Nyheter

Overtar norsk flyambulanse, men står uten teknikere: – Ingen vil jobbe for dem

Svenske Babcock overtar den norske flyambulansetjenesten fra 1. juli, men teknikerne vil ikke bli med over. Klubblederen for LT Tech sier de vil tape store penger ved å signere avtale med Babcock.

Av Helge Rønning Birkelund, FriFagbevegelse

– Vi hadde et forhandlingsmøte med Babcock Scandinavian AirAmbulance i november. Da ble vi lovet stort sett samme oppsett av bemanning på hver av de sju basene. Dette var krympet med en mann per base da forslaget på avtale kom fra dem. Men så lenge ingen av våre 39 teknikere kan tenke seg å jobbe for dem er det ingen vits å forhandle mer, sier Øystein Sandnes til FriFagbevegelse. Han er leder for Lufttransport Tekniker Forening.

LT Tech, hvor han jobber, har nylig vunnet anbud blant annet hos det svenske sjøfartsverket. SAS, Widerøe og Norwegian har behov for folk. Selv om de mister vedlikeholdet av flyambulansene blir de derfor ikke arbeidsløse. Men fra 1. juli må altså flyteknikerne som har vedlikeholdt og reparert flyambulansene finne seg i å pendle, blant annet til Tromsø. LT Tech har garantert de jobb etter 1. juli 2019.

Les også: Synnøve redder liv. Når Babcock overtar luftambulansen, er jobben hun gjør 120.000 mindre verdt (DA+)

Betingelsene

I dag er tre teknikere knyttet til hver av de sju basene til flyambulansetjenesten. Etter det FriFagbevegelse erfarer ville Babcock fjerne en av de tre base-stillingene.

I dag får de ansatte betalt for hver femte time i beredskap. Det ville ikke Babcock gjøre. De ville heller ikke gi skifttillegg og vakttillegg, men et diett-tillegg for lange arbeidsdager.

Og ferie inkludert i skiftordningen.

– Før møtene skulle begynne denne gangen hadde egentlig ingen teknikere lyst til å jobbe for Babcock. De er rett og slett ikke til å stole på. Vi fryktet egentlig at de skulle gi oss et så godt tilbud at vi ikke kunne si nei, sier Sandnes.

Han hevder selv han ville gå kraftig ned i lønn i Babcock, i tillegg til at han ville få mindre pensjon.

Les også: Pilotene blir med over til Babcock

Dermed er det ny strid om flyambulansetjenestene. Etter en langvarig strid med pilotene er altså teknikerne som skal vedlikeholde flyene, nå på veg ut.

93 av dagens 98 flygere blir med videre, men det har ikke skjedd uten kontroverser. Det skjer med lavere lønn og mindre gunstige tillegg.

Synnøve Egeness Lilleli, flykaptein og tillitsvalgt i Lufttransports Flygerforening, taper alene 120.000 kroner inkludert alle ulempetillegg med ny eier og driver.

Det startet 8. september i 2016. Norsk Flygerforbund møtte politisk ledelse i Helse- og omsorgsdepartementet. De hadde funnet betydelige svakheter i kravspesifikasjonen som skulle legges til grunn når man skulle velge ny leverandør av luftambulansetjenesten.

Striden startet 8. september i 2016. Da møtte representanter for Norsk Flygerforbund politisk ledelse i Helse- og omsorgsdepartementet. De hadde funnet betydelige svakheter i kravspesifikasjonen som skulle legges til grunn når man skulle velge ny leverandør av luftambulansetjenesten.

Norsk Flygerforbund sendte også et notat til helseministeren, der de advarte mot flukt av nøkkelpersonell fra tjenesten dersom disse ikke ble sikret fortsatt jobb hos en eventuell ny operatør.

Er overrasket

Daglig leder i Babcock, Marius Hansen, er overrasket over at foreningen ikke ønsket å møtes for å diskutere en mulig løsning som kunne sikret alle teknikerne videre jobb. Han hevder det er feil at det var forhandlinger i november.

– Det er feil at vi skulle redusere bemanningen, og det er feil at vi foreslo å fjerne tilleggene, sier han til FriFagbevegelse.

– Det ble i november avholdt et møte men vi kom aldri så langt at det ble reelle forhandlinger fordi teknikerforeningen primært ønsket at vi skulle kjøpe tjenestene hos LT Tech AS. Vi garanterte uansett alle teknikerne på de ulike basene jobb hos oss om det ikke ble avtale med LT Tech AS, sier han.

– Da avtale med LT Tech ikke var mulig å inngå, tok vi umiddelbart kontakt med teknikerforeningen med ønske om forhandlinger. Tidspunkt ble avtalt og vi ba om å få vite hvilken lønn de enkelte medlemmer hadde for lettere å kunne komme dem i møte på dette. Denne informasjonen fikk vi ikke. Vi utarbeidet da et arbeidsdokument hvor vi blant annet foreslo at de ulike tilleggene ble samlet i ett fast tillegg. Da leder i teknikerforeningen, Øystein Sandnes, mottok dokumentet, gikk det i underkant av en time før vi fikk en e-post der det fremgikk at de ikke ville forhandle og heller ikke ønsket ansettelse hos oss, sier Marius Hansen.

– Forhandlinger krever normalt at partene er villig til å føre samtaler. Dette har ikke vært tilfelle fra teknikerforeningens side. Vi mener at avstanden ikke var så stor at det ikke var mulig å finne en løsning gjennom forhandlinger, og vi var villig til å strekke oss langt for å finne en løsning. Vi håper uansett at beslutningen om å droppe forhandlingene ikke er tatt på grunnlag av feilaktige påstandene Sandnes er sitert på i FriFagbevegelse.

Les også: Sumaya ble kalt «korrupt kakkerlakk» – retten dømte 71-åring for sjikane

Alternative løsninger

Nå jobber Babcock videre med alternative løsninger.

– Våre to prioriterte løsninger var å få en avtale med selskapet LT Tech, eller tariffavtale med teknikerne direkte. Begge disse løsningene er nå uaktuelle. Vi jobber derfor videre med alternativene, slik at vi har alt på plass når vi overtar 1. juli, skriver Hansen i pressemeldingen.

Babcock kommer nå blant annet til å ta frem igjen søknadene de hadde satt på vent fordi selskapet primært ønsket en kollektiv løsning med de som jobber i tjenesten i dag.

I tillegg vil selskapet vurdere de øvrige tilbudene fra verksteder som er interessert i oppdrag.

Air Service Eggemoen på Hønefoss er et av de selskapene. Daglig leder Henrik Melbostad vil imidlertid ikke si noe om kontakten med Babcock.

– Vi har et kundeforhold med Babcock for å hjelpe til med oppstarten, bekrefter han imidlertid overfor FriFagbevegelse.

Men:

– På generelt grunnlag uttaler vi oss ikke om våre kundeforhold eller interne forhold til eksterne aktører, sier han.

Mer fra Dagsavisen