Nyheter

Sentrumshandelen vokser tross ett år med bomring

Bomringen rundt Stavanger sentrum har vært påskrudd i over ett år. Den har ikke ført til handelsnedgang. Flere tar buss til sentrum, og flere parkerer i bykjernen.

Daglig leder Kristin Gustavsen i Stavanger Sentrum AS legger ikke skjul på at også hennes geografiske ansvarsområde har opplevd butikkdød, tomme lokaler, konkurser og andre nedleggelser, men slår fast at ett år med bomring ikke har ført til nedgang i sentrumshandelen, og hadde heller ingen direkte negativ effekt på handelen. I de siste terminene i 2018, altså etter innføringen, var det en god økning i omsetningen i sentrumsgatene.

– Det ser ut som folk er blitt mer bevisste på reiselengde når de skal handle. Bomringen rundt sentrum er satt såpass romslig at beboere på Storhaug, Våland og deler av Eiganes er innenfor ringen, også der ut til å ha gjenoppdaget byens sentrum. Vi ser den tilsvarende positive utviklingen for de lokale bydelssentrene, sier Gustavsen til RA.

Øker

Hun mener Bomringen kan ha ført til at kunder som tidligere fant det lettvint å kjøre ut til kjøpesentrene, nå i større grad velger å handle i nærområdene. Gustavsen har også oppsummert utviklingen for 2018 overfor sentrumsforeningens medlemmer, med en økning på 3,5 prosent i handelen i Stavanger sentrum, mens økningen i Norge totalt sett lå på 2,0 prosent, og områder som Forus og Lura, som gjennomgående har storskala varehus, i samme periode hadde negativ utvikling i omsetningen (-3,0 prosent og -1,8 prosent).

Et moment av betydning er også at flere og flere tar buss inn til sentrum av Stavanger. Kolumbus rapporterer om 255.000 flere avstigninger på bussholdeplassene i sentrum i perioden januar – juli 2019 sammenlignet med samme periode i fjor, opplyser Gustavsen.

– Vi vet ikke i hvor lang tid disse bussreisende oppholder seg i sentrum, men den store økningen gjør at disse reisende potensielt er ekstra brukere av sentrumsbutikkene. Økningen stemmer også overens med økningen i trafikken på tellepunktene for gående i sentrum.

Flere gående

Tellepunktene i sentrum har registrert en økning i antall passerende på 10 prosent i den samme perioden som Kolumbus har målt passasjerøkningen til bykjernen.

– Paradoksalt nok er det også en økning i antall parkeringer i Sentrum, men her kommer økningen ene og alene fra elbiler, sier Gustavsen.

Antall registrerte parkeringer i sentrum økte med 46.000 i perioden januar-juli 2019.

– Veldig sårbar

Bystyret har bevilget 2 millioner kroner ekstra til tiltak som skal øke sentrumshandelen i 2019, og én ekstra million kroner de påfølgende årene.

– Sentrumsutviklingen er veldig sårbar, og selv om Sentrumsplanen er vedtatt, vil det gå noen år før resultatene materialiserer seg. Vi opplever sterk støtte både politisk og administrativt i Stavanger kommune, og det gjør det mulig å ha aktiviteter som for eksempel en større skøytebane ved Oljemuseet fra desember til og med vinterferien, sier Gustavsen.

– Påvirkes lite

Senterlederen for Arkaden Torgterrassen påvirkes melder at senteret i liten grad påvirkes av bomringen, og peker på at bilistene er i mindretall blant de besøkende.

Senterleder Elisabeth Schibevaag har tatt og tar innføringen av bomringene på Nord-Jæren med stor ro.

– Bomringene påvirker oss i liten grad. Sentrum vil alltid være en viktig destinasjon for handel og opplevelser, i tillegg er det viktig å påpeke at langt færre av sentrets kunder kommer med bil, sammenlignet andre kjøpesentre. De aller fleste kunder ankommer Arkaden Torgterrassen til fots, med kollektivtransport eller på sykkel, kun 21 prosent av kundene kommer med egen bil, sier Schibevaag til RA.

Forrige måned var det en liten vekst i antall besøkende hos forretninger tilknyttet Arkaden Torgterrassen, mens omsetningen var på samme nivå som i september 2018.

– 170.000 i september

– I september måned besøkte over 170.000 mennesker oss. dette er en vekst på 2 prosent fra i fjor, så det er vi jo godt fornøyd med. Omsetningen i den samme måneden er lik fjorårets omsetning, dersom man sammenligner like for like. I juli 2019 solgte Arkaden Torgterrassen Domkirkeplassen 2, bygget hvor COS og Havana-Magasinet holder til, disse butikkene hører dermed ikke til kjøpesenteret lenger, sier Schibevaag.

Senteret har ikke opplevd mye ledighet og butikkdød det siste året.

– Vi er heldige og har nærmest ingen ledighet, med unntak av et lokale i Arkaden hvor Norrøna holdt til. Som en del av Norrønas strategi om å satse mer på turisme flyttet butikken ut i gateplan tidligere i år, sier senterlederen.

###

Elisabeth Schibevaag.

Mat og drikke opp

Arkaden Torgterrassen er det akkurat i disse dager enklere for dem som omsetter mat og drikke enn for dem som selger bukser, gensere og andre klær.

– Bransjetendensene er at klær og tekstiler er de som har det tøffest om dagen, mens kategorien mat og drikke øker mest, sier Schibevaag.

Mer fra Dagsavisen