Kultur

Shikoswe – drømmefangeren

Shikoswe er ikke den som roper høyest, men musikken hennes har likevel en kraft som vil nå de fleste.

5

Shikoswe

«Back In The Tall Grass»

HES

En liten uke etter den fine konserten hun holdt på Øyafestivalen, kommer Nora Shikoswe Hougsnæs med debutalbumet som bekrefter det «alle» har forstått en god stund, at her ligger kimen til en unik artist som er i ferd med å finne sin egen vei i mylderet av popreferanser og original låtskriving.

Shikoswe kommer fra Ås, men har de siste årene vært bosatt i Bergen. Det siste er ikke uvesentlig i sammenhengen. Etter å ha skapt albumet på et skissestadium sammen med Kjetil Grimsby Haarr (Fjorden baby) endte hun opp med produsent Jørgen Træen i Duper Studio.

Han bar bidratt til å meisle ut det endelige resultatet på «Back In The Tall Grass», som ikke skal forveksles med Future Island-låten.

###

For Shikoswe er dette et tydelig og langt skritt videre fra EP-en som kom i 2016.

Referansene fra 1990-tallets indiepop er mer dempet i en tidløs miks av luftige og drømmende stemninger der den forsiktige, melodiøse gitaren framstår som en pådriver i det elegante lydbildet, og langt framme ligger vokalen med en særegen gjennomslagskraft.

Lys og atmosfærisk, men også distinkt. Når hun smyger ut låter som det drømmefangende og dryppende melankolske tittelkuttet, den mer poppa «From The Start» og det som framstår som nøkkellåten «Two Heads In A Room», er det godt forståelig hvorfor et band som Cocteau Twins gjerne kommer opp når Shikoswes musikk legges under lupen.

Hun er likevel noe mer enn det og ikke minst noe helt annet, en låtskriver som har vokst atskillig på få år og som bokstavelig talt stoler helt og holdent på sin egen stemme.

Shikoswe er en gjenganger på de små konsertarenaene i Oslo, men med et stadig sterkere rykte til tross for at hun aldri benytter seg av de store faktene.

Live kan det nesten bli litt for få av dem, men man skal ikke la seg lure av den enkle oppstillingen foran mikrofonen med gitaren som kreativt sikkerhetsnett. Shikoswes låter har mange lag under de enkle, svevende akkordene.

Låter som «Secret Bower» og den nydelige «To The Dogs» mer enn antyder et temperament i musikken som ikke minst spores gjennom tekster som framstår som gjennomtenkte, reflekterende og ikke så rent lite utleverende på egne vegne om man skal tolke dem bokstavelig.

«Back In The Tall Grass» handler om forhold, om oppbrudd og konsolidering, og alt det som ligger innimellom av nag og tvil, det hele formidlet med en vokal som understreker nyansene. Og gitaren som en hovedbestanddel innen popmusikken blir i sammenhengen et velkomment element i en digitaldrevet tidsalder.

Det tilfører Shikoswes musikk en organisk tekstur som bidrar ytterligere til originaliteten.

Dagsavisens Geir Rakvaag intervjuet Shikoswe tidligere i år: – Det falt meg ikke inn at jeg kunne synge og spille gitar alene (Dagsavisen+)

«To The Dogs» er i sammenhengen en mesterlig låt som slett ikke går «til hundene» selv om teksten handler om et forhold som gjør nettopp det.

Også den er et eksempel på at det minimalistiske i Shikoswes musikalske visjon gjemmer episke dimensjoner som viser hvordan hun bruker komposisjonene til å poengtere tekstenes sammensatte natur.

På overflaten føyer Shikoswe seg inn i rekken av unge norske artister som utforsker randsonene innen et kjent poplandskap, men hun ligner på få andre rent musikalsk og viser med denne debuten at hun er fast bestemt på å gå egne veier.

Hun fortjener mange følgere hvor enn hun nå ender.

Mer fra Dagsavisen