Rederi snur og gir etterlønn til alle på ferga – også kioskansatte

Åtte kioskansatte var de eneste som ikke skulle få etterlønn når fergesambandet Stavanger–Tau legges ned. Nå snur rederiet og gir alle tre måneders etterlønn.

Av Tormod Ytrehus/FriFagbevegelse

– Jippi, sier cateringansatte Aud Voll til FriFagbevegelse over telefon fra ferga der hun jobber.

Opprinnelig ble alle unntatt de cateringansatte tilbudt tre måneders etterlønn når fergesambandet Stavanger–Tau legges ned 31. desember. De åtte cateringansatte reagerte kraftig og følte seg forskjellsbehandlet.

Nå varsler imidlertid rederiet Norled at alle ansatte likevel skal få etterlønn. «Vi beklager at det har oppstått tvil om etterlønnsavtalens intensjon, og at det har påført dere som medarbeidere en ubehagelig opplevelse», heter det i en melding sendt ut til de cateringansatte lørdag.

Les også: Alle på ferga får etterlønn, unntatt disse kvinnene: For dyrt, hevder selskapet

– Trodde ikke vi skulle klare det

– Jeg trodde ikke vi skulle klare det, men vi vurderte aldri å gi opp. Vi følte oss så urettferdig behandla. Det var oss jentene samlet mot Norled. Det viser seg at om du står på og tror på det du gjør, så kan du vinne fram til slutt, sier Voll.

Det er en glad og lettet Aud Voll FriFagbevegelse snakker med over telefon i en ledig stund under arbeidet i kiosken på ferga MF Ryfylke lørdag.

Samme dag har rederiet sendt ut denne meldinga til de åtte cateringansatte:

«Norled er svært takknemlig for den innsatsen og lojaliteten som alle medarbeidere utviser i denne krevende nedleggelsesprosessen. Vi har derfor kommet til at også cateringansatte som blir berørt av denne nedleggelsen vil motta tilbud om en etterlønnsavtale etter gitte vilkår, likelydende til det tilbudet som ble gitt til de andre gruppene tidligere.»

Feiringen må Voll imidlertid vente litt med, siden hun jobber på båten fram til onsdag, men unner seg likevel et lite hurrarop. Voll forteller at hun lørdag har fått varmende støtteerklæringer fra passasjerer som har oppfordret de ansatte i kiosken til å ikke gi seg.

Hun mener medieoppmerksomheten har vært med på å få rederiet til å snu. Etter at FriFagbevegelse først skrev om saken, ble den også omtalt i blant annet Dagbladet, NRK og Aftenbladet.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Oppfattet vilkårlig

Norled understreker at tilbudet om etterlønn ikke var ment som forskjellsbehandling, men som et tiltak å hindre at den mest nødvendige bemanningen slutter i jobben før sambandet legges ned.

«Vi ser imidlertid at det etterlønnstilbudet som ble gitt den gang blir oppfattet i dag som at noen vilkårlige medarbeidere får bonus eller et vederlag i denne krevende situasjonen, mens andre ikke.»

– Jeg er ufattelig glad for at rederiet har snudd. Rettferdigheten seirer. Jeg har kjempet med rederiet om dette og har ikke fått gjennomslag. All ære til de som har utført denne kampen, sier hovedtillitsvalgt Ove Kaland i Norled til FriFagbevegelse.

– De skal ikke bli behandlet som et B-lag. For meg er de likeverdige med de andre ansatte. Nå får de lik behandling som resten av mannskapet for øvrig. De utfører en fantastisk jobb med passasjerer og trivselen om bord, sier Kaland.

Norled har tidligere ment at det er for dyrt å gi etterlønn til de cateringansatte, som ifølge rederiet utgjør en kostnad på 1,2 millioner kroner. Norled har hatt overskudd i hundremillionersklassen de siste fire årene. De har også ment at de ikke har drevet forskjellsbehandling. Nå snur de altså likevel.

På sine nettsider skriver Nored at de er et av landets største ferge og hurtigbåtrederier. Selskapet har 80 fartøy og mer enn 1.000 ansatte og omsetter for over 2 milliarder kroner. (FriFagbevegelse)