Nyheter

Ønsker færre cruiseturister til Norge

Torbjørn Røe Isaksen (H) mener virksomheter som ikke er bærekraftige, ikke har livets rett. – Det gjelder cruise­turismen og hvilken som helst annen bransje, sier næringsministeren.

– Jeg mener at cruisenæringen må være forberedt på at det kommer strengere krav både lokal, nasjonalt og internasjonalt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen til RA.

Onsdag var han på besøk i Stavanger for å få innspill til regjeringens reiselivspolitikk. Ministeren er opptatt av at reiseliv, som er en av verdens raskest voksende næringer, skal være bærekraftig og bidra til helårige arbeidsplasser.

– Nasjonalt har vi akkurat innført strengere miljøregler for de aller mest sårbare verdensarvfjordene våre, men vi har også sagt til Sjøfartsdirektoratet at de skal vurdere hvorvidt dette kan utvides til andre områder i norge, sier han og forklarer at Norge har vært en pådriver internasjonalt for å få ned utslipp fra skipstrafikken.

Det har i tillegg kommet et nytt lovverk som gir kommunene større mulighet til å regulere den lokale cruisetrafikken av hensyn til blant annet miljø.

– Dette inkluderer både støyforurensing og den visuelle påvirkningen på befolkningen, i tillegg til utslippene, sier han.

LES OGSÅ: Stavanger først med LNG på cruise

Grensen er nådd

Røe Isaksen ønsker ikke at veksten i antall turister i Norge skal være på cruisetrafikk. Han ønsker først og fremst flere besøkende som kommer for å bli over en lengre periode i Norge.

– Jeg ønsker flere av dem som legger igjen enda mer penger, bor på lokale hoteller og spiser på lokale restauranter i stedet for på cruiseskipet. Dette til tross for at Stavanger Havn tjener godt på denne typen turisme, sier han.

Ordfører i Stavanger, Christine Sagen Helgø (H), er enig med næringsministeren siden de begge ser verdien av turistene som kommer hit, men hun mener at grensen nå er nådd.

– Vi må ha en diskusjon på hvor mange cruiseanløp vi skal ha i havnen hvert år, sier hun.

LES OGSÅ: Vil ha færre cruiseskip

– Endringene skjer raskt

Stavanger er én av 13 kommuner som har skrevet under på strengere miljøkrav til cruiseskipene. Hvilket betyr at Stavanger bestemmer selv hvordan trafikken skal reguleres. Sagen Helgø mener dette ikke er nok.

– Vi er avhengige av at mange av de viktigste cruisedestinasjonene gjør det samme, hvis ikke er konsekvensen at vi utkonkurreres, sier hun.

Hun mener det er viktig å ha en lokal diskusjon angående organisering av cruiseturismen i framtiden, og tenker at én løsning kan være å plassere kaianleggene lenger ut fra Vågen, enn tilfellet er i dag.

– Vi kan si at de skipene som forurenser mest, ikke får tillatelse til å legge inn til havnen. Vi vet at rederiene har begynt å omstille seg allerede, så endringene kommer til å skje raskt, sier hun.

Sagen Helgø bekrefter at offentlige myndigheter, næringen selv og de reisende, ønsker å være mer miljøvennlige.

LES OGSÅ: – Cruisenæringen er viktig for Stavanger kommune

Nullutslipp

Tidligere i juli fikk Stavanger kommune, Stavanger Havn og Rosenberg Verft avslag fra ENOVA på en søknad om landstrømanlegg i Vågen.

– De sa nei til dét konkrete forslaget, men jeg er sikker på at vi kommer til å søke på nytt, fordi landstrømanlegg er et godt, bærekraftig tiltak, sier ordføreren.

Andre bærekraftige tiltak finnes også. Røe Isaksen mener det viktigste er at det er utslippene som reguleres.

– For cruiseturismen og for hvilken som helst annen bransje i Norge og verden, er det slik at hvis man ikke klarer å forene bærekraft med virksomheten sin, så har den ikke livets rett. Så enkelt er det, sier han før han fortsetter.

– Nullutslipp skal selvfølgelig higes etter, og innen 2050 skal vi være et nullutslippssamfunn, sier næringsministeren.

Mer fra Dagsavisen