Nyheter

– Samme hvor turistene lander

Bergens reiselivsdirektør er usikker på om både Bergen og Stavanger trenger hver sin store flyplass.

Reiselivsdirektør i Bergen, Ole Warberg, synes det er positivt at Stavanger skal jobbe for å øke flyrutenettet, men er usikker på om det er et poeng i at både Flesland og Sola skal være store flyplasser med store rutenett.

LES OGSÅ: Én million til flystilling (RA+)

Kortere avstand

– Faktum er at man om noen år kan reise ferjeløst mellom Bergen og Stavanger i løpet av et par timer. Det vil forandre samferdselen, måten vi bor og reiser på. Hvordan det blir er vanskelig å si nå. Det kan være Bergen som tar posisjon på flytrafikken, men det kan også være Stavanger. Markedet bestemmer, sier Warberg, som påpeker at det ikke er uvanlig med lenger reisetid til og fra flyplassen.

– Tyskland, med sine 85 millioner mennesker, har Berlin, Hamburg og Frankfurt som sine store flyplasser. I Norge har vi 35 flyplasser. Grunnen er at det er politisk vilje for at man skal bo i hele landet, men i verdenssammenheng er både Bergen og Stavanger små destinasjoner. Turister som flyr til Bergen er ikke i Bergen en uke. De forflytter seg rundt i landet.

LES OGSÅ: Dette vil Sola ha tilbake (RA+)

– Samme hvor de lander

Derfor mener Warberg at det ikke er like viktig hvor turistene lander. Det er like viktig for Stavanger-regionen å bygge seg opp som et attraktivt reisemål.

– Klart det er viktig med et godt rutenett, men når det gjelder turisme, så er det ikke avgjørende. I Bergen har vi ingen problemer med å løfte opp Gardermoen, fordi vi vet at når turistene lander der lørdag, så er de i Bergen onsdag, og i Stavanger torsdag, sier Warberg.

LES OGSÅ: Ny direkterute fra Stavanger

– For tidlig

Elisabeth Strømstad, sjef for forretningsutvikling ved Stavanger lufthavn Sola, mener det er for tidlig å forskuttere hvordan framtidens samferdsel og reisemønster blir.

– Vi må kartlegge behovet i denne regionen. Til syvende og sist er det alltid markedet som bestemmer. Hvor folk bestiller billetter til og fra, og flyselskapene følger med og agerer deretter, sier hun.
Sola en forretningsflyplass

Sola har alltid vært en forretningsflyplass og for bedrifter i det internasjonale arbeidsmarkedet i Stavanger-regionen er hurtigst og enklest viktigst.

– Vi har en typisk businessflyplass, men vi ser nå et økende marked for turisme. Vi går nå fra å konsentrere oss med business til både business og turisme, sier Strømstad.

Vestlandet på samme lag

Warberg understreker at han ikke er ute etter å undergrave viktigheten til Stavanger lufthavn, og sier at Vestlandet spiller på lag når det kommer til turisme.

– Jeg har stor tro på at turismen vil øke både i Bergen og Stavanger. Mye av det skyldes økt kapasitet på hotellene, som vi både ser i Bergen og Stavanger. Trenden er at flere flyr, og vi flyr mer miljøvennlig. Mange turister som drar til Europa blir etter hver ferdig med Roma og Paris. Da kommer de til Nord-Europa. Det er nok kake til at alle på Vestlandet får en bit.

LES OGSÅ: Flytrafikken øker – men ikke her

Mer fra Dagsavisen