Nyheter

«Rive-Rolf krasjer Internett»: Begrenset båndbredde

En morsom familiefilm om en middelaldrende manns usunne fiksering på en liten jentunge.

4

ANIMASJON

«Rive-Rolf krasjer Internett»

Regi: Phil Johnston & Rich Moore

USA, 2018

Mens Pixar ser ut til å ha basert store deler av fremdriftsplanen sin på å lage fortsettelser til sine mest populære filmer, har moderskipet Disney vært mer forsiktige med å gjenta sine suksesser. Deres siste offisielle, animerte kinooppfølger var floppen «Fantasia 2000», som kom for nitten år siden. Ellers var oppfølgerne begrenset til billige rett-på-hjemmekinoproduksjoner skapt av underselskapet Disneytoon Studios, som ble stengt i fjor etter at deres klåfingrede kreative toppleder John Lasseter forlot Disney i vanære. «Rive-Rolf krasjer Internett» er ikke bare en av de siste filmene Lasseter var involvert i som utøvende produsent, men dessuten en sjelden Disney-oppfølger. Så da føles det jo litt skuffende at den beveger seg såpass langt fra det som gjorde forgjengeren «Rive-Rolf» så glimrende. Første film så for seg en verden der figurene i gamle arkadespill ble livs levende etter at spillehallen stengte og automatene ble skrudd av. Som utstøtt spillskurk gikk Rive-Rolf gjennom en slags midtlivskrise, før han fant en ny venn i den rampete sjarmklumpen Vanilje Von Sukkertopp. Av alle retninger man kunne ha dratt konseptet videre velger denne oppfølgeren en av de mindre interessante. Fremfor å utforske konsollspill eller interessen for retro-spill, tar «Rive-Rolf krasjer Internett» turen inn i en helt annen verden. The Internets. Noe som i det minste gir oss sjansen til å finne ut hvordan den illeluktende «Emoji-filmen» (2017) kunne ha blitt hvis den var laget totalt uten kynisme av dyktige fagfolk.

Les også: «The Favourite»: En bløtkake full av rottegift (+)

Det har nå passert seks år, og Rolf er storfornøyd med de forutsigbare rutinene i spillehallen. Hver kveld vanker han med bestevenninnen Vanilje, som begynner å bli lei av å den evige repetisjonen. Hun kan de tre banene i kjørespillet «Sugar Rush» utenat, og drømmer om å oppleve noe mer spennende. Etter at rattet på «Suger Rush»-automaten blir ødelagt står Vanilje dessuten i fare for å bli hjemløs, men Rive-Rolf har en plan. Eieren av spillehallen har akkurat installert WiFi, så Rolf tar med seg Vanilje til internett for å kjøpe et nytt ratt på eBay. De trenger imidlertid penger, noe som sender dem ut på eventyr i verdensvebbens vidunderlige verden. Rive-Rolf gjøre suksess med en masse viralvideoer for BuzzzTube, mens Vanilje prøver å stjele en verdifull sportsbil fra online-kjørespillet «Slaughter Race». En blanding av «GTA Online» og «Twisted Metal», der Vanilje finner en ny bestevenn i den tøffe racerføreren Shank – og dessuten en spennende underverden hun umiddelbart føler seg hjemme i. Rive-Rolf blir skikkelig såret og sjalu, og iscenesetter en katastrofe som blir en manifestasjon av hans egen usikkerhet. At «Rive-Rolf krasjer Internett» fokuserer så sterkt på konfliktene mellom hovedpersonene suger en del glede ut av filmen i oppløpet, og kan bli i overkant mørkt for de minste. Samtidig litt tvilsomt for oss voksne, siden Rive-Rolf tross alt er en middelaldrende mann, mens Vanilje angivelig er ni år. Så la oss ikke tenke for mye igjennom sånt. Det er samtidig beundringsverdig at filmen ikke lener seg tilbake på dvaske «vær deg selv»-klisjeer, og isteden utforsker mer kompliserte temaer. Som at ting forandrer seg, venner vokser fra hverandre og at ingen liker folk som blir for eiesyke.

Les også: «Glass»: Klasker i bakken som en våt skurefille (+)

At miljøet er så mye mer vidtspennende denne gangen har samtidig gjort filmen mer kaotisk. I intervjuer har Phil Johnston og Rich Moore stadig snakket om alle ideene de ikke fikk plass til, eller som ble strøket etter at fokuset i historien forandret seg (flere «Star Wars»-morsomheter ble dessuten fjernet etter ordre fra Lucasfilm-ledelsen). De startet angivelig opp med tre helt forskjellige manus, og den ferdige filmen har trukket elementer fra dem alle. Noe som trolig også bidro til å gjøre «Rive-Rolf krasjer internett» mer sprikende. I tillegg boltrer filmen seg i en lekegrind som i utgangspunktet ikke er særlig barnevennlig, så jeg tipper at manusforfatterne har noen kasser fulle av ideer som måtte strykes på veien. Man merker at «Rive-Rolf krasjer internett» stadig må moderere seg, og raser igjennom historien for å få plass til flest mulig ideer. Tempoet er såpass høyt at det er vanskelig å holde rede på alle referanser, meta-morsomheter og gjestespill, som inkluderer kjenninger fra de fleste merkevarer Disney har kjøpt opp i årenes løp. Inklusive Star Wars, Muppet Show og Marvel. Ja, salige Stan Lee gjør også et gjestespill. Litt av problemet med å utforske internett er at det er en stadig skiftende verden. Så jeg tipper at referansene til «Fortnite», Snapchat, den skrikende geita og YouTube-kjendiser vil sørge for at «Rive-Rolf krasjer Internett» går fortere ut på datoen enn forgjengeren. Disse digresjonene leder samtidig til flere fantastiske scener, inklusive en gøyal radbrekning av Disneys klassiske eventyrprinsesser, og tidenes beste prinsessesang. Alt er entusiastisk dubbet på norsk av blant andre Asgeir Borgemoen, Sigrid Bonde Tusvik og Nosizwe Lise Baqua – mens originalen inkluderer stemmeskuespillere som John C. Reilly, Sarah Silverman og Gal Gadot. Nå som Disney-konsernet snart står klar med Netflix-konkurrenten Disney+ føles det naturlig at «Rive-Rolf»-universet blir utforsket videre i en dataanimert kabelserie.

Mer fra Dagsavisen