Nyheter

Politiet: Flere elever i Rogaland trimmer elsykler

Foreldre er ofte ikke klar over hva ungene kan gjøre av fartsendringer på småelektrisk kjøretøy, erfarer politiet. De har derfor sendt ut et skriv til flere skoler i Rogaland med hvilke regler som gjelder.

– El-sykler har blitt populært blant elever, men vi ser en utfordring i at flere unge modifiserer disse slik at de kan gå fortere. Dette er ulovlig, sier Georg Grødem, trafikkoordinator for området Jæren, Sandnes og Dalane i Sør-Vest politidistrikt, til RA.
Han har også sett eksempler på elever som endrer på elsyklene sine slik at de kan brukes uten av man trør på pedalene. Heller ikke dette er lov, understreker han.

En nylig forskriftsendring i bruk av småelektriske kjøretøy, samt en betydelig økning i bruk av disse, er bakgrunnen for at politiet nylig har sendt ut et skriv til samtlige skoler på Jæren, Sandnes og Dalane. I brevet henvender de seg til både lærere og foresatte for å gjøre dem oppmerksomme på hvilke regler som gjelder for de ulike kjøretøyene.

LES OGSÅ: Trygg Trafikk oppfordrer voksne til å ta sykkelkurs for 5.-klassinger (RA+)

Maks 25 km/t

I dag er fartsbegrensningen på elsykler 25 kilometer i timen. På små leketøy er grensen 20 kilometer i timen.

– Noen er trimmet slik at de går betydelig fortere enn det som er tillat, men da endrer de klassifisering og regnes som et kjøretøy som blant annet må registreres, sier han, som kan fortelle at det i regionen har vært nylige trafikkulykker hvor ungdommer med slike kjøretøy har vært involvert. Senest for et par uker siden i Egersund.

Politiet har for øvrig ikke egne registreringer på denne type ulykker, derfor er det ikke mulig å hente ut statistikk over ulykker med småelektriske kjøretøy.

Uvitende foreldre

I Norge er det totalforbudt å bruke bensindreven sparkesykkel, Go ped, uregistrert ATV, uregistrert Pocketbike og lignende kjøretøy som har en liten bensinmotor. Dette gjelder både på privat og offentlig grunn, opplyser Grødem.

Selvbalanserende tohjulinger som «Segway» er tillat for alle aldersgrupper. Også elsykler kommer uten aldersgrense, men trimming er altså forbudt.

Grødem har inntrykk av at foreldre ikke alltid er klar over hvilke regler som gjelder.

– Jeg tror heller ikke alle foreldre vet hvilke fartsendringer barna kan gjøre på småelektrisk kjøretøy, sier han.

Trimmingen er det ofte ungdommen selv som står for. Oppskriften finner de på nettsider som YouTube. Også enkelte forhandlere, både i fysiske butikker og på nett, selger ulovlige trimsett for elsykler, erfarer Grødem.

LES OGSÅ: I disse gatene føler syklister seg utrygge i Stavanger (RA+)

Likestilt

I Sandnes kommune er det ingen felles retningslinjer for skolene som forbyr bruk av småelektrisk kjøretøy til og fra skolen. Det ser heller ikke kommunaldirektør oppvekst skole, Pål Larsson, et behov for.

– Det er først og fremst foreldre som må passe på at deres egne unger følger trafikkreglene. Den enkelte skole kan også legge føringer i ordensreglementet, sier han.

Ordensreglementet utarbeides av samarbeidsutvalget som består av foreldre, elever politisk representant og skolen.

Det var i april i år at regjeringen fastsatt nytt regelverk for små elektriske kjøretøy, som el-sparkesykler og ståhjulinger.

– De ligner mye på sykkel med tanke på bruksområde. Derfor likestiller vi nå slike kjøretøy. De skal nå kunne brukes på samme områder og under samme vilkår, uttalte daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

LES OGSÅ: Sykkelsjefen i Stavanger vil oppdra nye syklister (RA+)

Mer fra Dagsavisen