg til de gamle tjenestene, og ikke istedenfor andre tjenester.

I tillegg påpeker hun at det er mulig å reservere seg mot å få digitale henvendelser fra sykehuset. Hun forklarer videre at dersom man ikke kan eller vil bruke mobiltjenesten har man to alternativer.

– Man kan enten registrere seg på en av innsjekkingsautomatene, eller så er jo informasjonsdesken rett ved siden av, hvor man kan få hjelp til det man trenger, forklarer Naley til RA.

Hun synes ikke digitaliseringen av sykehuset har begynt for tidlig, og sier det var på tide med en oppgradering.

– Så lenge man har muligheten til å være u-digital, om man trenger det, så har ikke dette kommet for tidlig, sier Naley.

LES OGSÅ: – Digitalisering og IKT-sikkerhet er de største utfordringene vi står overfor i vårt samfunn

Et bra tilbud

Også prosjektmedarbeider Siv Hege Wik synes digitaliseringen er positiv.

– Så lenge man klarer å ivareta de pasientene som ikke er så digitale, så tenker jeg at det er et bra tilbud til de som klarer seg selv, forklarer Wik.

– Hvilke tilbakemeldinger har dere fått på systemet, både fra ansatte og pasienter?

– Vi har fått lite tilbakemeldinger, og det tror jeg betyr at de klarer seg godt, sier Naley.

– Det er å finne fram på sykehuset flest spør om hjelp til, så det går jo på skilting, ikke digitalisering, sier Wik.

Naley ser flere fordeler med å innføre et digitalt selvbetjeningssystem.

– Man gir muligheter til de pasientene som kan det og ønsker det, til å bli selvhjulpne. I tillegg kan pasientene via referansenummer sikre sin egen anonymitet. Hvis de er selvhjulpne kan de finne fram uten at behandleren trenger å rope opp navnet ditt i gangen, sier Naley.

I tillegg nevnes fordeler som at det går raskere for dem som kan bruke det digitale systemet, da de slipper kø. I tillegg kan de dra rett hjem etter timen og betale via Vipps, eFaktura eller vanlig faktura.

LES OGSÅ: Equinor tar en avgjørelse angående britisk felt i løpet av 2022

 – Må prøve å henge med

Karl W. Sandvig, leder for Pensjonistpartiet i Rogaland, kjenner ikke til digitaliseringen på SUS personlig, men han har et par tanker om generelle utfordringer og fordeler med digitalisering av samfunnet.

– Det jeg vet, er at digitaliseringen har kommet for å bli. Det vil bare bli mer og mer av det. Det kan man se på kommunale sykehjem i Stavanger også, sier Sandvig til RA.

LES OGSÅ: Kan ikke garantere at pasienter får nødvendig informasjon

Kan skape forvirring

Sandvig oppfordrer de eldre til å være imøtekommende til digitaliseringen, så godt det lar seg gjøre. Videre understreker han at han forstår godt hvis mange synes det går for fort, og at noen kan slite med «de enkleste ting», noe man burde ta hensyn til, mener han.

– Det burde være mulig å få god innføring og opplæring på de områdene som trengs. Men hovedkonklusjonen er at digitaliseringen har kommet for å bli, og det er bare til å prøve å henge med så godt man kan, sier Sandvig.

– Tror du digitale selvbetjeningssystem kan skape forvirring blant eldre?

– Det er nok veldig individuelt hvordan eldre opplever digitaliseringen og selvbetjeningen. Noen takler det lett, for de har gjerne vært borti lignende før, mens andre som ikke har vært borti det før, kan slite. Forvirring kan nok oppstå for dem som er uerfarne, sier Sandvig.

Erfjord fra Pensjonistforbundet er ikke i tvil om at dette kan skape forvirring.

– Datamaskinen er ikke et daglig hjelpemiddel for mange pensjonister og da kan dette bli et problem. Denne gruppen får ofte en for dårlig behandling av velferdssamfunnet. Det er uverdig, sier Erfjord.

LES OGSÅ: ASCO Base mottar midler for å effektivisere havneterminalen

– Ikke et problem

Oddrun Tau Strand, leder i helseutvalget i Pensjonistforbundet i Rogaland, synes digitaliseringen ved SUS er positiv.

– Jeg har veldig stor tro på det nye systemet, og etter en innkjøringsfase hvor folk lærer seg hvordan det fungerer tror jeg det blir kjempebra. Uansett er jeg ikke i tvil om at de som trenger det får hjelp, så det er ikke et problem, sier Rangnes til RA.

Utover høsten vil det jobbes med å utvikle selvbetjeningsløsninger ved flere avdelinger ved sykehuset. Håpet er at alle avdelingene har løsningen innen neste sommer.

Mer fra Dagsavisen