Nyheter

Økt omsetning – på tross av bomringene

Møbel- og interiørbutikken Dfu har økt oktober-omsetningen med 13 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor.

– Jeg synes det er fint å få fram at det ikke bare er negative ting som skjer. Hos oss går det veldig greit, og Sandnes sentrum lever fortsatt, sier Ellen Bergsagel, butikksjef ved møbel- og interiørbutikken Dfu  (Design furniture unlimited) i Sandnes.

Hun forteller at årets oktober er den beste noensinne i løpet av butikkens 13 år i drift.

– Omsetningen i oktober har økt med 13 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor. I tillegg lå vi 19 prosent over budsjett i oktober i år, sier Bergsagel til RA.

LES OGSÅ: Sara (12) er kanskje Norges yngste butikkeier

Litt roligere

En god oktober kom etter en rolig sommer. Det fine været gjorde at Bergsagel ble litt bekymret for hvordan det kom til å bli når bommene åpnet.

###

– Det har jo vært veldig mye negativt snakk om bomringen. Etter en veldig rolig sommer fryktet vi sentrum skulle bli helt dødt og uten kunder når bomringene kom på plass. Det er jo ikke så lett å vite på forhånd, sier Bergsagel.

Hun har også registrert at enkelte har sagt de vil boikotte sentrum og sentrumsbutikkene.

– Jeg har jo tenkt litt på hvordan det ville slått ut for vår butikk og for sentrum generelt. Men det er kjekt å se at det ikke er boikott, og at folk fortsatt kommer til byen. Nå må de bare fortsette å bruke sentrum, sier Bergsagel.

Likevel synes hun det er litt færre folk i gatene.

– Det er nok gjerne litt roligere og litt færre folk. Men likevel har vi jo økt omsetningen. Og de som handler, handler godt, sier hun.

– Hva tror du det skyldes? 

– Det kan hende det tyder på bedre tider. At folk er i arbeid igjen, og ikke har frykten for å miste jobben hengende over seg.

LES OGSÅ: Spesialbutikkene i Sandnes vokser

Svak oppgang

Markedssjef i Sandnes Sentrum AS, Sigrun Gabrielsen, sier til RA at de foreløpig ikke har fått inn oktober-tallene, men at de har fått positive tilbakemeldinger fra medlemsbutikkene.

###

– Tilbakemeldingen er at de ikke merker noe negativt knyttet til bomringene. Tvert imot merker de en svak oppgang. De merker lite til dette med bommen, men det de derimot merker er nye fjes i gatene og en endring i handlemønsteret, sier Gabrielsen.

Hun sier det har vært mye snakk butikkene imellom om hvordan det kom til å bli, og at mange er glade for at bomringen ikke påvirker salgstallene deres.

– Sandnes sentrum lever av omsetning, ikke antall besøkende. Jeg har aldri vært redd for at det ikke skulle gå bra, men vi vet at slike ting kan føre til endring i handlemønster og kjøpevaner, sier Gabrielsen.

– Kanskje folk handler mer når de først er i sentrum nå. Tidligere reiste de kanskje til byen tre ganger og brukte 300 kroner hver gang, mens nå reiser de én gang og legger igjen 1500 kroner, legger hun til.

Hun sier butikkenes største utfordrer er netthandelen.

– Én ting man ikke får på nett er opplevelser. Derfor har vi vært opptatt av å skape opplevelser i tillegg til en god butikkmiks. Vi har 100-Ugå, Velværedager og Sandnes Bonden. Du kan ikke spise, klippe håret eller klappe kalver på nett, men det kan du her, sier Gabrielsen.

LES OGSÅ: Sjekk hva som åpner i Stavanger sentrum

For tidlig å konkludere

I Stavanger sentrum er det foreløpig litt tidlig å konkludere, men så langt ser ikke sentrumsbutikkene ut til å bli påvirket av bomringene, sier sentrumslederen.

Kristin Gustavsen, Stavanger Sentrum AS

For tiden jobber sentrumsforeningen Stavanger Sentrum AS med en undersøkelse for å hente inn omsetningsdata fra alle medlemsbutikkene. Undersøkelsen er ikke avsluttet, men leder i sentrumsforeningen, Kristin Gustavsen, sier det så langt ser bra ut.

– Foreløpig ser det ut til at bomringene har gitt lite utslag. Naturlig nok er det variasjoner fra butikk til butikk og det går i begge retninger, men i gjennomsnitt er det foreløpig ingen endring i omsetning, sammenlignet med samme periode i fjor, sier Gustavsen til RA.

Hun sier Stavanger Sentrum AS følger utviklingen nøye.

– Er du fornøyd med at det ikke har gitt store utslag så langt? 

– Førsteønsket er jo å få til vekst, men sett i sammenheng med relativt store omlegginger, som bomringen, så må man jo i første omgang være fornøyd med at det ikke har gitt store og dramatiske utslag, sier Gustavsen.

Hun understreker at det ikke er lenge siden 1. oktober, og at det derfor er for tidlig å konkludere.

– Det er alltid spennende å se i hvilken grad folk endrer vaner når det kommer nye rammevilkår, men det store bildet får vi ikke før om en stund. Vi er fortsatt i en tidlig fase i målingen, og vi kan ikke si noe med 100 prosent sikkerhet før om noen måneder, sier Gustavsen.

Hun sier det ikke er bomringer alene som er utfordringen for sentrumsbutikker, men også handelsområder på utsiden av sentrum, i tillegg til e-handel.

– Vi ser jo at de som er dyktige får det til, men mange har små marginer og lite å gå på når det kommer endringer, sier hun.

Stavanger sentrum har ti såkalte tellepunkter plassert rundt i sentrum for å måle aktiviteten i byen.

– I oktober var det en liten nedgang sammenlignet med året før, men det må sies at oktober 2017 var en travel måned med mye besøk. Sammenligner vi med 2016 ligger vi godt over.

Mer fra Dagsavisen