Randi Tytingvåg med ny plate og avslutningskonsert på Stavangeren.

Randi Tytingvåg:Konsert og plateslipp

Randi Tytingvåg slipper i dag plata «Three». Søndag skal hun ha avslutningskonserten på Maijazz i Stavangeren.

Plata er allerede sluppet i Tyskland hvor hun har fått strålende kritikker og blitt nominert til kritikerprisen: «Preis der deutschen Schallplattenkritik». I Tyskland slapp hun plata i slutten av februar og var på releasetur i mars.

– Årsaken til det er at jeg nå er på det tyske plateselskapet Emotion som er en del av det internasjonale selskapet ACT. De gjør det på den måten at de slipper plata først i Tyskland, deretter 8. mai i Skandinavia og senere skal den slippes i resten av verden, sier Tytingvåg.

Cassidy?

«Three» består av både selvskrevne sanger og kjente coverlåter som «Let it Be Me», «Both Sides Now» og «What A Wonderful World». Her klarer Tytingvåg å framføre disse sangene med sin helt særegne signatur.

– Kanskje ikke så rart at du blir sammenlignet med Eva Cassidy?

– Det er jo en stor ære. Jeg prøver å formidle en historie hvor tekstene skal stå i sentrum. Ord består av lyder som jeg jobber med å formidle på min måte, sier Tytingvåg.

Som utdannet jazzsanger har lydbehandling alltid vært en sentral innfallsvinkel til tekster.

Noen vil hevde at denne platen er noe nytt fra Tytingvåg. En mer naken og sårbar plate uten stæsj. Tytingvåg har sine meninger om det.

– Jeg ser det mer som en videreutvikling av det jeg tidligere har gjort. Jeg liker å stadig kunne gjøre nye ting. Med erfaring føler jeg meg stadig tryggere. Det er viktig å gå min egen vei. Jeg tør nok mer å stole på det jeg selv vil. Denne gang var det riktig å strippe ting ned, forenkle uttrykket.

Platen som har fått navnet «Three» er ingen tilfeldighet i og med det er tre personer med på platen. Hun har med seg Erlend Egeberg Aasland og Dag Sindre Vagle. Denne trioen er det som også skal gjøre avslutningskonserten på Stavangeren søndag.

Tvang seg med

Første gang Tytingvåg var med på Maijazz var i 2001.

– Den gang tvang jeg meg på som artist. Jeg var student i London og både da jeg var her på juleferie og i påsken oppsøkte jeg Helleik og nærmest kommanderte han med at han skulle ha meg med på Maijazz. Jeg fatter ikke at jeg turte, hadde ingen skrupler den gang.

– Ble det noen konsert på deg?

– Han hadde vel ikke noe valg, så jeg fikk synge i Arkivet på Newsman hvor han innledet konserten med å si at dette var den eneste konserten som han var tvunget til å sette opp. Min mor satt flau i salen. Men konserten gikk fint den. Fant forleden den fine anmeldelsen som var skrevet av Kjetil Wold hvor tittelen på anmeldelsen var: «Randi i jazzlykkeland».

– Og hvordan gikk det med din mor?

– I min ungdom syntes hun at jeg var litt frekk, men jeg fastholdt at det var frimodighet. Nå har vi funnet et kompromiss som dekker begge. Det er ordet freidig. Så hvis jeg i framtiden skal komme ut med en salmeplate, vil den få navnet «Alltid freidig når du går», sier Tytingvåg med et freidig smil.