Nyheter

Venstre ut mot Frp-utspill: – Rushtidsavgiften fungerer «skambra»

Kjartan Alexander Lunde (V) mener rushtidsavgiften er viktig for å få folk til å revurdere reisemåten sin på de mest belastede tidene og samtidig prioritere miljø.

– Venstre elsker rushtidsavgift, sier partiets fylkesordførerkandidat, Kjartan Alexander Lunde til RA, og legger til at rushtidsavgiften er et veldig godt tiltak, fordi den fungerer.

Han reagerer på utspillet fra toppkandidat Margrete Dysjaland i gårsdagens RA om at Frp stiller ultimatum om rustidsavgiften.

– Den gjør at vi får renere luft, mindre utslipp i området vårt og at vi kan bygge en mer bærekraftig region. Med pengene vi får inn kan vi bygge nye sykkelveier og bussveier. Rushtidsavgiften er veldig viktig for at vi skal kunne bli en grønnere og mer miljøvennlig region, sier Lunde.

Byutredningen fra 2017 tar for seg en rekke tiltak som kan få ned utslipp, redusere køer og gjøre byen bedre å bo i. Den slår fast at det mest effektive tiltaket er rushtidsavgift.

– Avgiften synes jeg er et godt verktøy for å regulere trafikken i tidsrom med stor belastning. Det er viktig at vi regulerer trafikken slik at nyttetransport kommer fram og slik at vi får færre biler på veiene som fører til reduserte klimagassutslipp, forklarer gruppeleder for Rogaland SV og førstekandidat til fylkestinget, Heidi Bjerga.

LES OGSÅ: Vil få en slutt på rushtidsavgiften

De som trenger bil

– Det er noen som bor slik til i regionen at de trenger å bruke bil. Vi i Venstre ønsker også at det skal være lavere grunnsats på bompengene, men rushtidsavgiften som får folk til å reise annerledes og tenke seg litt om før de reiser på de mest belastende tidene, tror jeg også er et viktig tiltak, sier Lunde.

Han sier videre at da rushtidsavgiften ble vedtatt i desember 2014, var det ikke slik at politikerne tenkte at de skulle være stygge mot folk. Det var fordi det var mye kø, spesielt utenfor Forus.

– Vi så rapporter fra Stockholm og Göteborg som viste at køene gikk ned nesten over natten, utslippene gikk ned og regionene ble grønnere på kort tid.

LES OGSÅ: LO-støtte til full kutt av rushtidsavgift

Unødvendig ultimatum

Også Bjerga forstår at enkelte er nødt til å kjøre i rushtidene.

– I distriktene vil jo folk måtte kjøre bil, men det er jo ikke der belastningen er høyest. Det er inne i byene. Stavanger skal være en 10-minuttersby, og likevel bygger vi nye veier. Det er en meningsløs bortkasting av penger, og deltar i den store belastningen. Med Frps velsignelse finansieres disse prosjektene av bompengene, sier hun.

– Jeg synes det er underlig at Dysjaland ikke stiller et ultimatum om bompenger. Frp har jo hele tiden sagt at de ønsker å få vekk bompengene. I stedet for å ta opp det går hun heller ut på det eneste verktøyet som er for å regulere trafikken. Frp snakker seg vekk fra bompengene. De kjemper for å få vekk rushtidsavgiften, men det er bompengene det egentlig handler om, sier Bjerga til RA.

Lunde synes det er en uting å stille et ultimatum hvis du skal inn i en forhandling på et tidspunkt.

– Det er det greit å vite hva partiet står for, men man må gå inn med et litt åpent sinn. Frp utelukker seg jo fra forhandlinger med andre partier hvis de nå skal være så bastante på dette, sier han.

Mer fra Dagsavisen