Annonse
Elisabeth Saupstad, direktør i Region Stavanger, kan se tilbake på en god sesong. Fra kontoret i Sandnes samarbeider Region Stavanger tett med Reisemål Ryfylke og Destinasjon Haugesund og Haugalandet. Det mener hun er en suksessfaktor. Foto: Roy Storvik

Reiselivet spiller på flere strenger

Reiselivsbransjen i Rogaland kan se tilbake på en svært god sesong. For reiselivsdirektør Elisabeth Saupstad blir det enda viktigere å knytte hele fylket sammen i årene som kommer.

Annonse
Rogalandsavis

Rogalands tre destinasjonsselskaper har i praksis nærmest jobbet som ett de siste par årene. Når regionen skal markedsføre seg, er ikke kommunegrensene vesentlige. Region Stavanger og Reisemål Ryfylke har nå fått felles nettsider. De to samarbeider tett også med den tredje aktøren, Destinasjon Haugesund og Haugalandet.

Grenseløst

– For turistene har ikke kommunegrensene noe å si. De har ikke peiling på om de er i Sandnes eller Stavanger kommune. Rogaland er et lite område med en enorm reiselivsutvikling. Da må ressursene utnyttes på en best mulig måte, sier direktør for Region Stavanger, Elisabeth Saupstad.

LES OGSÅ: Reiselivet mener bunnen er nådd i Stavanger

Og skal vi tro tallene for sommersesongen 2016, har man lyktes med det. Juli hadde, til tross for dårlig vær, en økning i antall romdøgn på 5,8 prosent. I august var økningen på hele 19,5 prosent. 

– Selvfølgelig betyr ONS en del for de gode augusttallene. Det vi ser, er at mange messedeltakere kommer tidligere eller blir igjen etter messen, for å benytte seg av muligheten til å oppleve fylket vårt. Det er svært positivt, sier Saupstad.

I hotellbransjen har man lenge snakket om hvor viktig det er å omstille seg når næringslivet har vært nede i en bølgedal. Dreiningen fra forretningssegment til turisme har skjedd gradvis. 

Bare i juli har antall spanske turister økt med 70 %, etterfulgt av Tyskland (+ 47 %), Italia (+ 31,5%), Kina (+ 23 %) og Nederland (+ 14,5%). De store markedene vokser mest.

Utfordrende

I sommer fikk turismen til Preikestolen en test, med mye dårlig vær og til dels et par farlige situasjoner noen dager i august.

LES OGSÅ: Kronikk: Vekstfond skaper arbeidsplasser

– Rødne melder om ny rekord i sommer på grunn av turiststrømmen til Lysefjorden. Men selvfølgelig fører veksten med seg en del utfordringer. Været er én av dem, sier Saupstad, som tror reiselivsaktører må bli enda tydeligere på informasjon.

– Alle må ta ansvar for sin del av beredskap og sikkerhet. Og så må vi kanskje droppe bildet av en naken kropp på Kjeragbolten og lettkledde folk på Preikestolen, og heller bruke bilder av folk i skikkelig turtøy. 
Dette synet deler Audun Rake, daglig leder i Lysefjorden Utvikling AS.

– Det regner en del på Vestlandet. Det bør ikke være en sensasjon, men det er klart det er viktig å synliggjøre det bedre i nasjonal markedsføring. Vi skal også bidra til det, sier Rake. I slutten av oktober inviterer de til et møte med temaet beredskap og sikkerhet.

– Vi ser at strømmen til Preikestolen har jevnet seg ut. Nå fordeler den seg mer ut over året. I tillegg ser vi en økt interesse for å bruke hele døgnet – benytte seg av de lange sommerdagene, sier Rake.

Veien videre

Saupstad ser nærmest uante muligheter for reiselivsregionen.

LES OGSÅ: – Er godt rustet

– Rogaland er mye mer enn Preikestolen og Kjerag; det flate jærlandskapet, strendene, vakre og spektakulære Dalane, øyhopping og byene for å nevne noe. Vi bor midt i matfatet, har et rikt kulturliv og en spektakulær natur. Dette er indrefileten i Norge, sier hun.

– Det er gledelig å se at Dalsnuten begynner å befeste seg som et ikon internasjonalt. Videre er samferdselsprosjekt som eksempelvis tunnelen Espedal–Frafjord viktig for å kunne spre turiststrømmene og ha flere innfallsporter til et område som i dag besitter to viktige verdensikoner og som har stort potensial for næringsutvikling innen reiseliv. Optimal infrastruktur er nøkkelen for å lykkes.

Saupstad legger til at når reiselivet går så bra som nå, dukker det opp nye aktører.

– Vi trenger nye arbeidsplasser og vi trenger å kapitalisere på veksten. Vi skal være bevisst på hvilke attraksjoner vi skal markedsføre. Rogaland har uendelig mye å by på, sier Saupstad. 

NHO Reiseliv: – Ny rekordsesong

Det siste økonomibarometeret til NHO viser at reiselivet har størst tro på framtiden.

LES OGSÅ: – Preikestolen er rustet for en trafikkøkning

– Veldig hyggelige tall, spesielt etter oljenedturen som har rammet så hardt på Vestlandet, oppsummerer Wenche Salthella, bransjesjef i NHO Reiseliv Vest-Norge.

Økonomibarometeret som ble publisert i slutten av september viser nemlig at 1 av 3 bedrifter vil øke investeringene.

– Til sammenligning var det kun 14 prosent av bedriftene som svarte det samme i forrige kvartal, sier Salthella.

Hun kan melde om en ny rekordsesong for bransjen, til tross for en litt tung inngang på året.

– Mange opplevde en rekordsommer i fjor, og har klart å toppe fjorårstallene denne sesongen. Det er hovedgrunnen til at reiselivet troner på toppen når det gjelder framtidstro og utsikter for 2017, forklarer hun.

Ringvirkninger

Med en reiselivsnæring i flyten, betyr det økt aktivitet også i andre bransjer.

LES OGSÅ: Rekordår for turismen

– De gode tidene i reiselivet får store ringvirkninger for andre næringer, og det er selvsagt veldig positivt, sier Salthella.

Hun er imponert over hotellbransjens omstillingsevne etter oljeprisfallet og nedgangen i antall forretningskunder.

– Hotell og reiseliv er en næring som er veldig konjunkturavhengig og vant med svingninger. I Stavanger-regionen har de vært fantastisk flinke til å snu seg rundt og tenke nye tanker. Det er beundringsverdig, avslutter Salthella.

– Ikke styrk kronekursen

NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold mener reiselivet er i ferd med å bli en av pilarene i norsk sysselsetting.

– Økonomibarometeret illustrerer en veldig viktig effekt av økt turisme. Flere turister fører til økt optimisme og ny giv. Dette vil igjen kunne føre til flere arbeidsplasser. Reiselivet er i ferd med å bli en av de pilarene som Norge kan lene seg på både økonomisk og sysselsettingsmessig, sa Krohn Devold til NHOs nettsider da barometeret ble publisert.

– Derfor er det nå viktig å ikke gjøre feil som snur den positive trenden, som for eksempel å innføre nye turistskatter eller styrke kronekursen, mener Krohn Devold.

LES OGSÅ: Tror på nytt rekordår for turismen

Annonse