Årets ONS er den nest best besøkte gjennom tidene, bare slått av toppåret 2014. Foto: Roy Storvik

ONS lanserer «matchmaking»-app

ONS vil at du skal få mer ut av minglingen under messen. Derfor har de laget en egen app.

– ONS er den viktigste møteplassen for mange i den globale olje- og gassindustrien, så det er alltid et mål for oss å optimalisere ONS som møteplass, sier Jon Are Rørtveit, kommersiell direktør hos ONS. 

Rørtveit mener de er godt på vei. I løpet av juli lanserer nemlig ONS sin egen app. En applikasjon som skal gjøre det lettere for deltakere å huske både ansikt og navn på alle de treffer i løpet av arrangementet. ONS får altså sin egen forretnings-tinder eller som Rørtveit kaller det: En matchmaking-funksjon. Appen har fått navnet «Meet at ONS».

Mindre hektisk

ONS-arrangementet er med sine 570 foredragsholdere og 60 000 besøkende, en hektisk uke. Rørtveit håper at appen kommer til å gjøre det litt mindre hektisk. I tillegg til å «matche» deg med personer den kunstige intelligensen mener passer deg, kan du også booke møterom for avtaler. 

Ble det en match?

– Besøkende som benytter seg av appen vil få tilbud om å lage en profil der de registrerer interesser, hvilke fagpersoner en ønsker å møte og tema som er av interesse. I tillegg vil informasjon om hvilke foredrag og sesjoner en deltar på, bidra til å lage en profil som systemet benytter for å foreslå relevante kontakter, sier Hege Forus, kommunikasjons direktør hos ONS.

Deltagerene vil da få anbefalinger og hvis begge parter registrerer sin interesse, vil en bli koblet sammen. Altså, en fornuftig jobb-versjon av dating-appen Tinder. En annen ting teknologien kan gjøre er å sørge for at sjefen din vet at du jobber. Noe jubler nå, andre ikke. Besøkende vil i ettertid kunne dokumentere sin møtevirksomhet via appen, noe som er greit når en bruker penger på ONS.

ONS-eksklusivt

Appen er kun for dem som deltar på ONS, men appen lever videre etter selve arrangementet. 

– Det er mulig å fortsette samtalene man har satt i gang etter at ONS er ferdig og dette skal selvsagt gi nye forretningsmuligheter for våre deltakere, sier Rørtveit. 
Selv om appen ikke blir slettet etter ONS, vil det heller ikke skje noen oppdateringer før opp mot ONS i 2020. 

Første i Norge

Om den blir godt tatt imot er Rørtveit og Forus ikke i tvil om. 
– Vi er det første arrangementet i Norge som bruker en slik funksjon, det er vanligere i utlandet. Grip er selskapet som har utviklet løsningen, de har laget lignende plattformer for arrangementer før, sier Forus.

– Dette er vi trygge på, legger Rørtveit til. 

Appen er bygget på kunstig intelligens. Den vil bli lansert en gang i juli.ONS arrangeres fra 27. til 30. august.