Stavanger

Prøvde tre fly, endte på buss

Richard Hodnefjell kjøpte tre flybilletter, men endte på buss til Mortavika og måtte ta seg derfra til Bergen på egen hånd. Forbrukerrådet etterlyser flyinfo.

Richard Hodnefjell hadde vært i Stavanger på jobb, og skulle hjem til Bergen. Etter å ha ventet timevis på flyplassen torsdag, og kjøpt tre flybilletter med både SAS og Norwegian fredag hvor alle avgangene ble kansellert, ble Kystbussen siste utvei fredag formiddag.

- Vi ble oppfordret til å ta kontakt med flyselskapene for å booke om, men der var det kaos. Vi prøvde å booke om på nettsidene, men det gikk heller ikke, sier Hodnefjell.

Taxi til Bergen?

Kystbussen tok ham til Mortavika, men bussen fikk ikke bli med ferja. De som ville videre måtte gå om bord, og ta ferden fra Arsvågen videre alene.

- Jeg får se om jeg tar en taxi til Bergen, eventuelt til Haugesund, og så en buss videre derfra, sier Hodnefjell, som er usikker på om han får igjen pengene for avgangene som ble kansellert.

Flyselskapene er pliktige til å oppgi hvilke rettigheter du har i såkalte force majeure-situasjoner. Dette er når det oppstår ting som selskapene selv ikke har skyld i, som uvær.

- Vår erfaring er at flyselskapene ikke akkurat springer etter deg for å informere om rettighetene dine, forteller regiondirektør Edith Nøkling i Forbrukerrådet.

Det finnes nemlig en del rettigheter i slike situasjoner.

Dårlige ferjevilkår

- Reisende har krav på å bli booket om til en annen flight, og etter to timer skal du få forpleining. I første omgang gjelder det gjerne et måltid, og så skal du få overnatting dersom det kreves, sier Nøkling.

Når det gjelder ferjer, har Norge faktisk de dårligste rettighetene i Europa.

- En EU-forordning som kom i 2010 gir ferjepassasjerer på skip med overnatting gode vilkår, men grunnet tregt arbeid i departementet i Norge har vi ennå ikke fått innført dette. Det er sterkt beklagelig. Har du bestilt ferjetur med overnatting, gjelder pakkereiseloven. Da kan du få reisen refundert eller booket om, og selskapet skal tilby overnatting dersom du strander vekk hjemmefra, sier Nøkling.

På buss og tog skal du også bli booket om, eller du kan få pengene igjen dersom du er 30 minutter forsinket.

Mer fra Dagsavisen