Sport

Så mye er tilskuersuksessen verdt for Viking

Viking har hatt 10.249 tilskuere i snitt på sine tre første kamper i år. Tallet vil øke etter 16. mai. Holder trenden seg vil betydningen kunne bli stor for klubbkassen.

Bilde 1 av 2
Følg RA Sporten på Facebook!

I OBOS-ligaen i fjor hadde Viking 7900 tilskuere i snitt på sine 15 hjemmekamper. Det inkluderte stinn brakke mot Sandnes Ulf 16. mai og i opprykkskampen mot Kongsvinger.

Da budsjettene for 2019 skulle legges var Viking relativt moderate.

De satte seg som mål å selge flere sesongkort enn i 2018 og kalkulerte med en lett økning i publikumsinntektene totalt.

De 5500 kortene som ble solgt i fjor ble passert allerede før seriestart. Klubben har nå solgt litt i overkant av 6000 sesongkort.

Eirik Bjørnø, som styrer privatmarkedet i Vikings markedsavdeling, forteller at klubben opererer med en samlet pott.

– Vi budsjetterer med vanlig billettsalg og sesongkortsalg i en samlet pott for publikumsinntekter. Så langt ligger vi godt an i forhold til budsjett.

LES OGSÅ: Så mange sesongkort har Viking solgt

Snittpris på 150 kroner

Han bekrefter at klubben regner med en snittpris på 150 kroner per billett.

Regnestykket er da enkelt. Skulle Viking snitte 3000 over tallet de har budsjettert med vil de i teorien sitte igjen med 6.750.000 kroner i pluss på publikum.

I så måte kan publikum alene bidra til å løfte klubben enda mer sportslig. Det er selvsagt en sum som kan skaffe flere gode fotballspillere.

Bjørnø og Viking er likevel realister. Det er for tidlig å drømme seg bort mot slike tall.

– Her kommer det også en hverdag i tiden framover. Vi håper selvsagt å opprettholde snittet. Men nå kommer det enda flere mandagskamper og oppgjør som ikke er like attraktive. Samtidig tror jeg mange har hatt en god opplevelse på stadion i år, sier Bjørnø.

I budsjettet for 2019 kom det fram at Viking regnet med å øke de totale inntektene fra 70,8 millioner til 78,6 millioner.

Samtidig går kostnadene også opp etter opprykket og et nullbudsjett er hva det er kalkulert med.

Holder trendene seg – både sportslig, markedsmessig og publikumsmessig – vil Viking fort kunne gå i pluss. Da vil økte publikumsinntekter og en større del av mediepotten være helt sentrale elementer.

På publikumssiden lever Bjørnø og co. godt om hverdagen blir som mot VIF i fortsettelsen. Da kom 7659 tilskuere.

– Får vi så noen storoppgjør på toppen av det vil dette se veldig bra ut, erkjenner Bjørnø.

LES OGSÅ: Så nære å lykkes med hvileøvelsen mot Godset

Ingen kompensasjon

Mandagskampene til Viking slår likevel neppe bra ut i forhold til tilskuere.

– Kompenseres dette på noen som helst måte når dere settes opp mandager?`

– Nei. Ikke direkte. Mediepengene blir fordelt på en rekke parametere. Sosiale medier, tilskuertall, aktivitet i mediene og tabellposisjon spiller inn. Så jobbes det med å jevne ut best mulig, men du får ikke direktekompensasjon. Det er klart flere velger TV på en mandag enn når kampene går søndag klokken 18.00.

Mandagskampene har mange og klare utfordringer.

– Det spilles breddekamper, barnekamper og det er hverdag. Så hadde Viking en god sesong i fjor. Det er et sjarmerende lag. Det er ikke negativt at vi er ønsket på TV, men det er ikke kjekt for publikum, medgir Bjørnø.

– For sponsorene er det kanskje kjekt med nasjonal eksponering?

– Det styrker eksponeringsbiten, men vi har ekstrem respekt for fansen. For dem som reiser på bortekamper betyr dette ofte at de må ta to fridager fra jobb.

Danielsen merker forskjellen

Også for spillerne betyr det mye at folket for alvor er på vei tilbake. Superveteran André Danielsen legger ikke skjul at det smitter på spillerne og gir energi.

– Klart du merker det. Stemningen stiger tydelig dess mer tilskuere som kommer. Det er mye kjekkere å spille for en tilnærmet fullsatt stadion, sier Danielsen.

Ute på banen merker han det fort i kampene hvor det er halvfullt og mange tomme seter.

– Mange tilskuere betyr nok også mye for publikums opplevelse. Det er stor forskjell på å spille kamper for halvfulle tribuner til kamper med et sted mellom 10.000 og 13.000 mennesker til stede.

Fakta:
Publikumssnitt Viking etter flytting til Jåttåvågen:
2019 - 10.249 (tre kamper)
2018 - 7900
2017 - 7380
2016 - 8813
2015 - 10.272
2014 - 10.014
2013 - 10.284
2012 - 9894
2011 - 10.255
2010 - 11.529
2009 - 13.071
2008 - 15.377
2007 - 15.842
2006 - 13.910
2005 - 13.669
2004 - 12.450

Kilde: NIFS.no

Mer fra Dagsavisen