Nyheter

Selger hundrevis av ølkalendere

Både Gulating ølutsalg og Det Gode Brygg har solgt over 500 ølkalendere før jul i år.

I fjor solgte Gulating ølutsalg Stavanger rundt 350 ølkalendere. Så langt i år har de solgt rett over 500 stykker.

Daglig leder Sølve Friestad merker at pågangen er større i år.

– Det har vært helt vilt, faktisk. Senest på tirsdag solgte jeg 15 stykker, og i går kom det inn en pall med flere kalendere. Jeg tror vi kommer til å ende opp med godt over 550 solgte kalendere i år, sier Friestad.

Ølkalenderen pakkes på sentrallageret til Gulating i Sandefjord, og sendes til Gulatings 23 ølutsalg rundt om i landet.

– I fjor pakket vi alt selv, så det er deilig å slippe det i år. Nytt av året er at kalenderen er litt mer eksklusiv; 17 bryggerier har brygget øl eksklusivt til kalenderen vår. Så jeg ser folk i øynene når jeg selger denne kalenderen, for dette er noe jeg er veldig stolt av selv, sier Friestad til RA.

LES OGSÅ: Lervig vil bygge nytt bryggeri

Smak i stedet for flatfyll

Friestad har selv vært med i ølklubb i elleve år, og han merker hvordan interessen rundt øl har endret seg.

Sølve Friestad, Gulating

– Folk blir mer bevisst på øl og spesialøl. Jeg tror mange nå velger god smak og kvalitet i stedet for flatfyll, og at man kanskje betaler litt mer for en øl og kombinerer det med god mat i tillegg, sier Friestad.

Når det gjelder kalenderen sier Friestad at det er damene som handler mest.

– 92 prosent er damer som kjøper til mannen. Det er veldig gøy at så mange er så rause med mannen sin, sier Friestad.

Mens RA er på besøk hos Gulating kommer Jorunn Austbø innom utsalget for å kjøpe ølkalender til mannen.

– Vi har hatt denne kalenderen før og var veldig fornøyde, så da prøver vi på nytt igjen i år – om enn noe forsinket, sier Austbø og ler.

Hun sier noe av det de liker med kalenderen er at de får testet ulike typer øl.

– Det er jo ikke alle som faller i smak, men jeg liker at det er variasjon, og at vi får smake ulike typer. På den måten kan vi kjøpe de vi liker igjen senere, sier hun til RA.

Også butikkjeden Meny selger ølkalendere. De startet med disse kalenderne i 2016, og salget har holdt seg jevnt siden.

– Vi selger cirka 4000 kalendere, det gjorde vi også i fjor. Interessen for håndverksøl og øl fra lokale mikrobryggerier er stor, og dette er en fin måte å smake seg gjennom et rikt utvalg og bli introdusert for nye varianter, sier kommunikasjonsrådgiver Nina Horn Hynne til RA.

LES OGSÅ: Bryggeri ble Årets bedrift

Øl i stedet for sjokolade

Det Gode Brygg på Kvadrat har også hatt suksess med sin ølkalender. De selger kalendere for fjerde gang, og daglig leder og medeier, Thor Ståle Johnsen, sier etterspørselen var spesielt stor det første året.

###

– Jeg tror vi var først ute i distriktet med en sånn kalender, og det første året sto folk i kø utenfor butikken. Det er fortsatt stor pågang, men det er jo også blitt flere tilbydere. Men det er absolutt fortsatt stor interesse, og vi har solgt ut alt vi har pakket, sier Johnsen, og forteller at de har solgt mellom 500 og 600 kalendere hver jul de siste årene.

I likhet med Friestad hos Gulating opplever også Det Gode Brygg at det er flest kvinner som kjøper kalender.

– 9 av 10 er nok kvinner som kjøper til mannen, faren eller sønnen. Det er helt fantastisk, og det er så mye kjærlighet og glede rundt disse kalenderne, sier Johnsen til RA.

Han tror det er to grunner til at ølkalendere er så populært.

– Øl har nesten vært litt stigmatisert i mange år, men nå er det helt innafor å gå på butikken og kjøpe en øl eller to. Dessuten er det jo kommet så enormt mye spennende øl, sier Johnsen.

– Å kjøpe en kasse med 24 like øl er jo ikke så spennende, men det er noe med det der å åpne en ny luke hver dag, og hver dag er det en ny smak. Det er jo som da vi var små, bortsett fra at sjokoladebitene er byttet ut med øl, sier Johnsen. 

Mer fra Dagsavisen