Nyheter

Rogalands nye fylkesordfører krever full gjennomgang av Rogfast

Marianne Chesak (Ap) etterlyser svar på hvordan tilbudt pris på Rogfast-kontrakt kunne bli én milliard kroner over anslaget.

– Jeg tenker at det nå blir viktig å etterlyse svar på hva som har skjedd. Hvordan ble prosjektet så mye dyrere? Hvem har ikke hatt kontroll og hva har statsråden visst? Kommer anslaget like ut av det blå for ham som for Statens vegvesen? spør Marianne Chesak, påtroppende fylkesordfører i Rogaland.

Fredag ettermiddag ble det kjent at Statens vegvesen avlyser konkurransen om Kvitsøy-kontrakten i Rogfast-prosjektet.

Avlysningen skjer etter at det i juli ble klart at Vegvesenet bare hadde én kvalifisert tilbyder etter konkurransen om Kvitsøy-kontrakten. Den tilbudte prisen lå på omtrent 1 milliard kroner over anslaget. Ifølge NRK Rogaland utgjør det 30 prosent av totalkostnaden på Rogfast-prosjektet.

– Vi har gjort en vurdering som viser at det er en risiko for at prosjektet som helhet ikke kan gjennomføres innenfor rammene som er satt. Dette plikter vi å legge fram for Samferdselsdepartementet, sier veidirektør Bjørne Grimsrud i en pressemelding.

Kvitsøy-kontrakten er et prosjekt med store tekniske utfordringer, ifølge Vegvesenet. Rogfast skal ha en 26,7 kilometer lang undersjøisk tunnel, som blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Kvitsøy-kontrakten omfatter en tredel av denne, skriver NTB.

Krever full gjennomgang

Marianne Chesak understreker at Rogfast er viktig for næringslivet og innbyggerne, men mener usikkerheten rundt kostnaden er uheldig og at det er viktig at prosjektprisen holdes nede.

– Hvis denne traseen blir over én milliard dyrere, hva med de andre? Vi trenger en full gjennomgang av hele prosjektet for å unngå at dette skjer igjen, sier Chesak, som ikke vil ta til orde for å skrote prosjektet.

– Ap har jo vært for byggingen Rogfast, men kostnadskontroll er viktig, sier hun.

– Må gjennomføres

Tore Voster hos entreprenør Stangeland maskin frykter at Statens vegvesens avlysning av kontrakten vil sette hele Rogfast-prosjektet i fare, skriver NRK Rogaland.

– Jeg er veldig redd for at hele prosjektet kan bli avlyst hvis dette skal opp til ny politisk behandling, sier han.

Sammen med Implenia sto Stangeland maskin igjen som eneste kvalifiserte tilbyder på prosjektet.

Avlysning av prosjektet er uaktuelt, mener Roy Steffensen (Frp). Han er selv fra Kvitsøy og har tidligere sittet i Stortingets transportkomité.

– Prosjektet er kjempeviktig for fylket vårt, og det må selvfølgelig gjennomføres. Hvis dette betyr at Stortinget må se på budsjett og kostnader på ny, så får vi sørge for å få det kjapt unnagjort. Leverandørindustrien står klar og innbyggerne trenger tunnelen, så vi har ingen tid å miste, skriver han i en tekstmelding til RA.

Anslått kostnad på 18 milliarder

Når Rogfast er på plass vil reisetiden mellom Stavanger og Bergen bli redusert med om lag 40 minutter. Det vil samtidig legge til rette for et utvidet bo- og arbeidsmarked i regionen, noe som styrker viktige næringsklynger. Prosjektet er anslått å koste rundt 18 milliarder kroner.

Statens andel er økt betydelig fra opprinnelig forslag på ca. 2,5 milliarder kroner, og innebærer nå statlig finansiering på totalt ca. 5,1 milliarder kroner. 1,6 milliarder kroner av disse kommer fra regjeringens ordning for å redusere bompengenivået. I tillegg legger regjeringen opp til at staten skal stille opp med inntil 1,3 milliarder ytterligere dersom det er kostnadsoverskridelser, for å unnta bilistene for økte bomtakster, ifølge Statens vegvesen

I den nye politiske plattformen til flertallspartiene i Rogaland fylkeskommune heter det at partiene «forventer at staten garanterer for lån og investeringer tilknyttet Rogfast og andre statlige veiprosjekter».

Mer fra Dagsavisen