Nyheter

Slik blir Black Friday i år

Store folkemengder som flokker seg til for å gjøre de beste Black Friday-kuppene er ikke på ønskelisten til senterlederne i år.

Fredag 27. november er handledagen Black Friday, og tradisjonelt sett kjører butikker og kjøpesenter på med gode tilbud som trekker mange kunder til butikkene. Det er ofte lange køer og folk står tett i tett for å få gjort de beste kuppene. I år håper senterlederne på å unngå store folkemengder.

– Vi må tenke annerledes i år. Sikkerheten til våre ansatte og kundene våre er det desidert viktigste. Vi har derfor droppet nattåpent og kjører Black Week med fokus på trygg handel og gratis hjemkjøring av varer, sier Renate Hjørnevik, senterleder for Kvadrat til RA.

Hun forklarer at dette blir gjort for å spre trafikken så mye som mulig.

– Vi vet at vi med nattåpent og Black Friday-tilbud trekker masse folk, og vi kan ikke ha den pågangen i år. For å spre trafikken mest mulig har vi gode tilbud hele uken og utvider også åpningstidene. Vi holder åpent fra 10 til 22 hele uken, sier Hjørnevik.

Hun understreker at de ikke kommer til å ha timetilbud og andre sjokktilbud som fører til kødannelse og skaper situasjoner som gjør smittevernkravene vanskelige å overholde.

– Vi vil gjøre det vi kan for gjøre det så trygt som mulig å handle hos oss, sier senterlederen.

LES OGSÅ: Rammes av strenge koronatiltak

Antibac og retningspiler

Hjørnevik sier Kvadrat-kundene stort sett er flinke til å ta hensyn.

– Det oppfordrer vi dem til å fortsette med. Hold avstand, besøk oss på andre tider enn de mest besøkte tidsrommene, og følg retningslinjene fra Folkehelseinstituttet. Benytt de over 70 antibacstasjonene vi har i fellesarealene samt Antibac inne i butikkene før bruk av betalingsautomater og berøring av kontaktflater. Dette er en dugnad og sammen skaper vi trygg handel.

Hun legger til at det vil være mange servicemedarbeidere på senteret som passer på at smittevern blir ivaretatt på en god måte.

– Vi vil styre trafikk med retningspiler i fellesarealer, rope opp over anlegget og minne om avstand. Vi vil ha ekstra renhold, spesielt av kontaktflater. Det viktigste er likevel at alle som besøker oss er med på dugnaden, ikke besøker oss hvis de har symptomer, tar sine forholdsregler og at alle viser hensyn ovenfor hverandre.

Kvadrat innfører også gratis hjemkjøring av varer igjen slik at de som kjenner seg utrygge eller ikke kan komme og besøke dem likevel kan handle tilbud.

– Under nedstengingen i mars var det senteradministrasjonen som leverte varer, men siden senteret nå er i full drift har vi leid inn et transportfirma som vil ta seg av hjemkjøringen for oss. Ordningen er likevel gratis å benytte seg av for både butikkene og kundene. Forutsetningen for å være med i ordningen er at butikkene kan ta imot forhåndsbetaling gjennom vipps. Vi vil tilby hjemkjøring helt fram til jul for våre kunder, sier Hjørnevik.

LES OGSÅ: Vil ha økt innsats mot mobbing

Spre besøkende

Sigve Mydland, senterleder for Herbarium i Stavanger, sier den opprinnelige planen om å ha supertilbud og frokost fra klokken 07.00 på fredagen, er endret. Nå gjennomfører de Black Week i stedet.

– Dette gjør vi fordi vi ønsker å spre våre besøkende over flere dager, for å redusere smitterisiko, med gode tilbud fra våre butikker hele uken. Vi oppfordrer våre kunder til å bruke hele våre åpningstid, og gjerne enten komme de første timene på dagen, eller på de siste timene om kvelden, og gjerne tidlig i uken. På disse tidspunktene er det normalt mindre besøk, noe som gjør at absolutt alle kan gjøre en trygg og god handel på Herbarium, sier Mydland.

LES OGSÅ: – Økende cannabisbruk blant unge gjør rusreformen desto viktigere

Ingen timetilbud

På Kilden kjører de Black Friday på fredagen, men i en nedtonet versjon i forhold til tidligere. Det blir ikke timetilbud, aktiviteter og events.

– Målet er å spre handelen mest mulig utover dagen og derfor blir det utvidet åpningstid fra morgenen av 07.00-20.00, sier senterleder Marianne Madland til RA.

– Vi ønsker ikke å ha stort fokus på tilbudene gjennom hele uken, men har noe kommunikasjon rettet mot dem som muligens er noe utrygg på å handle på fredagen. Dette blir generell informasjon om at det finnes tilbud hele uken i flere butikker og å benytte seg av hele åpningstiden vår. Så kan de av butikkene som har ulike tilbud gjennom uken markere dette selv i butikk, men senteret vil bare kommunisere de spesifikke tilbudene på fredagen.

Hun er tydelig på at Kilden har veldig strenge forholdsregler for at det ikke skal bli ansamlinger i fellesarealet eller i butikkene.

– Vi har også spritdispensere ved alle inngangene samt på veggene inn i selve senteret. Alle butikkene på Kilden har også høyt fokus på smittevern, og butikkene har også egen sprit hos seg.

LES OGSÅ: Vurderer strengere lokale tiltak fortløpende

Ekstra vektere

Bente Hetland, senterleder for Amfi Vågen i Sandnes opplyser til RA at de også skal gjennomføre Black Week for å fordele kundene over hele uken.

– Vi har allerede gode rutiner på smittevern, men vi på Black Friday vil vi blant annet ha ekstra vektere som passer på at alle holder 1 meters avstand, samt eget personal som går rundt med Antibac, sier Hetland til RA.

Hun minner om at det er viktig at alle kundene tar hensyn og forholder seg til anbefalingene om å holde 1 meters avstand, unngå å ta på varene man ikke skal kjøpe, og fortsette å vaske hendene grundig og ofte, samt å bruke Antibac som man finner på hele senteret.

Alle senterlederne RA har snakket med understreker at de tar smittevern på alvor, og at det er Antibac lett tilgjengelig samt hyppig rengjøring av kontaktflater.

Fakta:

* 43 prosent av befolkningen i Rogaland sier de vil handle på nett under Black Friday.
* 4 av 10 rogalendinger velger bort fysisk handel på grunn av covid-19.
* Hver tredje rogalending planlegger å bruke mer enn 3000 kroner på Black Friday i år.
* Av befolkningen i Rogaland som skal handle på Black Friday er det klær, sko og tilbehør (68 %) og elektronikk (60 %) som folk planlegger å handle mest.
* Funnene kommer fram i en ny, landsdekkende undersøkelse gjennomført av analysebyrået YouGov 
på vegne av Norges største nettapotek, Farmasiet.

Mer fra Dagsavisen