Nyheter

Redd for å få skylden ved nye forsinkelser

Fylkeskommunen er redd for at de blir sittende igjen som syndebukk dersom framdriften med ny E39 fra Ålgård til Lyngdal stopper opp.

På dag to av Solamøtet satt Rogalandsbenken på scenen og fikk innspill fra salen. Under transportdelen av dagen benyttet fylkeskommunen sjansen til å lufte sine tanker rundt byggingen av ny E 39.

– Som vi har forespeilet kommer nok Rogaland til å si nei til å ta garantiansvar for den nye strekningen. Vi har allerede låneansvar opp til halsen, sa fylkesvaraordfører Marianne Chesak (Ap) fra salen.

Til RA utdyper fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (KrF) bekymringen.

– Vi har fortalt om vår bekymring. Foreløpig har vi ikke fått en formell henvendelse på dette, så det vi er redd for er at vi skal få dette oversendt med kort tidsfrist og en forventning om at vi tar det ansvaret. Da er det plutselig vi som blir syndebukken dersom prosjektet stopper opp, sier Tengesdal.

LES OGSÅ: Geir Pollestad (Sp) mener Solamøtet har mistet lokal brodd

Staten må ta ansvaret

For å få på plass finansiering av prosjektet er man avhengig av at noen stiller garantiansvaret. Det har blitt vanlig at det er kommuner eller fylkeskommuner som ender med dette ansvaret.

– Det har utviklet seg fra at dette var noe som skulle vise engasjementet til kommuner og fylkeskommuner, såp man så hvilke prosjekter som var viktige for dem. Nå har det blitt en tradisjon for at sånn skal det være, sier Øystein Langholm Hansen (Ap).

Til RA gjentar Langholm Hansen formaningen han hadde fra scenen:

– Det er bare en løsning på dette, og det er at staten tar ansvaret for deres veier. Alt som trengs er at finansministeren sier ja.

Da han serverte den linjen på scenen svarte Sveinung Stensland (H) tørt:

– Det sier du fordi du ikke kjenner finansdepartementet godt nok.

I etterkant utdyper han den kommentaren.

– Jeg er enig i at det er det statlige som bør ta dette ansvaret, men hvordan det skal gjøre må vi se nærmere på. Det jeg ønsket å få fram på scenen var bare at det alt er veldig enkelt når man er i opposisjon, sier Stensland.

LES OGSÅ: Jonas Gahr Støre: – Jeg tror vi må bort fra «den nye oljen»

Bompenger under press

Rogaland fylkeskommune har garantiansvar for Ryfast, de har også sagt ja til å ha dette ansvaret for Rogfast. Å ha dette ansvaret er ikke en utgift i seg selv, men det påvirker andre utgifter.

– Det skal utrolig mye til at en vei går konkurs, så dette er ikke en utgift i seg selv. Men det regnes som gjeld når fylkeskommunen skal ta opp lån til andre ting, der med får de dårligere betingelser. Hadde fylkeskommunen vært en bedrift, så hadde banken satt spørsmålstegn ved økonomien, sier Langholm Hansen.

Fylkesordføreren mener Rogaland ikke har kommet dit at dette er et problem enda, men at det blir det dersom man legger til nye E39 på lista. Hun mener heller ikke at det å stille garantien er risikofritt.

–    I dag har man lagt opp til at veldig mye av veiene skal være bomfinansierte. Er det noe vi er kjent med i vår region, så er det at denne finansieringen er under press.

På andre dag av Solamøtet ble det også diskutert innovasjon, havbruk, landbruk og energi. Dagen startet med at de ni politikerne fra Rogalandsbenken som var til stede fikk fem minutter hver til å fortelle om hva de hadde klart å oppnå i
løpet av det siste året. De fikk tre nye minutter på slutten av dagen for å fortelle om hva de hadde lært av innspillene de hadde fått fra salen.

Mer fra Dagsavisen