Stavanger

Slik bygges bussveien videre

Sjåføren Piotr Gawel kjørte intetanende i bussveien på Forussletta da selveste fylkesordfører Janne Johnsen (H) plutselig ble hans blomsterpike. Forussletta på bussveien er åpnet, men det gjenstår mye arbeid før den 45 kilometer lange bussveien står ferdig i 2021. RA gir deg oversikten over hva som er ferdigstilt og de neste byggetrinnene.

Bilde 1 av 7

Fylkesordfører Janne Johnsen (H) tok saken i sine egne hender da en planlagt, men ikke særlig velregissert blomsteroverlevering til en bussjåfør slo feil. Hun humret bare, og trafikken ble åpnet på ny. Så slo hun tydelig og bredt ut med armene midt i veien og stoppet første og beste buss.

– Vær så god, var jo meldingen til den intetanende Kolumbus-sjåføren Piotr Gawel, som var på vei i sin faste rute fra Lura mot Forus.

Han tok oppstyret med et smil og tilsynelatende stoisk ro.

Bussveistrekningen på Forussletta, Riksvei 44, ble offisielt åpnet i går.

– Det skjer mye nå. I 2021 er det bygd 45 kilometer med flunkende ny, midtstilt bussvei, erklærte fylkesordføreren.

Les også lørdagens leder: Begeistring for bussen?

Ga honnør
Hun ga honnør til arbeiderne, grunneierne og tålmodige bilister, og minnet om hvordan bussveien har blitt en realitet.

– Dette er helt og holdent finansiert av bompenger, og uten det hadde vi ikke fått det i stand, sier Johnsen, som er fornøyd med framdriften så langt.

– Det har gått veldig bra. Vi har god dialog med kommunene, som får på plass reguleringsplanene. Vi har det travelt, og er i et skjebnefellesskap. Får ikke kommunene ferdig reguleringen, får ikke vi gjort vårt, og da kan ikke Vegvesenet starte bygging, påpeker Johnsen overfor RA.

Ris og ros
Sandnes-toppene er også fornøyde over strekningen.

– Dette er en fantastisk dag, og vi gleder oss til hele bussveien står ferdig i et kollektivsystem på Nord-Jæren som fungerer optimalt om noen år, fastslo fungerende Sandnes-ordfører Pål Morten Borgli (Frp).

Han ga ros til arbeidsfolkene og de som direkte berørte, og kom også med forsiktig innpakket kritikk.

– Jeg har en anmodning til de som skal lage slike prosjekter senere: Lytt litt mer til de som driver bedrifter ved veiene når slike prosjekter lages i framtiden, slik at slike virksomheter kan fortsette også i framtiden, sa Borgli, og la humørfylt til at han nok ikke var ingeniør, men uansett undret seg over utformingen av kryssene.

Det var likevel en fornøyd mann som bar ordførerkjedet for anledningen.

– Jeg har jo vært mot bybane og for bussvei, så for meg er dette en kjempedag, sier Borgli til RA.

Dette er bussveien:
Bussveien på Forussletta er sjette byggetrinn i Bussvei 2020. Delstrekningen på Lura er rundt 1200 meter, og går fra Stokkaveien til Hans og Grete-stien. Bussveien er midtstilt med rabatt mot kjørefeltene. Det er sykkelfelt og fortau på begge sider, og total veibredde er 27 meter. Entreprenør: Rygg Maskin AS.

Med dette byggetrinnet er cirka åtte kilometer ferdig bygget.

45 kilometer og Europas lengste
Hele Bussvei 2020 skal bli 45 kilometer lang, Europa lengste bussvei.

Rundkjøringen i Porsmyrveien har lysprioritering som gir bussen forkjørsrett.

Disse strekningene er allerede ferdige
Bussvei på Jåsund, Sola (rundt to kilometer).

Bussbroen på Forus.

Bussvei ved Tvedt-senteret.

Bussvei Skjæringen-Mariero og bussvei Hillevåg – Mariero.

Neste byggetrinn
Neste byggetrinn er Vaulen-Mariero og Gausel-Forus.

Rogaland fylkeskommune, Statens vegvesen og kommunene jobber nå med planlegging og prosjektering av delstrekninger i Tananger, Kvernevik, Sunde, Jåttåvågen og i Sandnes.

Består av to linjer
Bussvei 2020 vil bestå av to linjer:

• Bussvei A: Tananger-Stavanger sentrum-Gausel st.-Kvadrat-Sandnes-Vatne.

• Bussvei B: Kvernevik-Stavanger sentrum-Gausel stasjon-Forus Vest.

Frekvens på hver av linjene: Åtte avganger hver time, det vil si 16 avganger hver time på fellesstrekningen Sunde-Stavanger-Forussletta.

Årlig ruteproduksjon: Cirka fire millioner rutekilometer.

Antall busser: cirka 55.

Bussteknologi: Velges i oktober 2015, aktuelle alternativer: Diesel, biogass, trolleybuss som går på elektrisitet)

Byggeperiode: 2013–2021

Driftsstart: Juni 2021

Mer fra Dagsavisen