Stavanger

Slik ble Sandnes Sparebank forsøkt svindlet for millioner

Ved å utgi seg som en ferierende Svein Ivar Førland, bankens administrerende direktør, som vitterlig er på ferie, prøvde svindlerne å få utbetalt 830.000 euro.

Sjefens epostadresse, feilfri norsk, slepen forretningsengelsk og faktura godkjent og stemplet Finanstilsynet. Det var ingrediensene da Sandnes Sparebank ble utsatt for et vel fundert svindelforsøk på tirsdag.

Det var lite som tydet på et klassisk «nigeriabrev». 830.000 euro tilsvarer snaut 7,8 millioner norske kroner etter dagens kurs.

Ba om diskresjon

Det startet med en epost, tilsynelatende fra administrerende direktør Svein Ivar Førland, til bankens konsernregnskapssjef, Peder Steinskog.

«Førland» sjekket først om Steinskog var på jobb før han ba om diskresjon og skrev videre at de var i ferd med å overta et utenlandsk selskap for å sikre bankens internasjonale aktiviteter.

«Dette prosjektet blir ført tilsyn med av NFSA (Financial Supervisory Authority of Norway), og enhver informasjonslekkasje vil føre til at det blir kansellert av markedsmyndighetene.»

– Det hele virket umiddelbart veldig troverdig med Førlands epostadresse og feilfri norsk, selv om jeg raskt forsto at det var et svindelforsøk, sier Steinskog til RA.

Spilte med

Etter å ha kontaktet bankens IT-avdeling ble han bedt om å spille med.

Den påfølgende telefonoppringningen var fra et Oslo-nummer identisk med et nummer fra Eika Alliansen, som Sandnes Sparebank er en del av.

– Igjen veldig troverdig. Vedkommende snakket flytende forretningsengelsk, forteller Steinskog.
Kommunikasjonen ble endelig brutt da Steinskog fortalte svindlerne at den oppgitte bankkontoen i Hong Kong var sperret, nettopp på grunn av svindelforsøk.

Sperret

Sandnes Sparebanks kommunikasjonsdirektør, Ingrid O. Fure Schøpp forteller at svindelforsøket vil bli politianmeldt når alle trådene er samlet etter ferieavvikling.

– Vi har også et veldig godt samarbeid gjennom Eika Alliansen, slik at nødvendige varslinger er gjort og rutiner oppdatert, sier Schøpp.

På Økokrims nettsider kan man lese at mange nordmenn har tapt betydelige beløp til internasjonale bedragere.

Den helt grunnleggende advarselen er: Virker det for godt til å være sant, er det ikke sant.

Mer fra Dagsavisen