Nyheter

Positive til tøffe klimakutt

Klimakutt på 80 prosent har skapt debatt i Stavanger, men NHO og transportgiganten Norled er positive.

Stavanger skal kutte klimagassutslippene med 80 prosent innen 2030. Det ble vedtatt i bystyret i forrige uke.

Siden har kritiske røster hevet stemmen på vegne av næringslivet, men næringslivet selv mener det kan gi dem en konkurransefortrinn.

– At Stavanger legger sine kutt på lik linje som de andre storbyene kan bidra til teknologiutvikling som kan styrke bedriftenes konkurransefortrinn internasjonalt. Det fordrer at det offentlige følger opp målene om kutt i sine offentlige anbud og ikke er ensrettet opptatt av pris, sier rådgiver i NHO Rogaland, Charlotte Sørås.

Hun får støtte av lederen i NHO Rogaland, Tone Grindland:

– Det er ikke sånn at det vedtas at det skal kuttes og så kommer næringslivet halsende. Det er ofte næringslivet som fører an i utviklingen, og det er sånn at man får det man er villig til å betale for. Her må det offentlige kjenne sin besøkelsestid, sier Grindland.

LES OGSÅ: Stavanger skal kutte 80 prosent i klimagassutslipp

80 fartøy og over 1000 ansatte

Norled er med sine 80 fartøy og over 1000 ansatte en transportgigant i Norge. Selskapet eies i sin helhet av Det Stavangerske Dampskibsselskap (DSD). Har som mål at 40 prosent av deres ferjer skal være nullutslippsferjer innen 2022.

– Vi kan ikke gjøre dette ut av idealisme. Vi er avhengig av å ha en kunde som er villig til å betale det det koster å finne nye løsninger. Der er staten en fantastisk pådriver, sier konsernsjef i DSD, Ingvald Løyning.

Som også vil påpeke at det er viktig at ting skjer i rett tempo.

– Det bør være en balanse i utskiftingen. Det er ikke lurt å hive seg rundt og bytte alt til 2017-teknologi. Utviklingen går så fort at det kommer til å komme mye nytt før 2030, sier Løyning.

Verdens første hydrogenferje

I 2015 satt Norled den første nullutslippsferjen i verden i drift. «Ampere» går på batterier og går mellom Lavik og Oppedal i Sogn og Fjordane. 16. april 2021 blir Norled nok en gang først i verden. Da skal sambandet Hjelmeland–Nesvik betjenes av en ferje som bruker flytende hydrogen som drivstoff.

Skipsfart står er en betydelig forurenser. Å kunne bytte ut dagens brennstoff med batterier og hydrogen vil gi en solid miljøgevinst.

– Du sparer 700.000 liter diesel per år per ferje. Når du da bytter ut 80 fartøy så er det snakk om 56 millioner liter diesel i året, sier teknisk direktør i Norled, Sigvald Breivik.

LES OGSÅ: Politisk klimaskifte

Næringsforeningen: – Må ha realistiske mål

Næringsforeningen mener politisk overbud har ført til et klimakuttmål på 80 prosent.

– Enten det gjelder Parisavtalen, EU-målet, FNs klimapanel eller Klimameldingen og stortingsforliket i Norge, så handler dette om å nå en reduksjon på 40–50 prosent. Det fleste mener også at det er svært ambisiøst, sier leder i næringsforeningen, Harald Minge og fortsetter:

– Administrasjonen i Stavanger framla da også et mål på 50 prosent innen 2030. Likevel endte vi opp med at politikerne overbød hverandre og landet på 80 prosent, forteller Minge.

Han mener at klimakuttene som er vedtatt i bystyret ikke er godt nok gjennomtenkt.

– Når vi jobber med strategi stiller vi ofte to enkle hovedspørsmål: Hvor skal vi, og hvordan kommer vi dit? Her er det stort sett bare fokusert på det første spørsmålet. Skal vi ta klimautfordringen på alvor må vi sette oss realistiske mål, samtidig som det må foreligge en handlingsplan.

LES OGSÅ: Tar klimaansvar

Mer fra Dagsavisen