Sport

Så mange sesongkort har Viking solgt

Sesongkortsalget til Viking er langt unna toppårene. Samtidig er klubben godt fornøyde med tall som er i ferd med å ligne et «normalt» eliteserienivå for dem.

Følg RA Sporten på Facebook!

– Dette begynner å se bra ut. Vi har allerede solgt langt flere sesongkort enn i fjor. Den siste seriekampen i 2018 ga oss nok en veldig godt start i forhold til dette, sier Eirik Bjørnø i Vikings markedsavdeling til RA.

Han forteller at de nå har passert 5500 solgte kort. Dette tallet inkluderer kortene som deles ut til klubbens medlemmer. Det inneholder også sponsorer som automatisk kjøper kort gjennom sine avtaler.

– Så er det fortsatt nok av plass ledig til dem som ønsker det. Mange av dem er også veldig gode, lokker Bjørnø.

LES OGSÅ: Thorstvedt: – Blir ikke de siste målene jeg scorer i år

Normalisering

Viking lå de første årene etter at de flyttet inn på ny arena skyhøyt på salget av sesongkort. Da nyhetens interesse ga seg lå klubben i flere år i nærheten av 7000 solgte kort som en slags norm.

I nedrykksåret 2017 datt dette tallet ytterligere ned mot 6000 solgte kort.

I år hadde klubben først satt seg som mål å selge mer enn i Obos-ligaen i 2018. Det klarte de alt før jul.

Neste delmål er å komme over 6000 solgte kort. Det tror Bjørnø skal være godt mulig selv om det kun er to uker igjen til seriestart.

– Det er innen rekkevidde. Spesielt fram mot Brann-kampen. Det selges ofte en del kort etter at sesongen er i gang.

Det som også spiller inn er hvordan åpningen ser ut. Viking starter hjemme mot Kristiansund. Så møter de Tromsø borte før det er duket for storkamp hjemme mot Brann.

– Spillersigneringer, eller andre positive hendelser, kan også spille inn på tallene utover våren, sier Bjørnø.

Han forteller at klubben er godt fornøyde med responsen folket har gitt Viking etter opprykket. Nå nærmer de seg igjen et nivå man kan være stolt over på sesongkort.

Endringer i kampkonsept

De mørkeblå håper også at enkelte endringer i konseptet rundt kampene skal bidra til å øke interessen.

Det er tre konkrete tiltak som iverksettes.

• «Fanzone» oppgraderes.

• Det blir VIP-tilbud for hvermannsen.

• Stadion blir kontantfri.

– Håpet er at oppgraderingene av «Fanzone» skal sørge for mer attraktivitet for familiene. Dette skal handle om mer enn de 90 minuttene på banen. Så kommer Sabi Sushi og The Shack inn i restauranttilbud i de to største hjørnelosjene våre. Her kan hvem som helst kjøpe seg inn for et par kamper, kommenterer Bjørnø.

Viking var i 2018 laget med den femte høyeste andelen solgte sesongkort i norsk fotball til tross for at de var på nivå to.

På denne listen vil de sannsynligvis avansere ettersom det i 2019 skal spilles fotball i Eliteserien i Jåttåvågen.

Mer fra Dagsavisen