Nyheter

Ønsker å halvere drukningstallene, men promillegrensen endres ikke

Innen få år ønsker både regjeringen og redningsselskapet at ingen skal miste livet i fritidsbåtulykker. Nå skal det iverksettes tiltak for å oppnå nullvisjonen.

I Norge dør 35 personer i fritidsbåtulykker årlig, og i løpet av fire år skal tallet reduseres til 17 omkomne. Den endelige visjonen er at ingen skal miste livet. Det melder NTB på sine nettsider.

– Regjeringen har en nullvisjon for båtferdsel, akkurat som vi har for veiene. Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier Torbjørn Røe Isaksen til NTB, som i dag fikk overlevert Nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker.

Regionsleder i Redningsselskapet Region Vest, Endre Ytreland, er enig i at det må arbeides for at ingen skal dø i fritidsbåtulykker.

– Vi har selv en nullvisjon, og ønsker ikke at noen skal drukne i ulykker på sjøen. Jeg mener man må sette seg hårete mål dersom man skal oppnå noe, sier han til RA.

LES OGSÅ: – Sjekk vesten!

– Løft blikket

Redningsselskapet Region Vest, som dekker Rogaland, Hordaland, og Sogn og Fjordane, har implementert visse tiltak i et forsøk på å redusere dødstallene.

– Vi tilbyr et hurtigkurs for førere av raske og små båter, og kjører i disse dager en kampanje som heter «Løft blikket». Den går ut på at man skal løfte blikket fra teknologisk utstyr, og se seg rundt. Dette gjelder både i båt og på land, sier han.

Ytreland forklarer at drukningsulykker som regel foregår i det stille, og at det av den grunn er svært viktig at man løfter blikket og holder et øye med hverandre.

– Man må følge med på det som skjer rundt en, sier han.

Enn så lenge er det for tidlig å si om kurset de holder har ført til reduserte drukningstall, da de startet med tiltaket tidligere i år. Likevel mener han at årets sommervær kan ha en innvirkning.

– Vi må ikke glemme at det var fantastisk sommervær i fjor, og at det førte til mye aktivitet på sjøen, sier han.

NTB skriver at Sjøfartsdirektoratet har ledet arbeidet med en felles plan som skal få ned antallet alvorlige ulykker med fritidsbåter. Den gjelder til 2023 og til sammen 14 etater og organisasjoner er med, som politiet, Hovedredningssentralen og flere forbund.

Av dem som mistet livet ved bruk av småbåt, dør flest fordi de mangler flytevest. I snitt drukner 19 mennesker årlig på grunn av manglende sikkerhetsutstyr.

–  Vi prøver å påvirke, men det er myndighetene som setter kraven. Vi forsøker å rette vårt arbeid mot unge og uerfarne på sjøen, sier Ytreland.

Han forklarer at Redningsselskapet Region Vest driver med forebyggende arbeid, og de mener blant annet at redningsvesten skal være på kropp.

– Region Vest er den delen av landet som opplever flest drukningsulykker, og det skyldes høy båtaktivitet hele året, sier han.

LES OGSÅ: Flest har druknet i Rogaland i år

Promillegrensen røres ikke

Den nest største årsaken til dødsfall knyttet til småbåter, er rus. Årlig mister i snitt ni mennesker livet, viser en kartlegging og analyse gjort av Havarikommisjonen. I 2018 var minst syv mennesker som døde i ulykker med små fritidsbåter, ruspåvirket. Likevel er endring av promillegrensen, ikke en del av handlingsplanen. Grunnen skal være uenigheter innad i arbeidsgruppen. I Norge er promillegrensen på 0,8 for fritidsbåter under 15 meter, uansett hvor rask motor man har. For båter over denne lengden er grensen 0,2.

– Det er myndighetene som må ta stilling til hvorvidt man kan blande alkohol og båtkjøring, sier Ytreland.

Han mener personlig at dette bør holdes separat.

– Det er store krefter i bevegelse, så man må i det minste være bevisst på det man gjør, sier han til RA.

LES OGSÅ: Ormøykaien stenges

Sikkerhetstiltak

Handlingsplanen løfter ni områder med 67 konkrete tiltak som skal prioriteres for å nå det første etappemålet om å halvere antall omkomne i løpet av fire år.

Planen støtter også tiltak som er foreslått i stortingsmeldingen Samhandling for betre sjøtryggleik. Blant tiltakene inngår forslag til å forbedre fakta- og statistikkgrunnlaget for ulykker, revidering av småbåtloven, mulig innføring av hurtigbåtsertifikat for båter med hastighet over 50 knop, mulig krav om dødmannsknapp og vurdering om det skal stilles strengere krav til leier og utleier av fritidsbåter.

Redningsselskapet Region Vest er opptatt av kurs og opplæring, og ønsker at flest mulig skal føle seg trygge på sjøen.

– Selv om reglene per i dag sier at alle født etter 1980 må ta en båtførerprøve, oppfordrer vi alle som skal kjøre båt, uansett alder, til å ta denne, sier Ytreland.

Mer fra Dagsavisen