Nyheter

– Sjekk vesten!

Kun én av tre sjekker patronen i oppblåsbar sikkerhetsvest jevnlig, viser en ny undersøkelse.

Undersøkelsen, som er gjennomført av Norstat for forsikringsselskapet Codan Forsikring, viser at kun én av tre som har oppblåsbar redningsvest, sjekker den årlig.

– Vi gjennomfører sjekk av vest, og har én dag i året hvor vi sjekker alle vester gratis. Da opplever vi at det kommer folk som ikke har byttet patroner eller utløsermekanisme på mange, mange år, sier rådgiver i Redningsselskapet region vest, Morten Asbjørnsen til RA.

Han forteller videre at patroner for så vidt er greie hvis de er lagret tørt, mens tabletten som er en del av utløseren, går ut på dato. Det er en del vedlikehold som må gjøres på de oppblåsbare vestene.

LES OGSÅ: – Cruisenæringen er viktig for Stavanger kommune

Sjekk båten

Også båten må gjennom en grundig sjekk før den skal ut på vannet etter vinteren.

– Første gangen man skal ut kan man få litt problemer med motoren, og da er det viktig at du går over og sjekker om alt er som det skal, sier Asbjørnsen.

Vedlikeholdet gjennom vinteren er ofte ikke godt nok, noe som kan føre til motorstopp når man kommer ut på sjøen.

Ifølge Asbjørnsen burde man sjekke båten før hver sesong, og da kan man ha som huskeregel å sjekke vesten samtidig.

LES OGSÅ: Ormøykaien stenges

Tips til båtsikkerhet

– Alle kan være uheldige på sjøen. Men følger du våre enkle tips er sjansen for at du trenger hjelp fra redningsskøyten mindre, sier kommunikasjonssjef i Redningsselskapet, Frode Pedersen.

I tillegg til å være sikker på at båt og vest fungerer som det skal, er det viktig å alltid bruke vesten. Turen bør planlegges, og du må også ha blant annet dregg, brannslukningsapparat, VHF og årer klart, og et sjøkart med på båten.

– Sørg for at du har brannslukningsutstyret klart. Ikke søl bensin eller olje, luft ut motorrommet, stopp motoren når du skal fylle bensin eller olje, steng alle utløp for bensin, gass eller olje når turen er avsluttet. Brannfarlige væsker må oppbevares i godkjente kanner og sikres mot slingring. Sjekk elektriske apparater, sier Pedersen til RA.

I tillegg til motor, må også batteri være sjekket. Moderne batterier krever lite vedlikehold, men hvis du har et gammelt batteri bør du sjekke væskenivået ofte. Fyll kun på destillert vann og hold øye med batterinivået, lyder rådet fra Redningsselskapet.

Sjekk alltid værmeldingen og gå aldri fra en havn i uvær. Dårlig sikt og høye bølger er en stor risikofaktor.

Du må også følge godt med. Kollisjoner skjer, ofte fordi man ikke følger med på omgivelsene.

Om du skulle falle av båten er det viktig å ha på redningsvesten. Forlat ikke båten, tilkall hjelp, finn noe å flyte på og ligg i fosterstilling for å avgi minst mulig varme.

For flere tips til hvordan gjøre båtturen så trykk som mulig kan man sjekke Redningsselskapets hjemmesider.

Mer fra Dagsavisen