Sport

Skal ha 100 signaturer til

Børge Moi Nilsen og Viking merker cupeffekten og satser på å ha 240 løpende sponsoravtaler i år. Klubben er nå rundt ti millioner unna å nå budsjett.

Følg RA Sporten på Facebook!

Vikings markedsavdeling tok i fjor inn like under 50 millioner kroner. 43–44 millioner av dette var «ordinære» inntekter. Det som kom på toppen var sponsorbonuser og andre inntekter fra cupgullet – og holdes unna budsjettet for denne sesongen.

– Budsjettet er fortsatt ikke styregodkjent, men jeg regner med at vi ender på 46–47 millioner, sier salgssjef Børge Moi Nilsen til RA.

Det er rundt tre millioner mer enn 2019-budsjettet lå på.

Viking innser at et 2019-tall på like under 50 millioner neppe vil gå i år, men Moi Nilsen er klar på at klubben skal over 50 millioner, men det kommer nok først til å skje i 2021.

LES OGSÅ: Styrelederen gir seg i Viking

Nettverket skal vokse

På kortere sikt jobber klubben med å styrke bredden i nettverket sitt. De har hatt en «internkonkurranse» med Oilers om å ha størst nettverk i Norge i noen år nå. Moi Nilsen hevder at de er størst. Spesielt om de får resignert avtalene de nå ønsker. Salgssjefen opplyser at de hadde rundt 210-220-sponsorer i fjor. Innen årets innsalg er over rundt april håper de tallet er 240. Selv om mye hardt arbeid gjenstår merker Moi Nilsen godt at suksess over to år har effekt.

– Det å vinne OBOS-ligaen og så cupen, gjør jobben vår lettere.

Moi Nilsen forteller at det gjenstår å hente inn rundt ti millioner kroner før budsjettmålet for 2020 er nådd.

– Det er nå rundt 100 avtaler som ikke er resignert.

Viking har også oppjustert prisene noe på marked – i motsetning til på billetter hvor de har vært fryst.
På veien mot å ha 46–47 millioner i boks hjelper det selvsagt med nye avtaler. Her er det gjort flere etter cupfinalen og de ønsker selvsagt på enda flere.

LES OGSÅ: Sjekk den nye logoen til Viking

Får bedre salgskanal

Klubben signerte i går en nasjonal sponsoravtale med Sport 1-kjeden – hvor tidligere keeper Lars Gaute Bø eier en av de seks lokale sportsbutikkene. Dette vil gi stor nytte for klubben mot to felt.

Den ene er at Viking nå får utvidet sin satsing «Trenerløftet» til 20 klubber. Midlene den nysignerte avtalen gir er øremerket utdanningen av grasrotrenere og hjelp til klubbene via dette og de blir største sponsor mot det. Så vil også Viking dra stor nytte av å selge både billetter og supporterutstyr i de seks butikkene lokalt. Etter at Vikingbutikken ble lagt inn i administrasjonen og Dickens sluttet med billettsalg, har det vært et savn. Det ble spesielt tydelig med ny suksess at det ikke var nok med kun netthandel.

– Det vil styrke salget av supporterutstyr kraftig med seks nye utsalgssteder og vi tror billettsalget vil kunne ta seg opp på grunn av det også, sier Eirik Bjørnø, leder for privatmarked.

LES OGSÅ: Derfor mener Tripic at Göztepe var så attraktivt

Mer fra Dagsavisen