Ambisjonen er at Stavanger-regionen skal bli ledende i Europa på elektrisk transport. Derfor har Avinor, Lyse, Forus Næringspark, Smartly og Stavanger regionen Havn, inngått et samarbeid for å utvikle de elektriske løsningene regionen trenger. Samarbeidsprosjektet heter «Elnett21.»
– Vi jobber med å finne og demonstrere løsninger som kan hjelpe til å utnytte dagens strømnett i en mer elektrifisert framtid. Strømnettet i dag er ikke bygd for å takle en sånn utvikling, og derfor ser vi etter måter å håndtere disse utfordringene på, uten å måtte bygge et helt nytt strømnett, forklarer prosjektleder for Lyse Elnett, Siri Torgersen Ravndal til RA.
LES OGSÅ: Equinor kutter utslipp: – Unikt i verden
40 millioner
Prosjektet har fått 40 millioner kroner i støtte fra Enova, og startet opp i 2019 og skal pågå til 2024.
Ravndal forklarer at målet er å demonstrere at løsningene fungerer, og bidra til at regionen får andre ting å drive på med enn «oljå.»
– Prosjektet kan være med på å utvikle en ny type industri og virksomhet for regionen, sier Ravndal.
Hun påpeker at det som er spesielt med prosjektet er at det er sammensatt av store aktører i regionen som finner sammen, og jobber på en annen måte enn i det daglige, og lærer mye av hverandre.
LES OGSÅ: Slik skal bøndene redusere klimautslippene
– Naturlig vi vil være best
Prosjektleder for Avinor, Anette Sigmunstad, mener det er naturlig at ambisjonen er å være best i Europa.
– Denne regionen har en framoverlent holdning. Vi liker å ligge langt framme og være først, sier Sigmunstad.
Hun legger til at Avinor deler de samme holdningene, og at de har som mål å redusere utslipp fra egne kjøretøy med 50 prosent innen 2022. Innen 2040 er målet at all innenlands flytrafikk skal være elektrisk.
– Derfor er det naturlig at Avinor deltar i prosjektet.
LES OGSÅ: Prosjekt får flere menn i helsejobb: – Elsker jobben min!
Trenger stor kapasitet
De store ambisjonene bringer med seg noen utfordringer.
Ravndal i Lyse Elnett, forklarer at en av utfordringene knyttet til elektrifisering av fly, buss og skip er at strømnettet må ha stor nok kapasitet.
– En cruisebåt har et like stort strømbehov som en liten by. Og dette kommer i tillegg til alt det andre som har og trenger strøm allerede i dag. Det samme gjelder for eksempel for elfly på flyplassen. Flyet bruker kanskje ikke så veldig mye energi på å forflytte seg, men det må lades fort. Da må man ha stor kapasitet i nettet for å kunne gjennomføre dette, sier Ravndal.
LES OGSÅ: Forskere ser på blåbær i jakten på demens-kur
Elbiler kan lade elfly
En av løsningene prosjektet ser på, er å bruke parkerte elbiler på Sola flyplass til å lade elfly.
– Sola har mange parkeringsplasser, og nå har det begynt å komme elbiler med mulighet til å tappe batteriet når de står tilkoblet en ladestasjon. Vi er usikre på om vi får testet reelt i prosjektet, men i framtiden går det an å utnytte dette, ved å innføre en ordning hvor flyplassen kan bruke batteriene til elbilene for å sikre fleksibilitet, og unngå å belaste strømnettet. Det blir til sammen som et kjempestort batteri, akkurat som en stor dam oppe i fjellene. Elbil-eierne kommer tilbake fra ferie, til en fulladet bil, også har de kanskje fått noen goder for å leie ut batteriet, forklarer Ravndal.