Eirik Faret Sakariassen (SV) mener at bussprisen må kraftig ned i Stavanger hvis flere skal velge bussen. Han mener vi må se på forsøket som ble gjennomført i Trondheim ved årsskiftet. Der er prisene redusert og 1200 flere mennesker tar bussen hver dag.

- Sett bussprisen kraftig ned

Eirik Faret Sakariassen (SV) vil ha billige busspriser som i Trondheim.

Politikerne i Trondheim har redusert bussprisene kraftig fra nyttår. Det har resultert i 1200 flere passasjerer hver dag. Nå vil Eirik Faret Sakariassen (SV) at det samme skal gjøres i Stavanger.

Prisene på periodebillett er satt ned fra 685 til 585 kroner i sentrumssonen i Trondheim. I tillegg er flere soner utenfor bykjernen inkludert i denne prisen. Det betyr at de som tidligere betalte opp mot 1500 kroner i måneden, nå slipper unna med 585.

Prisreduksjonen har resultert i at 1200 flere passasjerer benytter seg av bussen hver dag.

- Effektiv løsning

Etter vedtak i fylkestinget i Rogaland ble det dyrere å reise kollektivt fra nyttår. Kombipass og periodepass for buss og tog og periodepass for båt ble 30 kroner dyrere. Enkeltbillett for buss og båt steg med én krone.

Eirik Faret Sakariassen vil at Stavanger skal gjøre det samme som Trondheim.

- Vi trenger en kortsiktig og effektiv løsning på trafikkproblemene i byen. Det er altfor lange køer, og det må gjøres noe nå for å redusere dette. Det er for få personer som benytter seg av kollektivtilbudet, og det må vi politikere stimulere til. Erfaringer fra Trondheim viser at en kraftig prisreduksjon får flere til å velge bussen i stedet for bilen, sier SV-politikeren til Rogalands Avis.

I utgangspunktet ønsker han å sette ned prisene på alle typer busskort.

- Her snakker vi om å sette ned prisen ganske mye, uten at jeg kan si nøyaktige tall, sier han.

- Vellykket

Grethe Opsal, kommunikasjons- og markedssjef i AtB (selskapet som har ansvar for drifting av kollektivtrafikken i Sør-Trøndelag), bekrefter suksessen i Trondheim.

- Politikerne gjorde dette tiltaket for å øke antall passasjerer. Jeg kan bekrefte at det har vært svært vellykket, sier hun til Rogalands Avis.

Pengene som brukes kommer fra en såkalt miljøpakke, hvor midlene er hentet fra belønningsmidler fra staten og bompenger. Det investeres 30-40 millioner kroner i året for å gi passasjerene billigere buss.