Stavanger

Piggene ute mot ny avgift

«Driden blåse jo vekk ligavel», synes å være holdningen til denne typen forurensning i Stavanger.

De dramatiske grepene mot forurensningssjokket i Bergen har ført til debatt om luften også i Stavanger. Topografiske og meteorologiske forhold gjør sitt til at Stavangers luft ikke vil bli like stillestående og forurenset som i Bergen, men det er flere gode grunner til å se på tøffere tiltak. Eksos fra biler, piggdekk og vedfyring er hovedkildene til forurensningen i Stavanger, som den siste måneden har vært så ille at grensen er brutt fem ganger ved målestasjonen i Kannik. Før helgen lanserte helsesjef Egil Bjørløw forslag om å lansere piggdekkavgift i Stavanger - et forslag politikerne bør vurdere positivt.

Oslo, Bergen og Trondheim er alle storbyer som har innført piggdekkavgift. Avgiften virker så godt at disse byene har prosentvis færre biler enn Stavanger som kjører med piggdekk. I Bergen var det et flertall for avgiften i en meningsmåling fra 2008 - altså lenge før denne vinterens forurensningsproblemer.

Stavanger-politikerne er med få unntak begeistret for tanken om å lansere en ny avgift. Frp taler saken til Stavanger-bilister med hytter i Sirdal, og går mot piggdekkavgift av den grunn. Heller ikke Høyre og Venstre er videre begeistret for avgiften. Høyre mener klimaet i Stavanger er så forskjellig fra Østlandet at det av den grunn ikke er nødvendig å innføre piggdekkavgift her. Ganske riktig, nettopp det vanligvis så milde klimaet i Stavanger gjør det unødvendig for bilister flest å kjøre med piggene ute gjennom vinteren.

«Vårt prinsipp er at den som forurenser skal betale,» heter det i Frps prinsipprogram. Frps gode miljøprinsipp taler for at partiet bør støtte en avgift der forurenserne - i dette tilfellet bilister som kjører med piggdekk - betaler for utslippene sine. Ifølge SFT har biltrafikken overtatt rollen som den viktigste forurensningskilden i byene. Størsteparten av NO2- og CO-utslippene kommer fra bilene, og halvparten av svevestøvet er forårsaket delvis av motor, og delvis av eksos og piggdekkslitasje.

«Driden blåse jo vekk ligavel», synes å være holdningen til denne typen forurensning i Stavanger. Vi tror det vil være fornuftig av politikerne å få utredet tiltak som kan redusere luftforurensningen, selv om tiltakene vil være upopulære. Halvparten av befolkningen i Stavanger bor i områder der luftkvalitetskriteriene tidvis overskrides, og det vil være uansvarlig av byens politikere å overse og overhøre oppfordringene fra helsesjefen. Spesielt kunnskapen om at motorveitrafikken har økt med 30 prosent de siste ti årene, understreker behovet for politisk kamp for luftveiene - ikke bare veiene. Både på lokalt, nasjonalt og globalt nivå er det mer nødvendig enn noensinne at politikerne tør å være klimatøffinger.

Mer fra Dagsavisen