LES OGSÅ: Horne om familieytelser: – Foreldre må ha valgfrihet
Venstres programkomité har foreslått å gjøre både barnehagen og SFO gratis og droppe dagens barnetrygd og kontantstøtte. Dette ligger nær forslagene fra utvalget som mandag leverte sin rapport til regjeringen om ytelsene til barnefamilier.
– For Venstre handler gratis barnehage om å bekjempe barnefattigdom og å gi flere barn en best mulig start på livet og på videre skolegang og utdanning. Det fortjener barna uansett hvordan står til med foreldrenes økonomi, sier Guri Melby, som er nestleder i programkomiteen.
KrF vil kjempe for kontantstøtten
Men regjeringens andre samarbeidsparti, KrF, er tilsvarende misfornøyd med forslagene.
– Det er et svært dårlig forslag å behovsprøve barnetrygden. Dette rammer helt vanlige familier. For KrF er det også helt uaktuelt å frata barnefamilien valgfriheten gjennom å fjerne kontantstøtten, sier Geir Jørgen Bekkevold, som likevel er glad for at utvalget vil løfte lavinntektsfamilier.
Han lover kamp for bevare kontantstøtten.
– Jeg registrerer at det snart er bare KrF som vil ivareta barnefamilienes valgfrihet. Kontantstøtten er til for at foreldre skal ha mulighet til å velge litt mer tid sammen med ettåringen sin, sier han.
Også i Senterpartiet blir utvalgets forslag dårlig mottatt.
– Det er fullstendig uaktuelt å gå inn på en sånn linje, sier Kjersti Toppe.
LES OGSÅ: NHO positiv til likedelt foreldrepermisjon
Partiet vil beholde kontantstøtten og universell barnetrygd, og Toppe sier det er uaktuelt å bytte barnetrygd med gratis eller billigere barnehage.
– Vi vil at barnetrygden skal være en universell ordning. Dersom det blir en ordning for de aller fattigste, vil det miste den utjevnende effekten, sier hun. Partiet ønsker i stedet å styrke barnetrygden.
Kontantstøtten er viktig for å gi fleksibilitet for de familiene som synes det er for tidlig å sende barna i barnehage når de er ett år, mener Toppe.
SV vil kjempe for barnetrygden
Også SV er kritisk til omfordeling fra barnetrygd til barnehage.
– Barnetrygden er den beste måten å utjevne forskjeller på, derfor vil vi ta kampen for barnetrygden. Dette forslaget skal vi stoppe, sier partileder Audun Lysbakken.
Han kaller forslaget et bestillingsverk fra regjeringen, som "legger opp til å ta penger fra barnefamilier" samtidig som "den økonomiske eliten" får skattekutt.
Lysbakken ser likevel noen forslag som gode. Spesielt å øke minsteytelsene for foreldrepenger. Gratis barnehage og fjerning av kontantstøtte faller i god jord.
– Men det er altså familiene med barn i skolealder som må betale for dette, og konsekvensene er økte forskjeller.
Fakta om anbefalinger om støtten til barnefamiliene:
* Flertallet går inn for at barnetrygden behovsprøves slik at det kommer lavinntektsfamilier til gode. Trygden skal stige i takt med prisutviklingen. Et mindretall ønsker fortsatt barnetrygd til alle og at satsene økes, men vil skattlegge ytelsen.
* Mor og far får rett til 20 uker foreldrepermisjon hver, i tillegg til 9 ukers barselpermisjon til mor. Dette blir en individuell rettighet og ikke avhengig av at mor går ut i arbeid eller utdanning (aktivitetsplikt).
* Foreldre som ikke har opptjent rett til foreldrepenger (foreldrepermisjon), tilkjennes en løpende minsteytelse på to ganger grunnbeløpet. Engangsstønaden ved fødesel og adopsjon avvikles.
* Kontantstøtten avvikles.
* Barnehagen blir gratis for alle, og det skal være opptak hvert kvartal.
* Sterkt subsidiert eller gratis SFO vurderes innført på sikt. Innholdet i SFO-tilbudet utredes.
* Stønader til enslig mor eller far avvikles, inkludert stønad til barnetilsyn, utdanningsstønad og tilskudd til flytting.
* Ordningen med bidragsforskudd (som gis når den ene forelderen ikke betaler barnebidrag) opprettholdes. Utvalget anbefaler å utrede en oppjustering.
* Lånekassens stipender til studenter med barn avvikles.
* Barnetilleggene i trygdeytelsene beholdes, men bør standardiseres.
* Bostøtteordningen i Husbanken utredes, med tanke på at flere barnefamilier med lav inntekt skal få nytte av den.
* Skattefordeler for foreldre avvikles.
(Kilde: NOU 2017:6)